juni 27, 2022

We zijn een ‘merk’ geworden; daar ben ik trots op

”De dynamiek van de sector heeft me altijd aangesproken. No nonsens en met in de basis overzichtelijke materie. Ons bedrijf is koersvast en dat heeft ons uiteindelijk ook veel opgeleverd. Zoals de keuze om volledig te focussen op farma. In veertig jaar is VTS uitgegroeid tot een logistiek dienstverlener van formaat voor de farmaceutische industrie; we staan in de Europese top drie als het gaat om volume. Onze klanten waarderen onze directheid, het maatwerk en de mentaliteit van aanpakken. Je komt er niet door als onderneming een klant voor het blok te zetten met ‘graag of niet’.” Joost Hafmans had de afgelopen maand alle reden tot lachen: de directeur-eigenaar van VTS Transport & Logistics mocht voorop gaan in het feest rond het veertigjarig bestaan van zijn onderneming. Al ziet hij dat zelf toch anders: “Bij VTS doe je het allemaal samen, bén je het allemaal samen. Er is een jubileumboek […]
juni 26, 2022

Vijf jaar Seef

‘Techniek doorgeven aan de techneuten van morgen’ Veiligheid gaat boven alles. Dat geldt voor elk gebouw en voor alle gebruikers ervan. Of het nu gaat om een fabriekshal, een winkelpand, kantoor, een ziekenhuis of kinderdagverblijf, beveiliging behoedt gebruikers voor brand, inbraak, overvallen en andere calamiteiten. Vijf jaar geleden startte Seef Beveiligingstechniek, voortgekomen uit het Milsbeekse Megens Elektrotechniek, dat beveiliging als onderdeel van elektrotechnisch werk al vele jaren toepaste. Seef opereert nog altijd vooral regionaal, en beschikt daarbij over bovengemiddelde kennis en kunde. Dat maakt het een bijzonder bedrijf: voor opdrachtgevers, maar ook voor de medewerkers. Seef Beveiligingstechniek adviseert uitgebreid op het gebied van beveiligen en legt systemen aan die voor deze veiligheid instaan. Seef is BORG-gecertificeerd en daarnaast gecertificeerd als branddetectie- en onderhoudsbedrijf volgens het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Er is meer dan vier decennia ervaring in advisering in en aanleg van branddetectie- en ontruimingsinstallaties, inbraakbeveiliging, camerabewaking, toegangscontrole en […]
juni 12, 2022

Zonnepanelen voor je onderneming: verzeker ze goed!

Met de stijgende energieprijzen kiezen steeds meer ondernemers voor zonne­panelen. Begrijpelijk, want zo onderneem je duurzaam én bespaar je op de energierekening. Vergeet niet om naast de aanschaf ook de verzekering goed te regelen. Zonnepanelen zijn vaak een grote investering en schade door storm, hagel, brand of diefstal kost al snel duizenden euro’s. Naast het verzekeren van de zonne­panelen vergroot de installatie voor veel ondernemers ook het brandrisico. Diverse verzekeraars stellen daarom eisen, zoals een elektrakeuring. De brandveiligheid is afhankelijk van bijvoorbeeld de plaats waar de zonnepanelen liggen en de hoeveelheid. Daarnaast verandert ook het verzekerd bedrag van het gebouw. Vergeet je dit te melden, dan is de kans op onderverzekering van het bedrijfspand groot en krijg je bij een schade niet volledig uitgekeerd. Is jouw zakelijke adviseur nog niet op de hoogte of overweeg je op korte termijn zonne­panelen aan te schaffen? Neem contact op en laat je goed […]
juni 5, 2022

Geen land te bezeilen…

“De laatste tijd valt er geen land meer met hem te bezeilen”, vertelt de eigenaar mij. “Alle collega’s lopen te klagen, niemand wil meer met hem werken. Maar ja, hij werkt hier al twintig jaar, vroeger kon mijn vader met hem lezen en schrijven.” “Ik heb me hier helemaal kapot gewerkt”, vertelt de werknemer mij. “Altijd konden ze mij bellen, dag en nacht. Alle problemen loste ik op. Sinds de overname moet alles anders, maar ze zien toch wel dat dat helemaal niet werkt. Sindsdien loopt alles in de soep.” Omdat de werknemer ziek is geworden, heeft de bedrijfsarts geadviseerd een mediator in te schakelen. Ik heb met beide partijen een apart intakegesprek gehad en herken een patroon. De nieuwe eigenaar heeft bij deze werknemer continu het gevoel dat zijn gezag wordt ondermijnd. Niks wordt zomaar aangenomen. De werknemer voelt zich niet gewaardeerd en niet gehoord. Door elkaar te beschuldigen […]
mei 22, 2022

De best used fiscale tips van SvdB

Slooten van den Bogaart Tien korte, bondige fiscale tips en trucs Een Top Tien dus, die het leven nóg aangenamer maakt. We trappen af: Wout van Rijn: Acht procent rendement maken? Vraag een voorlopige aanslag VPB aan! Wesley Theunissen: Bedrijfs­overdracht? Kind eerste drie jaar op de loonlijst! Loes van Summeren: 100 K winst en geen BV? Advies inwinnen!   Wieke van Bergen: BV of VOF? Dan bent u een UBO. Actie vóór 27 maart 2022! Nikki van den Bogaart: Oninbare factuur? Na één jaar BTW terugvragen! Remco van Slooten: Kinderen en een bedrijf? Op de loonlijst met uw kind! Ans Smets: Netto geld GRATIS uit de BV? Verlaag uw aandelenkapitaal! Demi Hokke: Auto in de BV? Ná twee jaar (goedkoop) naar privé! Eric van den Bogaart: Kleinkinderen? Hup, in het testament en benut 20 K vrijstelling per (klein)kind! Jesse van Rijt: Twee banen gehad? Doe altijd aangifte! www.slootenvandenbogaart.nl    
mei 17, 2022

Wat kun je bereiken met automatisering van bedrijfsprocessen?

