Ieder jaar doen wij mee aan het bedrijfsvergelijken onderzoek, georganiseerd door onze branchevereniging. Goed om een indruk te krijgen waar je als bedrijf staat, maar vooral interessant om te kijken waar je kunt verbeteren. Wat mij altijd opvalt hierbij is het grote verschil in rendement tussen de kopgroep en een gemiddeld presterend installatiebedrijf. Mijn veronderstelling was altijd dat de best presterende bedrijven actief zijn in een echte nichemarkt. Bijvoorbeeld bedrijven die installaties in luxe jachten aanleggen waarbij ze, door weinig concurrentie, heel hoge marges kunnen vragen. Dit blijkt echter niet het geval te zijn!
Topbedrijven blinken uit door wat ze doen ‘gewoon’ heel erg goed te doen (en geen dingen doen waar ze niet goed in zijn)! Ze durven voor hun diensten een goede prijs te vragen, zijn in staat goed in te kopen en hanteren vaak efficiënte, simpele processen. En niet onbelangrijk, dat doen ze met een gemotiveerde club mensen die het iedere dag weer iets beter willen doen dan de dag ervoor. Wil je uitblinken, dan moet je als ondernemer over veel verschillende kwaliteiten bezitten. De perfecte ondernemer heeft de visie en leiderschap à la Nelson Mandela, de verkoopkracht van Steve Jobs, de geniale technische innovatie van Leonardo Da Vinci, past de efficiëntie inzichten van autofabrikant Toyota toe en houdt de financiële teugels strak zoals schatkistbewaarder Gerrit Zalm dat destijds deed.
Maar wees eerlijk, de kans dat je als ondernemer uitblinkt in al deze kwaliteiten is klein. Vraag jezelf daarom eens af: waar blink ik in uit en waar ben ik minder goed in? Ik ben ervan overtuigd dat zodra het je lukt om goede mensen om je heen te verzamelen die jouw zwakke punten aanvullen, je heel mooie stappen kunt maken met je bedrijf!