Het had een feestjaar moeten worden. In 2020 bestaat Aben Reclame immers twintig jaar. Maar het liep allemaal even anders en al te uitbundig feestvieren was opeens geen optie meer. Toch is ondernemer Dave Aben er niet naar om bij de pakken neer te gaan zitten. Sterker, zijn bedrijf greep meteen kansen en heeft met veel corona-preventiematerialen klanten kunnen helpen. Het gevolg is een organisatie die er in de tweede helft van een bewogen jaar net zo gezond voor staat als aan het begin ervan. En dat feestje, dat komt er dus heus nog wel een keer.
Beleving creëren. Verder gaan dan de standaard, is het motto van Aben Reclame. Al sinds 2000. Een eenmanszaak groeide uit tot een onderneming met tien medewerkers en een half dozijn gespecialiseerde zzp’ers die bijspringen als dat nodig is. De mogelijkheden waarmee Aben Reclame een boodschap op een bijzondere manier uitdraagt, nemen nog altijd toe. Met de vorig jaar in huis gehaalde laserapparatuur zette het Cuijkse signingbedrijf een nieuwe stap, richting 3D.
Snel schakelen
“Dit jaar wilden we ons twintigjarig bestaan vieren. Daar was al een compleet plan voor opgesteld. We wilden onze klanten gaan bezoeken met een cadeautje. Om hun te laten zien hoe wij ontzorgen. Onder de noemer: velen van jullie komen nu al twintig jaar bij óns, nu komen wij graag eens een keer bij júllie. En om uit te leggen dat we veel meer doen dan enkel auto’s beletteren. Door de komst van corona vielen deze plannen in het water. Niemand weet hoe het volgend jaar zal zijn, maar wie weet kunnen we iets origineels doen met onze 21e verjaardag. Da’s ook een heel bijzondere leeftijd, natuurlijk”, lacht Dave Aben.
Zakelijk gezien is 2020 voor Aben Reclame tot nu toe zeker geen slecht jaar geweest, maar wel eentje waarin snel schakelen het devies was. “We hebben echt met z’n allen een paar dagen nodig gehad om te beseffen wat de impact was van 16 maart (de dag dat de intelligente lockdown inging, red.). Maar daarna hebben we ook direct de eerste mailing de deur uit gedaan. We realiseerden ons wat allemaal nog wél mogelijk is. Zo hebben we meteen ingezet op het vervaardigen van kuchschermen uit plexiglas (dat al vrij snel een tijdlang niet meer te verkrijgen was), desinfecteerzuilen, vloer- en andere signingstickers. Denk aan bouwmarkten en tuincentra. Daarmee hebben we de terugval op andere vlakken in de maanden april, mei en juni behoorlijk kunnen opvangen. Want je begrijpt dat ons werk, voor onder meer standbouwers op evenementen en beurzen, al maanden stil ligt.”
Takenpakket verbreed
Vorig jaar investeerde Aben Reclame in nieuwe laserapparatuur. “Daarmee kunnen we laseren en graveren in uiteenlopende materialen. En vooral: zélf 3D-producten maken. Die kunnen we nu zelf tegen een scherpe prijs aanbieden.”
Het past in het verbreden van het takenpakket van de Cuijkse signonderneming, waar reclame, presentatie en vormgeving de kernwoorden zijn. Van een bescheiden naambordje tot de totale uitvoering van een huisstijl. Het aanbod is net zo breed als je bedenken kunt: vlaggenmasten, spandoeken en aluminium frames, bannersystemen, displays, tuin- en reclameborden, bewegwijzeringsystemen, zuilen, autoreclame, carwrapping, gevelreclame, textiel, drukwerk en relatiegeschenken. Die is een tijd geleden aangevuld met een groene lijn aan recyclebare producten en diverse items voor interieurs.
Meedenken
Een fysieke vestiging wint het daarbij van Dave Aben nog altijd van de internetaanbieders. “Wij maken producten op maat en opdrachtgevers weten dat wij steeds meer groeien als meedenker in dat proces. We denken mee, óók als het om de kosten gaat. Natuurlijk kun je op internet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Maar je weet weinig over de levensduur van je online gekochte spandoek en al helemaal niets over de precieze kleuren die je geleverd krijgt.”
“Onze positie geeft ons meerwaarde. En die is misschien in het voortraject nog wel het meest belangrijk”, aldus Dave Aben, die al eens eerder het voorbeeld van de vlaggenmast aanhaalde. “De klant wil ‘m acht meter hoog; dan gaan wij eerst kijken of die hoogte überhaupt past bij het bedrijfspand. Dát is meedenken. Op eenzelfde manier proberen wij ook steeds te bedenken hoe een reclame-uiting ook op een andere manier kan.” Dave Aven prijst zich gelukkig een brede groep afnemers te hebben, zodat hij min of meer automatisch aan risicospreiding doet. “Op dit moment is onze orderportefeuille prima gevuld. Bovendien hebben we aan de crisis ook nieuwe opdrachtgevers overgehouden, dus dat biedt weer nieuwe perspectieven voor de toekomst.”
Aben Reclame