Van der Horst aannemers heeft ‘vindingrijk bouwen’ tot handelsmerk gemaakt. De Millse bouwer weet zich als geen ander te verplaatsten in de opdrachtgever en onderscheidt zich daarmee ook in complexe situaties. Want toegevoegde waarde uit zich mede in wat er vóór en na de werkelijke productie gebeurt. Hoe is het om te mogen werken in een relatief klein team dat niettemin grote, aansprekende projecten uitvoert? Hoe gaat dit familiebedrijf om met aankomende talenten? En wat vinden deze bouwers van morgen zélf van werken bij Van der Horst en van de kansen die zij krijgen?
Voor algemeen directeur Antoon van der Horst is er een wezenlijk verschil tussen een familiebedrijf en een grote, beursgenoteerde onderneming. “Wij denken in generaties, en niet in kwartalen. Ik ben bezig met een bedrijf dat al bijna honderd jaar bestaat. En ik wil dat het over honderd jaar nóg bestaat. Onze horizon ligt dus vele malen verder. Op allerlei vlakken zijn wij bezig om stappen te maken die ervoor moeten zorgen dat we ons vak van bouwer door kunnen zetten. Zo stoppen we heel veel energie in het opleiden van vakmensen. En omdat de jeugd de toekomst heeft , stoppen we dus ook energie in onze regio.”
Vakmanschap activeren
Antoon van der Horst kent ‘elk piepje en elk kraakje’ in zijn gebouwen en zijn materieel. “Dat zit zó diep. Dat wil je overdragen op je mensen. Zo houd ik altijd het eerste sollicitatiegesprek met een nieuwe kandidaat. Ik ga niet in op de inhoud, maar wil gewoon weten wie ik tegenover me heb. Waar dat bouwbloed vandaan komt. Want dat vind ik kenmerkend voor familiebedrijven: ze willen vakmanschap laten zien. En wij willen de jeugd graag tonen welke rol zij daarin kan spelen. Ieder begint bij ons op een woningbouwproject, met een-op-een begeleiding. Daarna volgt een utiliteitsproject en vervolgens mag iemand aangeven of hij een bepaalde voorkeur heeft . Bijvoorbeeld in de nieuwbouw of in de ser vice en onderhoud.” “We willen satelliet-vakopleidingen aanbieden en daarvoor hebben we ROC’s en vmbo-scholen nodig. Want vakmanschap is er ook bij de jeugd van nu nog steeds; we moeten het alleen activeren.” Samen met drie regionale aannemersbedrijven heeft Van der Horst aannemers het consortium Region Vastgoedontwikkeling opgezet. Doel is om vakmensen in de regio te laten leren en werken.
Dennis van Haren
Als timmerman-voorman is Dennis leermeester van Jorn Teunissen. “Tijdens het ‘meelopen’ geef je hem de aandacht die hij nodig heeft. Deze jongens moeten die laatste kneepjes van het vak leren, maar vooral ook: leren om zélf na te denken op de bouw. Af en toe zeg ik dan ook: ‘Vertel jij maar eens wat je nu aan het doen bent.’ Jorn is nu in zijn tweede periode bij ons. Op zijn verzoek is hij op een nieuwbouwproject gekomen. En dan ook meteen een groot project: in het bouwen van zwembaden heeft Van der Horst aannemers in korte tijd een naam opgebouwd. Jorn is nog jong en kan op zo’n project erg veel leren. Het is erg positief dat hij gretigheid toont. Hij wil leren en stelt veel vragen. Dat is een goed teken.”
Jorn Teunissen
Volgt een BOL-opleiding. Gaat vijf weken naar school in Nijmegen, heeft daarna vijf weken stage. En zo op en af. Jorn (16) leert voor timmerman. “Bij Van der Horst aannemers krijg ik de kans te ontdekken wat ik zelf leuk vind. Zo heb ik eerst vijf weken onderhoudswerk gedaan. En nu werk ik aan een groot project in Oisterwijk: een zwembad met sporthal. Op de grote projecten valt het prefabwerk me op. Zelf werk ik het liefst aan één project. Dan zie je een gebouw groeien van begin tot eind en voel je je trots op het resultaat. Ik heb een heel goed contact met mijn leermeester: als ik een vraag heb, word ik meteen geholpen. Binnenkort ga ik weer vijf weken naar school en dan kom ik weer hier terug. Daar verheug ik me al op.”
Bernard Geurts
Is leermeester van Mitchel Brugman, en werkt zelf al bijna veertig jaar in de bouw. En al die tijd bij familiebedrijven. “De betrokkenheid en de waardering vanuit de leiding zijn er groter. Hier ken je iedereen en zijn de lijntjes kort. Dat is tussen mij en mijn leerling niet anders: we praten wel eens over de thuissituatie als dat nodig is. Dat leidt tot een nog beter begrip. En heeft iemand het ooit even moeilijk, dan zoek ik een klus waarbij hij het hoofd wat minder hoeft te gebruiken.” De assistent-uitvoerder legt doorgaans iets de eerste keer uit, en de tweede keer laat hij het de leerling zelf doen, onder begeleiding. “De derde keer mag hij het zelf maken. Het geeft mij een goed beeld van het vakmanschap en het inzicht. En voor de leerling is het inspirerend. Iedereen wil zich ontwikkelen.”
Mitchel Brugman
“Als leerling-timmerman krijg ik hier met alle aspecten van het bouwen te maken: utiliteit, nieuwbouw, renovatie, noem maar op. Dat maakt het werk juist zo leuk, want telkens alleen maar met één onderdeel bezig zijn, lijkt mij niet uitdagend. Met Bernard klikt het hartstikke goed. Van der Horst aannemers is trouwens een bedrijf waar alles super is geregeld: als je iets nodig hebt, ligt het de volgende dag klaar.” Mitchel (23) herinnert zich nog zijn sollicitatiegesprek. “Dat was met Antoon, de directeur. Hij leidde me persoonlijk rond en gaf een uitleg over de lange geschiedenis van het bedrijf. En daarna kon ik direct mijn kleding passen, met een brede grijns! In april werk ik een jaar hier. Dan gaan we samen om tafel. Ik weet zeker dat we daar uit gaan komen!”