mei 15, 2022

De combi boerderij en kinderopvang verrijkt ons leven

Agrarische kinderopvang Boerkes&Co Een win-winsituatie noemen Coen en Bregje Mooren de combinatie van het melkvee- en akkerbouwbedrijf en agrarische kinderopvang aan de Oeffeltseweg in Haps. “Kinderen en ouders krijgen meer respect en begrip voor boeren en zien waar hun dagelijks eten vandaag komt. Wij zijn dagelijks in gesprek met burgers. De boerderij en kinderdag­verblijf vullen elkaar mooi aan.” Sinds oktober 2018 zijn er naast ruim tweehonderd koeien elke dag kinderen op de boerderij van familie Mooren in Haps. De agrarische kinderopvang spreekt ouders zo aan dat de start van een derde groep in gang is gezet. Inmiddels werken er twaalf pedagogische medewerkers en zijn er dagelijks 32 kinderen in de leeftijd van tien weken tot vier jaar op de boerderij. “Ouders kiezen heel bewust voor agrarische kinderopvang. We hebben ouders die er twintig kilometer voor om rijden. Wij bieden een natuurlijke omgeving waar kinderen veilig kunnen spelen en ontwikkelen”, zegt […]
mei 8, 2022
M. Spijker - ©BerryPoelen

Statuten: meer dan een papiertje

Bij de oprichting van uw bedrijf heeft u hoogst­waarschijnlijk een bezoek aan de notaris moeten brengen. Dit is het geval wanneer uw bedrijf is ondergebracht in een rechts­persoon. Rechtspersonen zijn bijvoorbeeld de B.V., N.V., stichting en vereniging. De notaris heeft de statuten opgemaakt, waarmee uw bedrijf is geboren. U gaat vervolgens met uw bedrijfs­activiteiten van start en de statuten verdwijnen vaak diep in de kast. Zelden worden ze meer afgestoft. De statuten vormen echter een belangrijk document voor uw bedrijf. Ze regelen de onderlinge verhoudingen binnen het bedrijf. De verhouding tussen de leden van het bestuur, aandeelhouders en eventuele toezichthoudende organen staan hierin beschreven. De statuten regelen vaak ook wat er moet gebeuren om het bedrijf te beëindigen. Besluiten van het bedrijf zijn bovendien ongeldig, wanneer ze in strijd zijn met de statuten zijn genomen. In de praktijk leidt dit doorgaans niet tot problemen, omdat vaak niemand protesteert tegen zo’n […]
mei 2, 2022

Mill Home: slim bouwen, slim wonen

De rubriek ‘Hofmans at work’ is een initiatief van www.hofmansathome.nl Maarten Besemer en Vera van Tienen Mill Home bouwt compacte duurzame woningen met ‘het meest duurzame productiemateriaal op aarde’: hout. De bomen die gekapt zijn om deze woning te bouwen, hebben in hun leven heel wat koolstofdioxide (CO₂) opgeslagen. CO₂ zorgt voor opwarming van de aarde; het is dus van wezenlijk belang dat we de hoeveelheid CO₂ in de lucht terugdringen. Doordat Mill Home alleen hout gebruikt uit duurzame, gecertificeerde bosbouw, wordt er voor elke gekapte boom een nieuwe boom geplant. Deze kan weer opnieuw CO₂ opnemen.  “De reguliere woningbouw zorgt juist voor grote hoeveelheden CO₂-uitstoot, onder andere door de grote hoeveelheid transportbewegingen en het gebruik van vervuilende materialen als beton”, aldus directeur Maarten Besemer van Mill Home. “In de fabriek een houten woning bouwen van duurzaam hout is dus de beste manier om onze aarde gezond te houden. Het […]
mei 1, 2022

De fiscale onder­nemings­cyclus

Waarmee kan een fiscalist u van dienst zijn? Bij start van je onderneming is een van de eerste vragen welke rechtsvorm je neemt in het kader van het aansprakelijkheidsrisico in privé: eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), maatschap (mts), commanditaire vennootschap (cv), besloten vennootschap (bv), naamloze vennootschap (nv), stichting of coöperatie. Een eenmanszaak, vof, mts of cv kent aansprakelijkheid in privé voor ondernemingsschulden; bij een bv, nv stichting of coöperatie is die uitgesloten, tenzij bestuurdersaansprakelijkheid. Patrick Scheers van SCH€€RS Belastingadvies legt uit. Bij een vof, mts en cv moeten in een overeenkomst de onderlinge afspraken worden vastgelegd. De eigenaren/vennoten betalen inkomstenbelasting (IB). Voor een bv, nv, stichting en coöperatie stelt een notaris de statuten op. Een fiscalist kan helpen bij de inrichting van de statuten. Deze rechts­vormen betalen vennootschapsbelasting (Vpb) over hun winsten. “Als IB-ondernemer kun je bij de aanschaf van een bedrijfspand of een auto deze als zakelijk of privé-vermogen […]
april 26, 2022

