Oeps… de auto die u heeft besteld, komt een paar maandjes later! Hopen we…
Als je € 1.000 hebt overgemaakt naar het PayPal account van Elon Musk om een Tesla Model 3 te reserveren, is de kans aanwezig dat je een mailtje hebt gehad met deze strekking. Natuurlijk snap ik dat voor deze bestellers het leven niet afhangt van die duizend euro of de bijbehorende middenklasser, maar je moet toch wel veel vertrouwen hebben in het woord van meneer Musk. Je kunt hem immers veel kwaliteiten toedichten, maar leveringsbetrouwbaarheid is er daar vooralsnog niet een van.
Nu heb ik reeds geleerd dat het bouwen van een merk akelig dicht in de buurt komt van het stichten van een religie (of een sekte, maar ik bekijk het liever positief). Het hebben van een voorkeur voor een bepaald merk is gebaseerd op het geloven in een belofte. Of dit feitelijk te bewijzen is, doet er in de meeste gevallen niet toe. Overtuig een lid van de Apple-kerk maar eens van de prijskwaliteitverhouding van een Samsung.
In tegenstelling tot de profeet Musk, zijn gewone stervelingen zoals Nino en ik niet zo’n heilige boontjes. Terwijl hij zijn volgelingen doodleuk een jaartje laat wachten op een auto, is bij ons het huis te klein als we een auto (door overmacht) een keertje 24 uur later leveren dan beloofd.
Wederzijds vertrouwen is nu eenmaal het belangrijkste ingrediënt van zaken doen, waarbij alles wat je doet bijdraagt aan jouw (persoonlijke) merk. Val dus niet van je geloof, dan ga ik ondertussen weer eens proberen of ik dit glas water in wijn kan veranderen…