Een nieuw hoofdstuk voor ’t Wapen van Beers
www.rabobank.nl/lokale-bank/land-van-cuijk-en-maasduinen
Toen Roy (32) en Joyce (31) Toonders de kans kregen om het iconische pand ’t Wapen van Beers in het gelijknamige dorp te kopen, grepen ze die met beide handen aan. Met de steun van Rabobank kunnen zij hun nieuwe parel tot bloei laten komen: een sfeervol restaurant met een ijssalon waar betaalbaar, goed eten en een gezellige ambiance vooropstaan.
Roy heeft horecabloed door zijn aderen lopen. Zo is hij al jarenlang eigenaar van café, zaal en cafetaria De Spijker, een paar honderd meter verderop. ‘Toen ’t Wapen in Beers vrijkwam, zag ik een kans. Deze plek is een ideaal knooppunt voor fietsers, waar verschillende fietsroutes samenkomen’, vertelt Roy. ‘Iedereen die van Cuijk naar Grave of van Linden naar Mill fietst, komt hier voorbij.’ Samen met zijn vrouw Joyce, die altijd in de zorg werkte, schreef hij een gedegen ondernemersplan. Hun doel? Een toegankelijk en laagdrempelig restaurant uitbaten met daarnaast een ijssalon voor de warme maanden. ‘Geen chic gedoe, maar lekker en betaalbaar eten voor iedereen’, zegt Joyce.
“Ik hoef de parasol maar uit te klappen en het zit hier vol.”
Keukenbrand gooide roet in het eten
‘Zo’n drie jaar geleden kregen we – midden in de coronaperiode – in De Spijker plotseling te maken met een keukenbrand die flinke schade aanrichtte. Het was een zware tijd’, blikt Roy terug. ‘Het voelde alsof alles op zijn kop stond. We waren gelukkig goed verzekerd, maar op zo’n moment staat je wereld op z’n kop. Rabobank heeft daar ons toen heel netjes bij geholpen.’ Rabobank stond ook dit keer klaar als sparringpartner om mee te denken over de plannen en de financiering.
Het ondernemersplan
Met duidelijke prognoses en haalbare doelen kreeg het ondernemersplan groen licht. Nick Jansen, adviseur MKB bij Rabobank: ‘Roy en Joyce vormen samen een sterke combinatie. Het zijn geen stilzitters’, terwijl op de achtergrond instemmend gelach klinkt. ‘Hun ondernemersplan viel meteen op door de grondige voorbereiding en het realisme dat eruit sprak. In het plan zaten duidelijke doelen, een heldere visie en haalbare stappen. Dat zorgde ervoor dat het spreekwoordelijke onderbuikgevoel direct goed was. Roy en Joyce kijken niet alleen vooruit, maar denken ook aan hun rol binnen de gemeenschap. Zij geven ons het vertrouwen dat dit project impact gaat maken en dat vinden we bij Rabobank belangrijk, omdat we graag bijdragen aan het versterken van de lokale gemeenschap.’
Het pand van ’t Wapen van Beers, dat jarenlang bekendstond als ontmoetingsplek, stond sinds kort leeg. Roy en Joyce hebben het nieuw leven ingeblazen. De menukaart is eenvoudig maar smaakvol, met gerechten zoals schnitzel, zalm en vegetarische opties. Daarnaast zorgen de ijssalon en een gezellige sfeer ervoor dat ook dagjesmensen hun weg naar ’t Wapen weer weten te vinden. ‘Ik hoef de parasol maar uit te klappen en het zit hier vol. We hebben hier iets neergezet waar mensen graag komen, of het nu voor een diner is of een ijsje op een zomerdag’, zegt Roy tevreden.
De toekomst van ’t Wapen van Beers
Wat de toekomst gaat brengen? Roy en Joyce hebben zo hun dromen. ‘De zaal bij ’t Wapen willen we vaker inzetten voor bedrijven, bijeenkomsten en feestjes, net zoals bij De Spijker’, zegt Roy. En voor de ijssalon ligt de focus op groei. ‘We begonnen met een basisassortiment, maar we willen dit uitbreiden. Volgend seizoen pakken we écht uit.’ Voor andere ondernemers heeft hij wijze raad: ‘Zorg dat je een goed ondernemersplan hebt en blijf realistisch. Denk niet alleen aan je eigen wensen, maar ook aan wat de gemeenschap nodig heeft.’
Nick Jansen (l.), Roy en Joyce Toonders.
Wil jij weten hoe Rabobank kan helpen om jouw ondernemersdromen te realiseren?
Ondernemers op een verantwoorde manier helpen bij het realiseren van hun dromen, dat is onze ambitie. Heb jij een mooi plan of wil je vrijblijvend sparren? Neem dan contact op met Nick Jansen, adviseur MKB in de regio Land van Cuijk en Maasduinen, via nick.jansen@rabobank.nl of T 06 – 12 17 16 09.