In het kader van de verdere uitbouw van de snelfietsverbinding Cuijk-Nijmegen levert de nieuwe fietsbrug over de Maas fietsers van en naar Cuijk 2,5 kilometer winst op in vergelijking met de route via de brug in de A73. Een project waar ingenieursbureau Econsultancy veel onderzoeken voor heeft uitgevoerd.
De fietsbrug is onderdeel van het MaasWaalpad, de snelle fietsroute die van Cuijk via Mook en Heumen tot in Nijmegen loopt. De fietsbrug komt naast de bestaande spoorbrug over de Maas te liggen. Züblin Civiele Betonbouw is samen met HSM de hoofdaannemer van de nieuw te bouwen brug. Deze fiets-voetgangersbrug met een breedte van zes meter heeft een stalen hoofdoverspanning van zo’n 145 meter. De aanbruggen die de hoofdbrug op het land verbinden hebben een totaallengte van ruim 200 meter. De nieuwe brug wordt op een afstand van twintig meter van de bestaande spoorbrug geplaatst.
Voor een project als dit moet op veel verschillende onderdelen onderzoek gedaan worden. Projectleider integrale projecten Leendert Lau van Econsultancy: “Doordat wij in het voortraject al bij dit project betrokken waren en door ons grote aanbod van diensten, is Züblin Civiele Betonbouw bij Econsultancy uitgekomen als onderzoekspartner.”
De bouwwerkzaamheden vinden plaats in de uiterwaarden van de Maas maar ook in het binnendijks gebied. “Best ingewikkeld.”, zegt Lau. “De Maas kent een grillig verloop in de tijd. Kan de bodem in de uiterwaarden de zware werkmachines en de nieuwe pijlers voor de brug dragen? Wat kunnen we doen met de uitgegraven grond? Ligt er archeologie in de bodem die verstoord wordt? Worden beschermde plant- en diersoorten bedreigd door dit project? Vragen waar wij onderzoek naar uitvoeren zodat er geen vertraging ontstaat in de projectplanning.”