januari 24, 2023

Klantenfluisteraar

Begrijp jij jouw klanten? Het klinkt namelijk simpeler dan het is. Begrijpen gaat niet om klant- of marktonderzoek, dat is te oppervlakkig. Ter illustratie het alom bekende onderzoek uit 1998, waarbij Frans Bromet mensen filmde en hen vroeg of ze van plan waren een mobiele telefoon te gaan gebruiken. ‘Nee’, waren de antwoorden en hilarisch was hun motivatie, als je er nu naar kijkt. Klanten écht begrijpen gaat over het achterhalen van latente behoeftes van de klant, zoals Steve Jobs dat deed vóór de introductie van de iPhone. De klant gaan begrijpen kost serieus tijd en tijd is kostbaar. Tijd wordt pas echt kostbaar als je dat niet doet. Ik daag je uit om je in 2023 te laten bevragen over jouw toegevoegde waarde voor de klant. Hoe? Geef ‘je nichtje van 21’ vijftig euro om twee uur lang waarom-vragen aan je te stellen en verwonder je. Reageren op deze […]
oktober 27, 2022

Uitzoomen

Crisis, crisis… Het ontbreekt op vele vlakken aan een duidelijke koers en dat brengt chaos. Maar ook chaos laat zich ordenen, door uit te zoomen. Neem de krapte op de arbeidsmarkt, een probleem dat we nu ervaren, maar al jaren te voorzien was: door uit te zoomen en te kijken naar geboortecijfers en vergrijzing. Chaos geeft kansen, omdat vastgelopen denk- en werkwijzen worden losgelaten. Een oplossing voor nu? Zoom alsnog uit en je ziet nieuwe conjuncturen en structuren. Zo willen jongeren en zij-instromers deeltijd werken. Zoom met die kennis in en een oplossing ligt voor de hand. Ik ken een transporteur met het credo: ‘je kunt hier werken hoe en wanneer je wilt’. Een grote instroom van vrouwen, jongeren en senioren was het effect. Planning vroeg een innovatieve aanpak, de krapte is nu opgelost met gemotiveerde mensen. Wie naar vandaag kijkt wordt telkens verrast, voor wie verder kijkt zijn oplossingen […]
juli 31, 2022

Donker steegje

Menig manager is groot geworden met de gedachte dat je alles kunt overzien en elk detail onder controle moet houden. Een illusie, waarmee je de verantwoordelijkheid wegtrekt van waar die thuishoort. Het leidt tot micro­management: zo’n baas wordt ervaren als iemand die jou in een donker steegje achtervolgt. Indirect biedt het kansen met deze krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte is er, maar boeien en binden doe je anno 2022 niet door te concurreren met salaris. Vraag een tevreden medewerker wat het werk leuk maakt en je hoort binnen dertig seconden het woord ‘ruimte’ voorbijkomen. Wat heeft het percentage zelfstandig professionals zo sterk doen stijgen? Het niet meer willen werken in die verstikkende structuur en cultuur. Onderscheiden op de arbeidsmarkt? Leiders zijn duidelijk over wat ze verwachten en faciliteren daarbij de persoonlijke ontwikkeling. Bovenal geven ze medewerkers de ruimte om het doel ook te bereiken via een ander steegje. Reageren […]
april 25, 2022
Emile Willems - TooBee - ©BerryPoelen

Wereldverbeteraars

Waarom willen bedrijven opeens wereldverbeteraars zijn? Voor het antwoord ga ik terug in de tijd. In 1975 werd 83% van de marktwaarde van een bedrijf bepaald door de activa en 17% door de reputatie. In 2015 werd 84% van de waarde bepaald door de reputatie en 16% door de activa. Wereldverbeteraar zijn loont. Toch verbaast het mij hoe grote bedrijven moedwillig de gezondheid van mensen blijven schaden. Ondanks sjoemelsoftware waarmee diesels vervuilender waren dan gedacht, is de reputatieschade van Volkswagen hersteld. Maar het tij keert zich. Via burgerinitiatief is Shell gedwongen tot snellere verduurzaming en is strafrechtelijk onderzoek ingesteld naar Tata steel. Reden tot angst voor de mkb-ondernemer? Integendeel, het geeft kansen. De geest komt uit de fles, dus denk aan het Chinees gezegde: de beste tijd om een boom te planten is twintig jaar geleden. De tweede beste tijd is vandaag. Met reputatie kan het trouwens sneller gaan dan […]
november 15, 2021

