Drie nieuwe subsidies voor inrichting laadinfrastructuur
www.megensbv.nl
Megens Elektrotechniek/Cequra Inspectie & Energieadvies
Steeds meer auto’s in Nederland rijden elektrisch. Dat geldt ook voor het zakelijk verkeer. Het is dus begrijpelijk dat bedrijven daarom voor een goede laadinfrastructuur willen zorgen. Dat brengt echter flinke kosten met zich mee. Megens Elektrotechniek en Cequra Inspectie & Energieadvies wijzen daarom op drie nieuwe overheidssubsidies die in september zijn ingegaan met het doel om ondernemers te ondersteunen: SPRILA Advies, SPRILA Aanschaf en SPULA.
Om met de eerste te beginnen: SPRILA Advies is een subsidieregeling voor inzicht in de private laadinfrastructuur bij bedrijven. Deze is er om ondernemers te helpen inzicht te krijgen in hoe zij hun laadinfrastructuur het best kunnen vormgeven. Wil je graag weten hoe je het beste laadpalen aan jouw bedrijf toevoegt? Cequra verstrekt graag advies hoe je het beste subsidie aanvraagt voor zakelijke laadpalen. De te verkrijgen subsidie bedraagt 50% van de gemaakte advieskosten tot een maximum van € 10.000 per kalenderjaar. Subsidie aanvragen kan nog tot en met 31 december van dit jaar.
De tweede is de subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij bedrijven, SPRILA Aanschaf. Deze is bedoeld voor ondernemers die op eigen of gehuurd terrein laadinfrastructuur willen aanleggen voor elektrische voertuigen. Ben je van plan om aan jouw bedrijf laadpalen toe te voegen? Dan kom je wellicht in aanmerking voor deze subsidie. Ook vervoerders met een vergunning voor openbaar busvervoer kunnen subsidie aanvragen. De hoogte van de subsidie wordt bepaald door de investering die je doet. Ook deze subsidie kan nog de rest van het jaar worden aangevraagd.
SPRILA Aanschaf
We lichten de SPRILA Aanschaf extra uit, samen met Edwin Oudshoorn, Business Manager Cequra. “Exploitanten van laadinfrastructuur krijgen alleen subsidie over de kosten van de laadinfrastructuur voor eigen voertuigen of die van hun werknemers. Je krijgt subsidie over een deel van de kosten die je maakt voor de realisatie van laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen. De laadinfrastructuur moet geplaatst worden op je eigen terrein of een terrein dat je huurt. Het terrein mag niet te allen tijde publiektoegankelijk zijn.”
De laadinfrastructuur bestaat uit:
• de basis laadinfrastructuur, inclusief de hoofdaansluiting en de bekabeling;
• een of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt;
• en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW met samen minimaal vier laadpunten;
• en/of een of meer AC-laadstations met een vermogen vanaf 43 kW.
Stationaire batterij
Wanneer je voor minimaal € 25.000 subsidie voor laadinfrastructuur aanvraagt, kun je ook subsidie aanvragen voor een stationaire batterij. Een batterij die elektriciteit opslaat, zodat deze later te gebruiken is. De batterij zit niet in een elektrisch voertuig en communiceert met het laadstation. Met slim laden wordt het tijdstip en de laadsnelheid van de laadsessie gestuurd op basis van de prijs van elektriciteit, het aanbod van (duurzame) elektriciteit of de belasting van het stroomnet. Zo laden elektrische voertuigen duurzamer en goedkoper terwijl het stroomnet minder wordt belast.
De batterij mag maximaal een vermogen hebben van 50% van het gecontracteerde vermogen en een C-waarde van maximaal 0,25. De batterij mag een opslagcapaciteit hebben van maximaal 1.000 kWh. Na realisatie moet de batterij geregistreerd worden.
De subsidie bedraagt per aanvrager maximaal € 350.000 per kalenderjaar. De subsidie voor een stationaire batterij van maximaal 1.000 kWh is: € 160 per kWh voor het midden- en kleinbedrijf, € 80 per kWh voor het grootbedrijf. Voor concessiehouders van openbaar vervoer geldt geen maximumbedrag. Per kalenderjaar kun je één aanvraag indienen per locatie. Deze regeling biedt ook mogelijkheden voor investeringen tot € 25.000.
SPULA
Bas Janssen, teamleider Duurzaam bij Megens Elektrotechniek: “De derde subsidieregeling is die voor de aanleg van laadinfrastructuur voor zware elektrische voertuigen: SPULA. Wil je als ondernemer op een publiek toegankelijke locatie laadinfrastructuur aanleggen voor zware elektrische voertuigen? Dan biedt deze regeling interessante kansen. Het minimaal aan te vragen subsidiebedrag is € 25.000 en ook deze subsidie kan nog de rest van dit jaar aangevraagd worden.”
Edwin Oudshoorn en Robert Hendriks van Cequra, en Bas Janssen van Megens Elektrotechniek (v.l.n.r.)