De kans is groot dat jij, net als vele anderen, al maanden zeer beperkt contact hebt met je familie en vrienden. Afhankelijk van het soort werk dat je doet zie je veel van je collega’s ook vooral online. Wat doet dat met je?
Uit onderzoek blijkt dat het invloed heeft op ons gedrag. We houden meer afstand van anderen, we groeten anders dan voorheen en richten ons meer op gezin en familie. Ook kopen we veel meer online. Niet echt verrassend allemaal. Maar er is ook een bijzondere bijvangst.
Het lijkt er sterk op dat we allemaal wat milieubewuster worden. Uit recent onderzoek van Marktonderzoeksbureau Ipsos in opdracht van ABN-AMRO blijkt dat maar liefst 80 procent vindt dat we zuiniger om moeten gaan met het milieu. Maar liefst 82 procent maakt zich zorgen om klimaatverandering. Dat is bijna net zo hoog als de 88 procent zorgen om de economische crisis. Bijna de helft van de mensen vindt dat de overheid de klimaatverandering tegelijk met de economische crisis moet aanpakken.
Waar komt dit nu vandaan? De angst om besmet te worden heeft ons gedrag veranderd. Die verandering heeft effect gehad op de leefwereld om ons heen. We ervaren bijvoorbeeld letterlijk een schonere lucht en minder files. Die voordelen willen we kennelijk houden. Uit het onderzoek blijkt dat meer dan 80 procent bereid is om wat minder de auto te gebruiken. Ander onderzoek wijst uit dat mensen minder reistijd als een belangrijk voordeel ervaren van thuiswerken.
De kans dat we na corona enkel gaan thuiswerken is niet zo groot. We kunnen wel een betere balans vinden en daar met z’n allen de vruchten van plukken. “Elk nadeel heb se voordeel”, zou Nederlands beroemdste voetballer zeggen.