Per 1 september heeft Anton de Weerd zijn functie van executive vice-president van Marel Poultry overgedragen aan Roger Claessens. Daarmee begint een nieuw tijdperk, maar eigenlijk ook weer niet; de missie van Marel Poultry blijft hetzelfde. Anton de Weerd is het gezicht van Marel Poultry, wat destijds nog Stork PMT heette. Hij speelde een sleutelrol bij het behalen van succesresultaten. Heeft Marel Poultry toekomstbestendig gemaakt door een compleet leveringsprogramma wat nauw aansluit bij de behoeften van klanten. Hij blijft verbonden en blikt ook meteen vooruit: Marel wil zich nog beter profileren om jong talent aan te trekken. We zitten in een regio waar de industrie ‘booming’ is. We moeten talent aantrekken én het de mogelijkheid bieden zich te ontwikkelen. Zo kunnen zij de nieuwe generatie worden van mensen die hier gemiddeld vijftien of zelfs meer jaren werken.”
Vraag Anton de Weerd terug te blikken, en hij zal het onmiddellijk hebben over de specifieke cultuur en het beleid binnen de Boxmeers onderneming. “Destijds ingezet door Jaap Schipper en Frits Verbakel en later door Theo Hoen. Zij hebben gezorgd voor goede processen. De manier van werken is: processen goed doordenken en deze tot het einde toe uitwerken. Het is pas klaar als het helemaal af is. Daarna komt de drive van ‘continuous improvement’. We hebben gemodulariseerd en gestandaardiseerd en dit proces continu verbeterd en daardoor hebben we onze resultaten behaald.”
“Daarnaast is er de cultuur. Eigenlijk richten we ons nog steeds op een dienstverband van minimaal vijftien jaar. Dat houdt een verplichting in om goed voor je medewerkers te zorgen, via opleidingen en de mogelijkheid om mensen te laten groeien in en met het bedrijf. Dat is de basis voor de innovatiekracht die wij hebben bereikt.”
Verdiepen in innovatie
Anton de Weerd kwam in 1982 in dienst. “Als assistent-leerling verkoopmedewerker. De bedoeling was alleen voor een paar jaar, waarna ik in het ouderlijk bedrijf zou komen. Mijn vader was overleden en bij Stork ontfermde men zich over mij. Dat deed me heel veel. Uiteindelijk bleef ik en in 1994 werd ik algemeen verkoopleider. In 2002 commercieel directeur en nog eens vijf jaar later werd ik algemeen directeur, destijds nog van Stork PMT. Toen was het Marel-pakket er nog niet bij. Dat gebeurde in 2011.”
“Vanaf 2007 ben ik me meer gaan verdiepen in het innovatie- en productieproces. Vóór die tijd was ik vooral commercieel gericht. Terugkijkend op enkele decennia moeten we concluderen dat de pluimvee-industrie een snel innoverende industrie is. De toenemende vraag naar verwerkingscapaciteit en bijbehorende automatisering zijn daar tekenen van. Wij kunnen verwerkingslijnen van 15.000 vleeskuikens per uur leveren. Ter vergelijking: in 1996 was de maximale capaciteit 9.000 ‘birds per hour’.”
“Met de tegenwoordige capaciteit kunnen onze klanten de verwerkingskosten per vogel beheersen. Dat betekent betaalbare prijzen voor de consument naast een optimale en constante productkwaliteit. Door systemen aan te bieden die de karkasbalans kunnen optimaliseren, stellen we verwerkers in staat om maximale waarde toe te voegen aan alle delen van de kip met minimale ‘give-away’. En dankzij het ingenieuze ontwerp van het nieuwe aanvoersysteem Atlas zijn tot twintig procent minder truckritten nodig om hetzelfde aantal kippen aan te voeren. Een forse kostenbesparing, en ook een lagere CO2-footprint. Wat betreft regelgevingen zullen we altijd voldoen aan de strengste normen, waar ook ter wereld gehanteerd.”
Diervriendelijkheid
Wereldwijd is ons land een voorloper in diervriendelijke behandeling van vleeskippen. Het door Marel Poultry ontwikkelde Atlas-transportsysteem draagt daar ook aan bij. Anton de Weerd: “Kippen ervaren tijdens het transport zo min mogelijk stress door optimale ventilatie. Ook het laden en het proces in de slachterij is effectief en efficiënt. Inzake voedselveiligheid en ziektebestrijding zet Atlas een trend: transportmodules worden in dit systeem perfect gereinigd en gedesinfecteerd. Dit hebben we gerealiseerd met onze partner Elpress.”
De behoefte van de consument aan gedetailleerde productinformatie wordt ook ingevuld. “Consumenten willen weten waar hun vlees vandaan komt. Terecht! Onze geautomatiseerde systemen verzamelen stap voor stap productinformatie en voegen dat toe aan het datapakket dat elk product blijft vergezellen gedurende het proces. Zo blijven de gegevens traceerbaar en is uitgebreide informatievoorziening mogelijk op het etiket van het eindproduct.”
Marel Poultry in het DNA
Anton de Weerd heeft Marel Poultry in zijn DNA. “Ik blijf het team ondersteunen. Rationeel is het een goede zaak dat ik een stap terug doe. Emotioneel is het best nog af en toe moeilijk. Roger Claessens en ik hebben zeer intensief samengewerkt, vooral de laatste drie jaar en we zitten vrijwel op dezelfde golflengte.” De scheidende managing director blijft zijn immense ervaring en zakelijke inzichten inzetten. “Ik noem dat ‘de kennis van de businesskant’. Je hebt innovatie en manufacturing en je hebt de business: de contracten met klanten, onderhandelen, levertijden, dat soort zaken.”
“Ik blijf verantwoordelijk voor de terreinen en gebouwen in Boxmeer en Dongen. Daarnaast ga ik ondersteuning geven aan het productmanagement van het al genoemde Atlas aanvoersysteem. Ik blijf accountmanagement doen voor enkele van onze belangrijke klanten. Met sommigen van hen werk ik al sinds de 90’s.”
In de regio
Vanzelfsprekend blijft Anton de Weerd Marel vertegenwoordigen in de regio. “Ik ben erg betrokken bij het wel en wee van onze streek. Ben voorzitter van de Industriële Kring Boxmeer, zit in het bestuur van Mooi Maasvallei, Goei Leven en de Schouwburg.” En vanuit zijn professie draagt hij met name TechnoPromo en Otherwyse een warm hart toe. “Het versterken van technisch onderwijs in de regio is noodzaak. Met name op vmbo- niveau. Ik ga daar nu meer tijd aan besteden. Economisch is het Land van Cuijk relatief de hardste groeier, sterker dan bijvoorbeeld de regio Eindhoven. Wij zijn altijd op zoek naar goed personeel en vmbo-plus-medewerkers hebben mijn sympathie. Zij zijn vaak diep geworteld in onze regio zij groeien in en met het bedrijf. Dienen daarmee ook de leefbaarheid van de regio in het algemeen. Die rust op vier pijlers: opleidingsmogelijkheden (ook op latere leeftijd), werkgelegenheid en spin-off, goed leven en wonen en lokaal besteden. We hebben elkaar hard nodig, laten we elkaar dan ook zoveel mogelijk opzoeken, verbinden en het mooie leven vieren in onze prachtige regio.”
Cover Afbeelding: Anton de Weerd (l.) en Jacques Roosenbrand, manager van het Marel DemoCenter. Hier is de verwerking van de dierlijke producten te volgen, van binnenkomst tot eindproduct.