Nog altijd zetten ondernemers sterk in op verduurzamen. Hoge energieprijzen en afhankelijkheid van aardgas waren een wake-up call. Wie nog geen zonnepanelen had laten installeren, is dat versneld aan het overwegen, de particuliere markt even buiten beschouwing latend. Megens Elektrotechniek legt momenteel een zonnepaneleninstallatie aan bij AVG Transport in Heijen. De onderneming, die de voorbije jaren al flink had geïnvesteerd in elektrisch rijden, gaat haar energiekosten en ecologische voetafdruk hiermee nog verder verminderen.
Het bedrijf had begin 2019 een absolute primeur door als eerste bedrijf ter wereld honderd procent elektrische opleggermixers in het wagenpark op te nemen. Deze stoten geen CO₂ uit. Eerder installeerde Megens Elektrotechniek acht ‘slimme’ laadpalen op het bedrijfsterrein van AVG op De Grens. Toen al bestond idee dat men op termijn het wagenpark nog verder wil gaan vergroenen.
AVG verleent diensten op het gebied van infra, bouwstoffen, transport en opsporing van explosieven. De bouwstoffen komen uit eigen onderneming: gerecyclede bouwstoffen, beton, zand, grond en hout(snippers). AVG is actief in de hele Benelux en Duitsland. Dat trailers (in dit geval betonmixers) op een accu met elektromotor werken was destijds behoorlijk uniek, passend bij de weg die AVG al enkele jaren eerder was ingeslagen. Zo werkte men al met elektrische kranen en had het rijdend materieel Euro 6-motoren. De voordelen van een stille elektromotor op de betonmixer doen zich het duidelijkst voor bij het uitleveren van het beton, zeker bij bouwprojecten in steden. Uiteindelijk zullen ook de trekkers van de betonmixers volledig elektrisch worden, maar dat laten met name de aanschafprijs en actieradius bij andere inzet vooralsnog niet toe.
Jan Janssen, oprichter en oud-directeur van AVG Transport, besloot, om de accu’s van het wagenpark en machines nog flexibeler te kunnen laden, tot de aanleg van een zonnepaneleninstallatie op zijn bedrijfspand. Megens Elektrotechniek werd opnieuw de partner. Begin mei werd begonnen met het monteren van de PV-installatie. Op het dak van de werkplaats zijn dan 232 zonnepanelen geïnstalleerd, op het dak van het kantoor nog eens 80, in totaal dus 312 panelen. Bas Janssen is teamleider Duurzaam bij Megens Elektrotechniek: “Ook de hoofdverdeler wordt in zijn geheel vervangen, hierbij is ook rekening gehouden met eventuele uitbreiding voor laadpalen in de toekomst. In deze hoofdverdeler wordt een energiebegrenzer geplaatst. Deze is noodzakelijk omdat je niet op een grootverbruikaansluiting terug mag leveren op het net. We zullen dit jaar gaan monitoren op het verbruik en de opwekking van de -installatie, zodat we straks een passende aanbieding kunnen maken voor een accupakket. Hiermee zou je overdag de opgewekte energie welke je niet terug mag leveren, kunnen opslaan.”
“De installatie is in ieder geval al toegerust voor die toekomst; er kan later altijd nog een accupakket aan gekoppeld worden”, aldus Bas Janssen. Niettemin maakt AVG nu al dankbaar gebruik van de ‘teveel’ opgewekte stroom, door waar mogelijk overdag de betonmixers en andere bedrijfsauto’s te laden. Tom Wienhofen, algemeen directeur van Megens Elektrotechniek zegt dan ook: “In feite werken de betonmixers en bedrijfsauto’s die overdag op het bedrijfsterrein zijn, ook al als een soort ‘accu’, door ze juist op piekmomenten van stroomopwekking te laden.” Bas Janssen: “We gaan daar op termijn ook in proberen te sturen: is er overcapaciteit aan opwekking? Laad dan meer, zodat die begrenzer zo min mogelijk in actie hoeft te komen. Dat kan met een Energie Management Systeem. Hierdoor kun je slim sturen met de opgewekte energie. Heb je overcapaciteit, dan kun je met deze energie de auto’s en betonmixers met meer vermogen laden.”
Het project werd in nauwe samenwerking tussen de opdrachtgever, Megens en de constructeur uitgevoerd. “Wij leveren elke zonnepaneelinstallatie op met een Scope 12-keuring. De berekening van de dakconstructie zit er dus bij. De daken waarop zonnepanelen zijn geïnstalleerd, kunnen het dus constructief aan. AVG heeft dus ook op dat onderdeel een garantie in huis”, besluit Bas Janssen.