juni 23, 2022

Tijd voor de zomer?

Geen tijd, het is druk en wat hebben we lange levertijden. We klagen als vanouds en personeel is niet aan te slepen. Ik sprak er onlangs over met specialisten bij de drie grootste werkgevers in onze regio. De sleutel voor groei en ontwikkeling van onze regio lijkt toch echt te liggen in het behoud en aantrekken van arbeidskrachten. Er lopen verschillende initiatieven om kinderen, studenten en young professionals kennis te laten maken met het bedrijfs­leven in de regio. Ik ben geïnspireerd door dit onderwerp en ga me beraden hoe daar vanuit mij een bijdrage aan te leveren is. Kunnen we de kids en studenten nog beter aan ons verbinden? Ik wil er mijn tanden wel in zetten! Met al mijn enthousiasme moet ik ook opletten niet in zeven sloten tegelijk te lopen. Ik ben me ervan bewust en zoek de laatste tijd ook bewust de rust op. Niks moet, niksen […]
juni 8, 2022

Opgesloten aandelen!

De mensen aan mijn tafel moet ik helaas teleurstellen, ik kan niet zomaar aan hun wensen voldoen. Hun start-up avontuur loopt niet zoals ze hadden gehoopt. Ze willen daarom van de aandelen af. Naast de blokkeringsregeling, waardoor een aandeelhouder die zijn of haar aandelen in de bv wilde verkopen deze eerst moet aanbieden aan de andere aandeelhouder(s), is er echter nog een andere blokkade, een zogeheten ‘lock-up’. Op grond van zo’n lock-up spreken aandeelhouders af dat voor een bepaalde tijd de aandelen in het geheel niet overgedragen kunnen worden. Vooral bij startende onder­nemingen, zoals bij de mensen aan mijn tafel, komt een dergelijke regeling nog wel eens voor. Hiermee wil men voorkomen dat een aandeelhouder besluit om zijn winst te pakken terwijl de onderneming nog in volle ontwikkeling is. Vaak wordt er besloten dat de aandelen voor een periode van vijf jaar niet mogen worden overgedragen. Mijn cliënten aan tafel […]
mei 30, 2022

Koffiepraat Afscheid plastic

Ruim 29 miljoen ton – dat is de hoeveelheid plasticafval die de EU- landen jaarlijks produceren. De recyclingpercentages stijgen, maar nog steeds belandt te veel van ons afval waar het niet thuishoort: in het milieu en vooral in de oceanen. Wellicht weet u dat veel plastic wegwerpproducten in heel Europa zijn of worden verboden en worden vervangen door duurzame, herbruikbare oplossingen. Zo ook de plastic beker. Los van het feit dat het niet meer past bij een duurzame samenleving, hebben ook de extreme prijsstijgingen van plastic bekers ervoor gezorgd dat wij als NICI koffie en automaten ervoor hebben gekozen om hierin vooruit te lopen en al afscheid te nemen van de plastic bekers. Natuurlijk zorgen we voor alternatieven welke niet alleen prijstechnisch interessant zijn, maar er ook nog eens beter uitzien. Kartonnen bekers, eco-bekers, wel of niet met eigen opdruk en mogelijkheid tot retourprogramma waarin alles gerecycled wordt. Meer info? […]
mei 11, 2022

Supercell

Steeds vaker worden gedeeltes van Nederland geteisterd door zware hagel- en onweersbuien, ook wel bekend geworden onder de benaming ‘supercells’. Bij een supercell vallen er soms wel hagelstenen met een doorsnee van zeven tot tien cm. In de zaak waarover gerechtshof Arnhem-Leeuwarden onlangs heeft geoordeeld, stond de vraag centraal of schade als gevolg van een supercell op grond van de polisvoorwaarden was gedekt. De verzekerde had als gevolg van de supercell omvangrijke schade geleden aan zijn gebouwen en deze schade onder de polis geclaimd. De verzekeraar (Interpolis) weigerde schade- uitkering omdat de schade niet onder het polisbegrip ‘storm’ zou vallen, maar onder het begrip ‘hagel’, waarvoor de verzekerde geen dekking had. De verzekerde betoogde dat er wel degelijk sprake was van stormschade, omdat de schade mede ontstaan was door de invloed van sterke valwinden in de supercell. Na uitleg van de polisvoorwaarden oordeelde het gerechtshof dat niet de storm, maar […]
april 25, 2022
Emile Willems - TooBee - ©BerryPoelen

