Een verlaging van de CO₂-uitstoot en een forse vermindering van het geluidsniveau. Daarvoor zorgen de elektrische betonmixers van AVG. De onderneming in Heijen had daarmee eind vorig jaar een primeur als het om oplegger-mixers gaat. De ontwikkeling van de elektrische betonmixer is een eerste stap in de verduurzaming van het transport in de betonsector. De dieselmotoren die de mixers voorheen aandreven,
zijn vervangen door elektrische exemplaren. Megens Elektrotechniek installeerde de bijbehorende ‘slimme’ laadpalen.
Als eerste bedrijf ter wereld is AVG in het bezit van honderd procent elektrische opleggermixers. Deze stoten geen CO₂ uit. Eind vorig jaar werden acht ‘slimme’ laadpalen geïnstalleerd op het bedrijfsterrein van AVG op De Grens in Heijen. Acht, omdat AVG vooruitdenkt en het wagenpark verder wil vergroeien.
Bouwprojecten in steden
Frank Derks is manager Transport bij AVG. “Wij verlenen diensten op het gebied van infra, bouwstoff en, transport en opsporing van explosieven. De bouwstoff en maken en leveren we zelf. Het gaat om gerecyclede bouwstoff en, beton, zand, grond en hout(snippers). AVG is actief in de hele Benelux en Duitsland. De voordelen van zo’n stille elektromotor doen zich het duidelijkst voor bij het uitleveren van het beton. Je kunt je voorstellen dat deze betonmixers juist bij bouwprojecten in steden zeer welkom zijn. Ze zijn milieuvriendelijk, dragen bij aan onze doelstelling van reductie van de CO₂-uitstoot en ze geven ook nog eens minder geluidsoverlast. De betonmixers zijn herkenbaar aan de ‘groene’ belettering.” Dat trailers (in dit geval betonmixers) op een accu met elektromotor werken is vooralsnog tamelijk uniek. “Het is een niche in de betonwereld, inderdaad. Maar het past bij de weg die wij al enkele jaren geleden zijn ingeslagen. Zo werken we ook met elektrische kranen en heeft als ons rijdend materieel Euro 6-motoren.”
‘Intelligent’ laden
De laadpalen die Megens Elektrotechniek installeerde, werken volgens het principe van ‘intelligent’ laden. Tom Wienhofen, algemeen directeur van Megens legt uit: “Deze laadpalen hebben een enorm stroomverbruik. Als ze alle acht tegelijk zouden werken, zou de stroomaansluiting van het bedrijf bijna twee keer zwaarder moeten worden. Dat wilde men uiteraard niet. De intelligente laadpalen laden nu niet allemaal tegelijk, maar verdelen het vermogen telkens. Ze stemmen het laden daarbij zó af dat aan het eind elke accu vol is.”
Met een volle accu kan een mixer ongeveer anderhalve dag toe, dus grofweg mag je zeggen dat aan het eind van een werkdag de accu nog voor een derde gevuld is. Op dit moment zijn er bij AVG in Heijen vijf mixers waarvan de dieselmotor voorop de trailer is verdwenen en vervangen door een accu. “Er komen er nog meer. Verder hebben we twee hybride vijf-as mixers aangeschaft . Binnen onze branche lopen we voorop in investeringen voor een groenere toekomst.”