‘Binnen elke discipline een specialist in huis’
www.ing.nl
ING in gesprek met TracTive Suspension
TracTive Suspension ontwikkelt en produceert hoogwaardige veringsystemen voor de high-end markt. Absolute topmerken passen producten van deze Cuijkse firma toe in hun voertuigen. Een ontmoeting tussen zakelijk adviseur Martijn Leurs van ING en Rob Jacobs en Erik Rijpma, twee generaties ondernemers bij TracTive Suspension. Rob en Martijn kennen elkaar af vanaf de start van de onderneming in 2010. Enkele jaren later sleepte het bedrijf de Startersprijs Land van Cuijk & Noord-Limburg in de wacht. Het was een voorbode van veel mooie dingen die zouden volgen.
Als Adviseur Zakelijk helpt Martijn Leurs relaties de juiste financieringsoplossing te vinden voor elke (groei)fase van hun onderneming. Met zijn netwerk maakt hij nieuwe verbindingen. In 2010 maakte hij (toen nog als accountmanager bij een andere bank) de opstart van TracTive Suspension mede mogelijk. Nu helpt hij bij het realiseren van de expansiefase in de vorm van financiering van de nieuwbouw in Cuijk.
Vooraanstaand
Rob Jacobs begon TracTive Suspension in dat jaar samen met enkele vennoten. Drie vennoten uit het eerste jaar zijn nog altijd samen en zijn qua ervaring complementair aan elkaar. Elk heeft zijn eigen specifieke taak in de organisatie. Het drietal deelt bovendien een gezamenlijke voorgeschiedenis. Zo had Nederland voorheen twee vooraanstaande veringproducenten: Koni voor auto’s en WP Suspension (Malden) voor motorfietsen. Na een overname van WP Suspension door het Oostenrijkse KTM werd WP geleidelijk overgeplaatst naar Oostenrijk.
Hierdoor dreigde unieke technologische kennis voor Nederland verloren te gaan. De vennoten waren werkzaam bij WP, zagen deze situatie als een kans en richtten TracTive Suspension op. Inmiddels is Erik, zoon van vennoot Jochum Rijpma ook aan boord, als manager operations.
Hoogwaardige systemen
TracTive Suspension ontwikkelt en produceert hoogwaardige veringsystemen (hoofdzakelijk schokdempers) voor nichemarkten, met name voor motorfietsen, sneeuwmobielen en auto’s. Het bedrijf heeft sinds 2012 patent op hun elektronisch verstelbare schokdempers, als een van de weinige bedrijven in de wereld. In milliseconden wordt het gedrag van de schokdempers aangepast. Bij plug-and-play sets voor bijvoorbeeld sportieve BMW’s en Porsche’s en bij BMW-motorfietsen worden de TracTive-producten moeiteloos aangesloten als een upgrade zonder systeemfouten. Daarbij worden de controle- units, veiligheidssystemen en ook sensoren gebruikt die al in de auto (of motorfiets) zitten.
TracTive Suspension heeft ook stand-alone sets met eigen elektronica waardoor je ook de vering van jouw auto elektronisch aangestuurd kunt maken. Rob Jacobs: “Meer comfort? Dan zet je je vering zachter. Meer sportief? Dan harder. Met onze innovaties en kwaliteit op gebied van elektronische controle van demping en rijhoogte in auto’s en motoren, spelen we wereldwijd en zeker in Europa een vooraanstaande rol.”
“In ons segment hebben we eigenlijk geen concurrentie op ons niveau. Al die kennis in huis, maakt ons ook wel een beetje topzwaar: er zitten tien mensen op engineering, op een totaal van een vijftigtal medewerkers.”
High-end markt
Met de zelfontwikkelde veringsystemen (schokdempers en cartridges) begeeft TracTive Suspension zich in de high-end markt. Er wordt altijd in exclusiviteitverband samengewerkt met een partner die zijn regionale markt of zijn marktsegment goed kent. Bekende afnemers zijn BMW en Ducati als vooraanstaande motorfietsmerken, Touratech en Wunderlich als leidende motorfietstuners, maar juist ook kleine OEM’s als het Italiaanse Dallara met de Dallara Stradale en de race-uitvoering Dallara EXP, de bekende hypercarbouwer Pagani met de Zonda en de Utopia, en het Amerikaanse Hennessy met de Venom. De Nederlandse Donkervoort F22 is ook uitgerust met technologische juweeltjes uit Cuijk.
Martijn Leurs: “Ik heb zelf weinig verstand van vering, maar het feit dat dit bedrijf binnen elke discipline – technisch, financieel, commercieel en qua netwerk – een specialist in huis had, deed mij beseffen dat hier veel kansen lagen. Ik durf te zeggen dat dit een bedrijf is zoals je ze graag in je portefeuille hebt. De hickups die er waren, waren er vooral tijdens de groei, ‘hoe krijgen we het gemanaged?’ en zeker niet als het ging om het aanhaken bij de markt, want die hebben ze zelf gecreëerd!”
Blik op Amerika
Financieel is TracTive Suspension groeiend en gezond. Erik Rijpma: “We hebben miljoenen aan onderdelen en producten op voorraad, maar dat is allemaal gefinancierd met eigen geld uit de operatie. We zijn nu met de ING één lening aangegaan, voor de nieuwbouw met 3000 vierkante meter oppervlakte voor engineering en productie, aan Gildekamp in Cuijk. Deze is klaar in februari.” Rob Jacobs vervolgt: “We hadden een andere huisbankier, maar hebben voor de financiering van de nieuwbouw niettemin bij ING aangeklopt. Toen Martijn destijds naar de ING ging, vond ik dat heel jammer. Er was altijd heel goed contact en het advies was uitstekend. Martijn denkt mee met ondernemers en hij is super bereikbaar. Daarnaast is hij beslissingsbevoegd tot aanmerkelijke bedragen; dat maakte dat de financiering zonder omwegen geregeld was.”
TracTive Suspension werkt samen met lokale bedrijven als het gaat om de inkoop van onderdelen, die dankzij de high-end afnemers immers niet in China vervaardigd hoeven te worden. Een gedeelte van de assemblage wordt gedaan in samenwerking met IBN Productie uit dezelfde duurzaamheidsgedachte. De medewerkers van IBN werken met veel plezier en trots bij TracTive Suspension. Zeer recent is een eigen bedrijf in de Verenigde Staten gestart, in Knoxville, Tennessee. Rob Jacobs: “Amerikanen doen graag zaken met Amerikanen. Dus hebben we een eigen bedrijf gestart in samenwerking met onze lokale partner Kincer. Deze onderneming bouwt chassis voor Ford Bronco’s en andere Amerikaanse voertuigen en die rijden weer met onze elektronische schokdempers uit Cuijk. Dat gaat lopen, zeker weten.”
Martijn Leurs met Jochum Rijpma, Rob Jacobs en Erik Rijpma (v.l.n.r.) bij de nieuwbouw .