KWS Seuren
26, 24 en 21 zijn ze. De Gennepse broers Koen, Wout en Stan Seuren. Al tijdens hun studie knapten ze fietsaccu’s op. Het begon als hobby, maar al gauw namen ze tijdens de lessen stiekem telefonisch bestellingen aan. Technische vraagstukken werden gegoogled. Kennis gepaard aan zelflerend vermogen. Luttele jaren later werken bij KWS Seuren zo’n vijfentwintig mensen. Dat worden er snel meer. En er zijn grote plannen: de automotivebranche lonkt.
Op het Beugense Transportcentrum be- schikt KWS Seuren over een werkplaats van meer dan duizend vierkante meter. In februari in gebruik genomen. Net vóór het uitbreken van de coronapandemie. “Maar goed ook, want die anderhalve meter afstand hadden we in ons vorige onderkomen – met tien man op zestig vierkante meter – nooit maar dan ook nooit kunnen realiseren”, lacht Stan (21), de jongste. Net als Wout (24) afgestudeerd in elektrotechniek. Koen (26) deed werktuigbouwkunde.
Tweewielerzaken
In 2016 begon de hobby: het ombouwen van een ‘normale’ fiets naar een fiets met elektrische ondersteuning. Voor familie, vrienden en kennissen. “Feitelijk startte het met camperverhuur, en dat doen we nog steeds trouwens, inmiddels met zo’n acht campers”, aldus Koen. “We deden daar toen ook het onderhoud aan en zo kwam er een keer een kennis aan de deur die vroeg of we niet eens zijn fietsaccu’s konden repareren, die door de dealer kennelijk opgegeven was. Dat lukte ons na een paar weken. We openden de accu’s en kochten online nieuwe accucellen. De kennis kreeg twee gereviseerde accu’s voor de helft van de nieuwprijs. En hij kon er voortaan twee keer zo ver mee fietsen.”
Er kwamen meer aanvragen. Adverteren op Marktplaats leverde vooralsnog niet veel extra omzet op, dus besloten de broers tweewielerzaken in de omtrek te gaan benaderen. “De allereerste zei al meteen: ik heb er vijf liggen, kijk maar eens wat je ermee kunt. Inmiddels hebben we tweehonderd fietswinkels als klant. Van Zuid-Limburg tot Groningen, en van hier tot Amsterdam. We zitten intussen ook in België, waar we wekelijks zaken doen en gaan nu ook kijken naar de Duitse markt. Dichter bij huis kunnen wij verder ook heel interessant zijn voor bijvoorbeeld vakantieparken, die soms al een aardige vloot elektrische fietsen hebben.”
Bestaansrecht
De jaaromzet is het miljoen inmiddels voorbij. Het aantal werknemers gaat gestaag richting de dertig. Wout: “We deden in het begin alles zelf, zoals dat zo vaak gaat: van reparaties tot aan de website. Maar we zijn nu mensen op posities aan het zetten, zodat wij ons beter kunnen focussen. En dan kun je als groeiend bedrijf veel betekenen, ook in de coronatijd: een zwager van ons die in de horeca werkte is nu fulltime bij ons aan de slag. We hebben ook al een tiental stagiairs een plek kunnen bieden, zijn intussen een Erkend Leerbedrijf.”
Volgens de broers, gezamenlijk de directie van KWS Seuren, is hun werk geen hogere wiskunde. Maar in hun vindingrijkheid en het feit dat de revisie van fietsaccu’s een bedrijfstak is die meegroeit met de e-bikeverkoop, schuilt hun bestaansrecht. Fietsenzaken repareren ze zelf zelden en een nieuwe accu is kostbaar. Bovendien worden de accucellen steeds beter, passen prima in oude behuizing en zo kan een gereviseerde meer vermogen leveren dan het origineel. Koen: “Daar komt bij dat sommige modellen elektrische fiets intussen al niet meer gemaakt worden, dus ook de accu niet. Dan zou je na drie jaar rijden al afscheid moeten nemen van een fiets van drieduizend euro. Dus is keus voor reviseren een logische.”
‘Alles wordt elektrisch’
KWS Seuren reviseert en repareert fietsaccu’s van bijna alle merken, ook voor elektrische scooters. Er worden ook accu’s op maat gemaakt voor speciale fietsen, boten, huishoudapparatuur, gazonmaaiers en boormachines. Inmiddels kopen de broers cellen direct bij Samsung in en als officiële partner zijn ze nu in gesprek met een van de grootste fietsspecialisten van Europa. En dat terwijl het bedrijfsplan eigenlijk nog steeds niet is uitgewerkt. De broers zijn ingehaald door de realiteit: de snelheid waarmee technische ontwikkelingen gaan. “Alles wordt elektrisch”, zegt Koen, “dus we gaan ook aan ander soort accu’s werken, die van de automotive.”
Stan realiseerde een bijzonder project: een Peugeot 106 uit 1996, een vroeg elektrisch model. Afgedankt vanwege de giftige nikkel-cadmiumaccu. “Van gebruikte fietsaccu’s hebben we een lithium-ionaccu gebouwd. Die auto heeft nu een bereik van 250 kilometer. Op de originele accu kwam je amper 100 kilometer ver… We hebben ook een Golf GTE uit 2015 als proefmodel om te kijken of we de accucapaciteit kunnen vergroten.” De autodidacten gaan onverdroten door…
In de vindingrijkheid schuilt hun bestaansrecht