Een nachtje slapen

Nooit was het belangrijker om kritisch te blijven denken. Vele veranderingen, een overvloed aan data, meningen en theorieën, maar wat ligt het dichtste bij de werkelijkheid? Even testen: een smartphone en hoesje kosten samen 110 euro. De telefoon kost 100 euro meer dan het hoesje. Wat kost het hoesje? Velen zullen nu denken 10 euro. Kritisch denken kun je leren als je weet dat je twee denk­systemen bezit. Systeem 1 reageert direct. Zien is direct oordelen en handelen. Systeem 2 helpt om doordachte beslissingen te nemen. Met een hongerige leeuw achter je werkt het juiste systeem automatisch. Zakelijk gezien blunderen we echter eerder door ongeduld of hebberigheid, dan door onvermogen van systeem 2. De oplossing? Slaap er een nachtje over. Het brein doet fantastisch werk in die periode. Voor sommige antwoorden heb je echter geen nachtverwerking nodig. Hoesje 5 euro en telefoon 105 euro is 110 euro met een verschil […]
augustus 2, 2021

Sneller dan je schaduw

Een rechterlijke uitspraak dwingt Shell om te verduur­zamen. Voor de een onbegrijpelijk vanwege oneerlijke concurrentie, voor de ander vanwege de macht die actiegroepen gekregen hebben. Voor mij toont het vooral dat we in een transitie verkeren: er ontstaan op alle fronten nieuwe manieren van werken. Shell kent sinds 1986 de gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen; wat maakt dat ze nu niet meer wegkomen met: “We gaan versneld verduurzamen”? Het heeft te maken met de logica van informatie: ‘Information wants to be free’. Andersdenkenden zwaaien niet meer met spandoeken om daarna af te wachten. Ze beschikken over actuele informatie en dwingen af. In het voorbeeld van Shell was daarmee snel juridisch te toetsen of ‘sneller verduurzamen’ overeenkwam met de feiten. Moraal van dit verhaal: zeg wat je doet en doe wat je zegt, want informatie gaat anno 2021 sneller dan je eigen schaduw. Reageren op deze column is welkom […]
maart 24, 2021

Timing

Cruijff sprak eens de wijze woorden: “Als je een speler ziet sprinten, is hij te laat vertrokken.” We denken allemaal na over wat we moeten doen en hoe we dat moeten doen. Wat ons te weinig bezighoudt, is wanneer we dingen doen. Het wanneer laten we over aan toeval, aan wat gebruikelijk is of erger, aan ons ‘to do-lijstje’ dat we zo graag afvinken. Het geheim van perfecte timing gaat over de strijd tussen efficiency en effectiviteit, dus over de tijd optimaal benutten of het juiste moment afwachten en daardoor slagen in wat je voor ogen hebt. De ondernemer verschilt niet zoveel van die voetballer. Het succes valt of staat met tijdsgevoel, maar gek genoeg staan we daar weinig bij stil. Timing is niet het voornaamste, timing is alles. Timing is dan ook meer dan intuïtie, het is een kunde. En nu? Goede timing om het boek van Daniel Pink […]
februari 1, 2021

Wat kost tijd?

We nemen dagelijks duizenden rationele beslissingen. Toch gaan de meeste op basis van intuïtie. Daarop vertrouwen is mooi, maar het zit goede beslissingen ook in de weg. Intuïtie gaat namelijk gepaard met vooroordelen. De ergste vorm is denken dat je geen vooroordelen hebt! Hoe denk jij over een ‘blowend-petje-in-golfGTI’ als schoonzoon? De moeder aller vooroordelen is het beschikbaarheideffect; intuïtie gaat niet verder dan zien wat je al weet. Een praktische tip. Betrek anderen bij belangrijke beslissingen. De tweede tip. Let op voor het bandwagoneffect: het zoeken naar medestanders. Als jij begint met het delen van jouw ideeën, nemen anderen jouw denklijn over en gaan zij je inderdaad bevestigen. Leg ze daarom het vraagstuk voor en laat hun ideeën eerst noteren. Hun intuïtie geeft aanvullende inzichten voor je besluitvorming, dan wat jij in eerste instantie zag. Verrijking van je intuïtie kost tijd, maar verkeerde beslissingen maken, dat kost écht tijd. Reacties […]
oktober 13, 2020

Wankelende blijheid

Als we de voorspellingen geloven dan krijgen we een economische storm, maar na regen komt zonneschijn. Of vanuit mijn vak verwoord: veranderingen brengen kansen voort. Moeilijke situaties doen een beroep op onze veerkracht, een vaardigheid die te ontwikkelen is. Voorwaarde daarvoor is het leren omgaan met emoties en accepteren dat dit sneller gaat met steun van anderen. Een tweede hulpmiddel lijkt onlogisch: plannen maken vanuit negatieve scenario’s. Zoals een positieve denker ooit zei: “Wankelende blijheid is uitputtender dan vaststaand leed”. Vanuit een negatief scenario weet je wat je hebt. Angst door het onzekere neemt af, wat weer ruimte geeft voor vindingrijkheid naar slimme oplossingen. Van daaruit kun je opnieuw boven jezelf uitstijgen. De uitkomst van veerkracht is dat je zelden terugveert naar het oude. Logisch, want zoals te verwachten loopt alles toch weer anders. Zo veerde de kolenboer ooit op tot een benzinepomphouder en veert deze opnieuw op tot… Reacties […]