Bijna vijftig jaar geleden startte Hofmans at Home onder de naam Hofmans Tapijten met de verkoop van tapijt. Inmiddels is het de grootste speciaalzaak in woningstoffering van Nederland, met 7.200 m2 aan showroom en magazijn. De Cuijkse woninginrichter heeft als absolute specialisatie vloer- en raamstoffering. Relaxfauteuils en kunstgras zijn later verworven disciplines. Met een team van zo’n vijftig Fte in eigen dienstverband verzorgt Hofmans at Home voor zowel consument als de zakelijke markt volledige stofferingen. Ward Herregraven van ING gaat in gesprek directeur Twan Hofmans van Hofmans at Home.
ING bedient Twan Hofmans in de persoon van Ward Herregraven. Hij is relatiemanager voor het midden- en kleinbedrijf. Ward Herregraven helpt relaties de juiste financieringsoplossing te vinden voor elke (groei)fase van hun bedrijf. Met zijn netwerk maakt hij nieuwe verbindingen.
Verademing
“Pas sinds een jaar zijn we klant bij ING” trapt Twan Hofmans af. “De allerbelangrijkste reden dat ik mijn vorige bank vaarwel zegde, was het volledige gebrek aan persoonlijk contact. De bank heeft zich steeds verder teruggetrokken en dat is natuurlijk iets wat je op zichzelf meer in de bankwereld ziet gebeuren. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat het stil blijft wanneer je met vragen bij je eigen bank komt. Of wanneer je bedrijfsplannen wil bespreken. Uiteindelijk heeft een insider in de regionale bankwereld me met ING in contact gebracht. Het warme contact was meteen een verademing. Vooralsnog ging het om mijn bedrijf, maar ik ga binnenkort ook persoonlijk over naar ING.”
“Ik weet uiteraard dat de bankwereld digitaliseert: je regelt bepaalde bankzaken even snel online, je checkt een app, maar wat je wél wilt houden is persoonlijk contact en de mogelijkheid om te sparren. Kan mijn bedrijfsvoering slimmer, anders? Probeer dat soort dingen maar eens online te regelen… Het spreekt voor zich dat Ward en ik uiteraard niet alleen maar ‘live’ contact hebben; dat gebeurt ook via bijvoorbeeld een mailtje. Corona heeft ervoor gezorgd dat we sowieso wat meer op afstand doen. Maar ook dan is het gevoel erbij goed.”
Op kruispunt van beslissingen
Ward Herregraven staat Twan Hofmans bij in alles waar een ondernemer (financieel) tegenaan loopt. “Financieringsvraagstukken, een bedrijfsoverdracht of de vervanging van het wagenpark; er zijn veel van dat soort momenten. Bij Hofmans at Home ging het meer specifiek om de groei die de onderneming opnieuw doormaakt. Het was duidelijk dat Twan Hofmans op een kruispunt stond van beslissingen.”
“Vier jaar geleden hebben we onze online winkels, die we hadden met Thuisweb, samengevoegd met de fysieke organisatie, hier in Cuijk”, licht de ondernemer toe. Thuisweb is in Nederland de grootste online speler op het gebied van woninginrichting met webshops zoals Vloerenvoordelig.nl en Zonweringvoordelig.nl. Door de overname werd Hofmans in Nederland zowel online als offline de grootste verkoper van vloeren, gordijnen, kunstgras en andere producten voor in en om het huis.
“Wij bedienen onze klanten via alle mogelijke communicatiekanalen, zowel offline als online. Deze omnichannel strategie wordt in steeds meer retailsectoren toegepast. Consumenten schaffen hun woonproducten steeds vaker online aan, of gebruiken internet om zich te oriënteren. Maar tegelijkertijd blijven mensen behoefte hebben aan persoonlijke service en advies van productspecialisten. Die activiteiten en expertise van Hofmans en Thuisweb samen, werd Hofmans at Home: het beste van beide werelden. Het moet gezegd dat daarnaast ook corona zorgde voor omzetstijging.”
Goed ingespeeld
“Als je een beetje uit deze buurt komt, ken je Hofmans at Home”, stelt Ward Herregraven vast. “Toen wij in beeld kwamen, was het bedrijf bezig een nieuw managementteam op te tuigen, wilde men de fysieke winkel herinrichten en moest er een nieuwe automatiseringsslag gedaan worden. Het was dus niet zo dat het bedrijf enkel op zoek was naar een nieuwe look en feel, er moest duidelijk veel méér gebeuren. Een heel mooi moment voor ons om dit op te pakken.”
Inmiddels zijn de drie slagen gemaakt. Ward Herregraven heeft in de korte periode zijn relatie leren kennen als een ‘heel eerlijke ondernemer die weet wat hij wil. “Hij heeft laten zien dat hij met een nieuw geformeerd team een ‘nieuwe onderneming’ kan opzetten, ook qua automatisering. Hij heeft daarbij heel goed ingespeeld op veranderingen in de markt. Het is duidelijk dat Twan keuzes durft te maken. En hij is een man van zijn woord. Dat is fijn, want we zijn samen immers een heel traject aangegaan. Twan en de twee andere leden van het managementteam, die ook participeren in de onderneming, hebben laten zien dat ze, elk met hun eigen achtergrond, erg complementair zijn aan elkaar. Dat maakt het adviseren voor ons extra leuk en uitdagend.”
www.hofmansathome.nl / www.ing.nl
Afbeelding: Ward Herregraven (l.) en Twan Hofmans in de Cuijkse showroom van Hofmans at Home.