Wereldverbeteraars

Waarom willen bedrijven opeens wereldverbeteraars zijn? Voor het antwoord ga ik terug in de tijd. In 1975 werd 83% van de marktwaarde van een bedrijf bepaald door de activa en 17% door de reputatie. In 2015 werd 84% van de waarde bepaald door de reputatie en 16% door de activa. Wereldverbeteraar zijn loont. Toch verbaast het mij hoe grote bedrijven moedwillig de gezondheid van mensen blijven schaden. Ondanks sjoemelsoftware waarmee diesels vervuilender waren dan gedacht, is de reputatieschade van Volkswagen hersteld. Maar het tij keert zich. Via burgerinitiatief is Shell gedwongen tot snellere verduurzaming en is strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar Tata steel. Reden tot angst voor de mkb-ondernemer? Integendeel, het geeft kansen. De geest komt uit de fles, dus denk aan het Chinees gezegde: de beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden. De tweede beste tijd is vandaag. Met reputatie kan het trouwens sneller gaan dan […]
april 13, 2022
Anton Loeffen Eshgro Columnist Inzaken

De onzichtbare oorlog

Hebben we geluk dat de oorlog van Rusland tegen Oekraïne voornamelijk met militaire middelen wordt gevoerd? De verwachting was dat Rusland voorafgaand aan de invasie ook direct een cyberoorlog zou starten. Rusland heeft dat in 2015 en 2016 ten tijde van de aanval op de Krim al getest. Toen werden bijvoorbeeld onder meer overheidsinstellingen, banken en een elektriciteitscentrale plat gelegd. Ook nu worden cyberaanvallen gesignaleerd, maar niet zo destructief als toen. Het lijkt erop dat Rusland vooralsnog nog de voorrang geeft aan conventionele oorlogsvoering. Dat is wat verwonderlijk want het platleggen van bijvoorbeeld de stroomvoorziening zou de overwinning kunnen versnellen. Zonder elektriciteit gaat eten bederven, de waterzuivering stopt, brandstof kan niet meer gepompt worden enzovoort. Mensen raken in paniek, gaan plunderen, worden ziek, verhongeren en er vallen doden. Maar zo’n cyberaanval kan ook impact hebben op de werking van de gasleidingen die door Oekraïne naar Europa lopen. Dat is een […]
maart 30, 2022

De aarde schudt op zijn grondvesten…

Als ik nu ’s morgens de krant uit de bus haal of het nieuws op mijn iPhone open, is er veel veranderd ten opzichte van enige tientallen jaren geleden, toen in alle opzichten de balans wereldwijd meer evenwicht had. Geen pandemieën, geen oorlogen en geen tekorten. De kranten stonden er in ieder geval niet bol van. De wereld waarin we nu leven is compleet anders. De oorlogen in deze eeuw zouden alleen maar over water gaan. Inmiddels gaat het hier niet alleen maar over. Moeder Aarde is niet langer meer bereid ons te geven wat wij van haar vragen en maakt ons dit nu op een niet mis te verstane manier duidelijk. Hoe dat verder moet weet ik niet. De gevolgen hiervan zijn mij inmiddels wel duidelijk en Poetin dekt zich op een echt verschrikkelijke manier in door gewoon door te gaan met ongegeneerd landje pikken. Ik vind dat alle […]
januari 30, 2022

Doorbreekgevaar!

De horecaondernemer tegenover mij heeft zorgen. Net zoals bij vele collega’s in de sector loopt het niet goed met zijn restaurant. Het alom bekende virus zorgt ook bij hem voor tegenvallende omzetten. Hij vraagt mij wat er gebeurt als zijn BV niet meer aan de aflosverplichtingen bij de brouwer kan voldoen. Ik moet hem hiervoor toch naar de brouwer verwijzen, want niet alle brouwerijen gaan hier hetzelfde mee om. Ik vraag hem nog wel even of hij zich misschien in het verleden richting de brouwerij borg heeft gesteld voor de verplichtingen van zijn BV. Dit is inderdaad het geval. Dat maakt voor hem de zaak helaas niet makkelijker. Bij een borgstelling heeft de brouwerij namelijk de mogelijkheid om ‘door de BV heen te breken’ en bij hem persoonlijk aan te kloppen als de BV niet aan de verplichtingen kan voldoen. Wanneer iemand zaken doet met een BV is het normaal […]
januari 23, 2022

Digitale ongelukken

Recentelijk heeft Bol.com van de rechter meer dan 750.000 euro moeten betalen aan Brabantia. Bol.com had de factuur al betaald. Althans dat dachten ze. Maar het mailadres van een medewerker van Brabantia was gehackt. Vanuit dat mailadres was een mail gestuurd naar Bol met de melding dat het bankrekeningnummer gewijzigd was. Een medewerker bij Bol.com had die wijziging klakkeloos doorgevoerd. Dus ging de betaling naar criminelen in plaats van naar Brabantia. De medewerker bij Bol.com had ook even wat zaken kunnen checken. Is het logisch dat zo’n grote leverancier via mail een bankrekeningnummerwijziging doorgeeeft? Is die medewerker bevoegd om die wijziging door te geven? Is het logisch dat een Nederlandse leverancier een bankrekening in Spanje gaat gebruiken? De rechter vond ook dat de medewerker van Bol.com iets meer veiligheids­bewustzijn had mogen tonen. Daarom mocht Bol.com nog een keer 750.000 euro betalen, nu op de juiste bankrekening. Sinds het voorbeeld van […]