Wux en applicaties Wat als jouw bedrijfsprocessen op rolletjes lopen? Wux, het ontwikkel­bureau voor online software, maakt sinds jaar en dag de meest uitgebreide applicaties. Het ontwikkelen van maatwerk applicaties is een specialiteit van Wux. Het resultaat zijn betere bedrijfsprocessen: je gaat efficiënter en plezieriger werken, waarmee je bovendien kosten kunt besparen. “Voor ons is het belangrijkste doel dat het resultaat van onze partners verbeterd wordt”, zegt Yannick Vendelmans, die partner is bij Wux. Het bedrijf, lang in Mill actief maar inmiddels gevestigd in Cuijk, bestaat inmiddels ruim dertien jaar. Yannick Vendelmans en zijn mensen weten het: de juiste procesautomatisering maakt dat de bedrijfsvoering op rolletjes loopt. En wie wil dat niet? Wux maakt goede applicaties, waarbij erop wordt gelet dat zo’n applicatie gebruiksvriendelijk, snel en schaalbaar is. Zo kan een ondernemer zich richten op wat echt belangrijk is: het ondernemen. “Werk je nog met verschillende losse Excel-sheets? Ben je […]
mei 16, 2022

Helpen onder­nemers­­dromen te verwezenlijken

Financieringsgilde is een samenwerking van franchisenemers die ondernemers onafhankelijk adviseren bij hun financiering. Deze klanten profiteren van een landelijk netwerk en collectieve inkoopvoordelen en worden tegelijkertijd gekoppeld aan een adviseur die de lokale situatie kent. Financieringsgilde gelooft dat onafhankelijk zijn van geldverstrekkers ervoor zorgt dat de klant het beste product krijgt. Daarom is men open over vergoedingen en kortingen die geldverstrekkers geven en rekent men deze door in het voordeel van de klant. Na een jarenlange carrière in het bank­wezen (hij was manager Bedrijven bij de toenmalige Rabobank Boxmeer, later opgegaan in Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen, aan het begin van dit millennium) begon Frank de Laat in 2016 zijn eigen advieskantoor. Maar de geboren teamspeler merkte dat hij collega’s en gelijkgestemden om zich heen miste. En zo sloot hij zich drie jaar later aan bij het Financieringsgilde. Hij staat ondernemers, van de bakker op de hoek tot een […]
mei 15, 2022

De combi boerderij en kinderopvang verrijkt ons leven

Agrarische kinderopvang Boerkes&Co Een win-winsituatie noemen Coen en Bregje Mooren de combinatie van het melkvee- en akkerbouwbedrijf en agrarische kinderopvang aan de Oeffeltseweg in Haps. “Kinderen en ouders krijgen meer respect en begrip voor boeren en zien waar hun dagelijks eten vandaag komt. Wij zijn dagelijks in gesprek met burgers. De boerderij en kinderdag­verblijf vullen elkaar mooi aan.” Sinds oktober 2018 zijn er naast ruim tweehonderd koeien elke dag kinderen op de boerderij van familie Mooren in Haps. De agrarische kinderopvang spreekt ouders zo aan dat de start van een derde groep in gang is gezet. Inmiddels werken er twaalf pedagogische medewerkers en zijn er dagelijks 32 kinderen in de leeftijd van tien weken tot vier jaar op de boerderij. “Ouders kiezen heel bewust voor agrarische kinderopvang. We hebben ouders die er twintig kilometer voor om rijden. Wij bieden een natuurlijke omgeving waar kinderen veilig kunnen spelen en ontwikkelen”, zegt […]
mei 8, 2022
M. Spijker - ©BerryPoelen

Statuten: meer dan een papiertje

Bij de oprichting van uw bedrijf heeft u hoogst­waarschijnlijk een bezoek aan de notaris moeten brengen. Dit is het geval wanneer uw bedrijf is ondergebracht in een rechts­persoon. Rechtspersonen zijn bijvoorbeeld de B.V., N.V., stichting en vereniging. De notaris heeft de statuten opgemaakt, waarmee uw bedrijf is geboren. U gaat vervolgens met uw bedrijfs­activiteiten van start en de statuten verdwijnen vaak diep in de kast. Zelden worden ze meer afgestoft. De statuten vormen echter een belangrijk document voor uw bedrijf. Ze regelen de onderlinge verhoudingen binnen het bedrijf. De verhouding tussen de leden van het bestuur, aandeelhouders en eventuele toezichthoudende organen staan hierin beschreven. De statuten regelen vaak ook wat er moet gebeuren om het bedrijf te beëindigen. Besluiten van het bedrijf zijn bovendien ongeldig, wanneer ze in strijd zijn met de statuten zijn genomen. In de praktijk leidt dit doorgaans niet tot problemen, omdat vaak niemand protesteert tegen zo’n […]