GEERT-JAN DERKS
“De huidige tijd en de naaste toekomst nopen ons om op een andere manier tegen zakendoen aan te kijken. En dan heb ik het niet per se over ‘ontzorgen’, om maar eens een platgetrapt woord te noemen, maar over het feit dat je als ondernemer tevreden bent met je leveranciers, je medewerkers en je klanten. Én andersom. Ik wil dat mijn leveranciers een goede prijs krijgen, mijn medewerkers loon naar werken, maar dat ook ik een goede prijs mag bedingen. Dat lijkt mij een duurzame insteek.”
Geert-Jan Derks is directeur van de Graafse onderneming Derks Schilders. Als bevlogen ondernemer is hij bezig met de toekomst. Goed onderwijs is een van zijn stokpaardjes. Daarnaast is hij op een duurzame manier maatschappelijk betrokken: “Ik heb moeite met de algemene instelling dat alles altijd alleen maar zo goedkoop mogelijk moet. Zo werkt het volgens mij niet. Daardoor hollen we kwaliteit uit, en op de lange duur ook werkgelegenheid voor onze mensen. Zij die hier wonen, werken en leven. En aan wie wij – ondernemers – uiteindelijk ook onze centen verdienen.”
Eigen verantwoordelijkheid
De Gravenaar beschouwt het als een morele plicht om werk te bieden juist aan mensen die in zijn buurt (en dat begrip is uiteraard ruim) wonen, werken en leven. “Er zit zoveel kennis en kunde in het Land van Cuijk en Noord-Limburg. We zouden moeten nadenken over hoe we bijvoorbeeld Social Return en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen vorm willen geven in onze ondernemingen. Wat voor CO2-footprint laat ik na? Gebruik ik zo gezond mogelijke producten? Werk ik veilig? Op welke manier is mijn bedrijf met de samenleving bezig?”
Over de manier waarop hij zijn onderneming runt: “Ik ben niet de man die zegt ‘jij doet wat ik zeg’, Verre van dat, zelfs.” Geert Jan Derks hanteert het standpunt dat zijn medewerkers zoveel mogelijk verantwoordelijkheid dragen voor hun werk. “Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat zij zelf het contact met de klant onderhouden, niet ik. Die vrijheid wil ik graag geven binnen het frame van de opdracht. En het is pas ‘klaar’ als de klant tevreden is. Mensen die eigen verantwoordelijkheid dragen in hun werk, zijn gelukkiger en gemotiveerder. En voor de klant is het rechtstreekse contact óók prettiger.”
Bewust van je rol
“Weet je waar ik vaak aan denk? Om eens met al m’n jongens aan tafel te gaan zitten. En ze dan te vragen hoe graag ze dit bedrijf vooruit willen helpen. Zouden zij zelf hun eigen salaris kunnen vaststellen? Mits hun tegenprestatie dat toelaat uiteraard? Waar het mij om gaat, is dat ze zich dan bewust worden van hun rol in het geheel. Worden de doelen niet gehaald? Dan zullen ze zelf een oplossing moeten vinden. Misschien moeten ze dan genoegen nemen met minder salaris. En ook ik moet mijn doelen halen, anders is er geen werk. Kortom: we doen het samen.”
Dat gaat verder búiten het bedrijf: “Ik wil iets voor de samenleving terug doen. Ik ben onder meer vrijwilliger bij de Voedselbank, zit in diverse Raden van Toezicht. Ik richt me speciaal op het schilderonderwijs, wil dat we ook in de toekomst goed opgeleide mensen hebben. Ik stimuleer een nieuwe benadering waarin we mbo-onderwijs koppelen aan wetenschappelijke opleidingen. Zo komen mbo-mensen met toekomstige beleidsmakers in contact. En andersom kunnen deze laatsten leren van mensen die straks in het veld aan de slag gaan. Laat de mens in z’n waarde. Laat ‘m niet ondergeschikt worden aan de machine, maar er juist gebruik van maken. Lijkt mij een mooie toekomst.”