Elke winkelstraat heeft zo’n winkelier erbij zitten die het liefsgéén klanten heeft. Dan blijft zijn winkel namelijk mooi opgeruimd en hoeft hij nooit naar het magazijn te lopen om te kijken of er iets op voorraad is. Ironisch zijn zij juist degenen die mopperen dat internet hun winkel kapot maakt. Nu wens ik die ondernemers een pijnloos en snel faillissement toe, maar voor de échte retailers onder ons heb ik goed nieuws!
Poets de ramen en leg de loper uit, want de klant komt weer terug in de winkelstraat. Maar let op… Ze zien er wellicht hetzelfde uit, maar ze hebben een transformatie ondergaan. Ze willen namelijk
geen producten kopen, maar in staat gesteld worden om een beleving te ervaren in ruil voor een vergoeding! Gewoon kopen kunnen ze ook online en producteigenschappen weten ze vaak beter op te noemen dan de winkelier zelf. In plaats daarvan willen zij de verhalen proeven van échte mensen met échte passies.
Een voorbeeld hiervan is Juwelier LeBlanc in de Boxmeerse Steenstraat. Aanwinst voor het centrum, maar het mooiste zit achterin de winkel. Door een glazen wand kijk je namelijk Eefke Peters en de andere dames zo op de ambachtelijke vingers. Die beleving kun je niet namaken op sieradenkopen.nl! En zo zijn er gelukkig steeds meer… Moderne marketing technologieën bieden ongekende mogelijkheden en ik volg ze allemaal op de voet, maar voor de mensen in je winkel draait alles om de kleine dingen en nooit om de big data!
Deze column verscheen in InZaken, nummer 1, september 2015