BGH EN CONTOUR BUNDELEN KRACHTEN
Met een vergelijkbare omvang, een schat aan kennis en ervaring en een soortgelijke bedrijfscultuur was het eigenlijk niet meer dan een logische stap: BGH Accountants & Adviseurs en Contour Accountants Boxmeer, Cuijk en Veghel hebben hun krachten gebundeld. Raakvlakken waren er immers te over. De samenwerking leidt, dankzij een grotere kritische massa, tot meer mogelijkheden voor specialisatie. Voor nog meer klanten dan voorheen kan BGH van werkelijk toegevoegde waarde zijn.
“We passen goed bij elkaar, ook als het gaat om specifieke onderwerpen die in de branche om aandacht vragen. En omdat er daarnaast een goede klik was, bleek samensmelting een logische stap”, aldus partner Roger Westgeest: “Zowel wij, van Contour, alsook BGH was op zoek naar grotere slagkracht, zodat je een sterkere speler bent op het gebied van audits. Bovendien was qua regio de aansluiting met Nijmegen een logische stap.” Doordat de culturen van beide bedrijven naadloos op elkaar aansloten, is de samenvoeging geruisloos verlopen.
Op 1 januari 2017 was die samensmelting een feit. Die ging zó geruisloos dat wellicht nog niet iedereen het heeft meegekregen. Daarom een toelichting: BGH had drie vestigingen: in Nijmegen, Schijndel en Uden. Daar werkten 65 mensen. Met de komst van de Contour-vestigingen Veghel, Boxmeer en Cuijk is de organisatie gegroeid naar 105 medewerkers. Het nieuwe BGH is daarmee groot genoeg om alle diensten en specialisaties in huis te hebben, maar blijft door de werkwijze tegelijk klein genoeg om de betrokkenheid bij de klant te waarborgen.
Speerpunt: digitalisering
Digitalisering is een van de speerpunten van BGH, en niet in het minst een belangrijke reden voor samenvoeging. Partner Robert Philips: “Voor digitalisering heb je een zekere bedrijfsomvang nodig. We zijn heel ver met automatisering en digitalisering. Denken voortdurend na of dingen sneller of gemakkelijker kunnen, zodat we er meer kunnen uithalen voor de klant.”
“Zoveel mogelijk digitaal aanleveren van documenten is ons streven: bankafschriften worden daarbij automatisch ingelezen, facturen volledig digitaal verwerkt. Dat ontwikkelt zich nog verder door met de komst van UBL. Ieder bedrijf kan er veel voordeel mee behalen.” Hoe het werkt? Stel, je pint bij het tankstation. Dan maak je een foto van het bonnetje die je uploadt via een app op je telefoon. Dit zit meteen in je administratie. Ook de bank is gekoppeld en wordt dagelijks ingelezen. Het systeem herkent ook automatisch facturen op basis van naam en lay-out en boekt ze automatisch in de juiste categorie. Handig.
Meer ruimte voor advies
Robert Philips is erg gelukkig met de toegenomen kantooromvang. “Het is geweldig om een zekere grootte te hebben, want daarmee kun je simpelweg beter presteren. We hebben nu een managementteam waarin ieder een bepaalde discipline op zich neemt. Zo is digitalisering ‘mijn’ ding, terwijl een ander juist weer heel vaktechnisch bezig kan zijn. Natuurlijk wordt onderling ook kennis gedeeld, wat ons nog ‘breder’ maakt.”
“Om een dienst als UBL nog maar eens te noemen: het aloude verhaal van de ‘schoenendoos’; dat is verleden tijd. De ‘boekhouder’ bestaat niet meer. In de moderne situatie heeft de klant een digitaal archief, altijd en overal bereikbaar. De tijd die wij be sparen met automatisering, gebruiken we om de klant nog beter te adviseren. Meer dan voorheen gaan we tussentijds met hem of haar aan tafel zitten. Voorheen besprak je elk jaar de jaarcijfers, maar dat jaar was dan wel al om. Nu hebben we in principe een kwartaalmoment. Actuele cijfers bieden veel meer toe gevoegde waarde, maar daarbij kunnen ook andere dingen boven tafel komen dan alleen de cijfers.” “En het meest belangrijk: we kunnen tijdig bijsturen in de gewenste richting. Er is meer ruimte voor advies en begeleiding. Dankzij de schaalgrootte hebben we specialisten in bijvoorbeeld fiscale advisering of heel specifiek in financiële planning.”
Internationalisering
Ook op het gebied van internationalisering heeft BGH veel kennis in huis, zeker na de samensmelting. Partner Mario Langeveld vertelt: “We merken dat onze klanten steeds meer kijken naar nieuwe afzetmarkten, waaronder Duitsland. Met Euregiotax, onze samenwerking met een Duits accountants- en advieskantoor, kunnen we die klanten ontzorgen op financieel en fiscaal gebied. Daarnaast zijn we actief in een internationaal netwerk, waardoor we klanten die zaken doen in andere landen ook kunnen bedienen.”
“Het zal duidelijk zijn dat onze core business niet langer het verzorgen van de administratie is. Dankzij nieuwe processen kun je ook kleine ondernemingen bedienen. Want ons kantoor mag dan groot zijn, een klant heeft een eigen contactpersoon en we werken met kleine teams. Het palet is heel breed: op ieder gewenst niveau kun je advies krijgen. Dat kleinschalige en de betrokkenheid met de klant bewaken we. We werken niet met cijfers, we werken met mensen.”