Nieuw hoofdkantoor Nabuurs

In 2023 krijgt logistiek dienstverlener Nabuurs een nieuw hoofd­kantoor op Bedrijventerrein Laarakker. Nog dit jaar start de bouw van het toekomstbestendige pand, met 30.000 m2 opslag en 800 m2 kantoorruimte. Het hoofdkantoor krijgt state-of-the-art ICT. Daarnaast is het volledige pand ingericht op het faciliteren van ontmoetingen. Ook het opleidingscentrum is nieuw. Hier wil Nabuurs het delen van kennis en het samenwerken aan projecten nóg meer centraal stellen. Perfecte match Directeur Ard Nabuurs: “Het nieuwe hoofdkantoor wordt gebouwd volgens het BREEAM-NL Nieuwbouw 2020-keurmerk. Het is het eerste duurzaamheidskeurmerk voor ‘gebouwde omgevingen’ ter wereld. Dat past goed bij de duurzaamheid waar Laarakker op focust. Dat vormt een perfecte match voor Nabuurs’ ambities. Het nieuwe pand zit namelijk bomvol duurzame techniek: onder meer zonnepanelen, ledverlichting en 29 laadpalen zorgen voor een klimaatneutrale werkplek. Daarnaast gebruikt het nieuwe hoofdkantoor uitsluitend elektrische klimaatinstallaties en warmtepompen. Het pand gebruikt geen gas of andere fossiele brandstoffen. ‘Groeien […]
april 20, 2022

Alle facetten en zintuigen in balans

MG Interieurstyling Iedereen heeft het wel eens meegemaakt: je stapt een ruimte binnen en je voelt je er meteen thuis. Stijl, functie en sfeer zijn er in balans. Monique Gielens van MG Interieurstyling onderkent het belang van goed ingerichte ruimtes. Daar voelen mensen zich thuis en productief. “Het gaat niet alleen om decoratie; interieurstyling is een creatief proces waarbij het resultaat in harmonie moet zijn met de gebruiker en de ruimte.” Al sinds haar jeugdjaren is Monique Gielens gefascineerd door de aankleding van interieurs. Met een vader als woning- en meubelstoffeerder raakte ze niet uitgekeken op de verfijning en detaillering van behangsoorten en stoffen. Ze werkte altijd al graag met design, mooie stoffen, kleuren en accessoires, en besloot een jaar of vijf geleden van haar hobby haar beroep te maken. Door te stylen voor vrienden en kennissen en vervolgens de opleiding te volgen, ontwikkelde ze haar smaak en kennis verder […]
april 17, 2022

Office Center in april van start

Jumbo Bosmans Cuijk Op zijn visitekaartje staat ‘food lover’. Spreek met Joop Bosmans over zijn werkveld en het gaat niet zelden over de sociale rol die een supermarkt vervult in onze snel veranderende samenleving. De Cuijkse supermarktondernemer is zich bewust van het belang van formules, maar mét een eigen identiteit. Tegelijkertijd kent hij ‘zijn’ publiek. Dus volgt hij maatschappelijke ontwikkelingen op de voet en past deze toe in zijn eigen supermarkt. Jumbo Bosmans Cuijk ziet er voortdurend anders uit en ververst bovendien het aanbod. En in april gaat Bosmans’ eigen Office Center van start. Tegenover de supermarkt is afgelopen zomer het Jumbo Recycle Punt geopend. De aangrenzende ruimte stelt Joop Bosmans vanaf april beschikbaar aan ondernemers. “We verhuren daarin twaalf werkplekken op abonnementsbasis. Zo ben je voor langere tijd verzekerd van je eigen werkplek. Die is dagelijks te gebruiken van 7.00 tot 22.00 uur, zeven dagen per week. Je ontvangt […]
april 17, 2022

Duurzaam zijn en ook een nieuwe generatie aanspreken

Om ook in de toekomst de onder­nemers goed te kunnen ondersteunen en hun belangen te behartigen, sloegen vorig jaar de Industriële Kring (IK), de Bedrijventerrein­verenigingen (BTV’s) en Stichting Duurzaam Bedrijvenoverleg (DBO), de handen ineen om optimaal gebruik te maken van elkaars kennis, kunde en activiteiten. De samenwerking leidt tot een krachtig verbond van inmiddels 450 bedrijven in deze regio. Industriële Kring, BTV’s en DBO bundelen kennis en kunde De samenwerking stuurt op deskundigheid aan de hand van vier inhoudelijke thema’s, waarvan men weet dat er onder de leden behoefte aan is. De deskundigheid wordt bijeengebracht in thema­groepen samengesteld met vertegenwoordigers uit het bedrijfsleven: Identiteit en Communicatie, Infrastructuur en Ruimte, Milieu en Duurzaamheid en Onderwijs en Arbeidsmarkt. In dit artikel aandacht voor de themagroep Identiteit & Communicatie. ‘Input ophalen’ De aspecten die voor ondernemers van de IK en/of de BTV’s van belang zijn, worden door de themawerkgroepen opgepakt en vertaald naar […]
april 10, 2022

Nieuwe toekomst­benadering werpt vruchten af

Boxmeers Tapijthuis bestaat vijftig jaar Het Boxmeers Tapijthuis bestaat vijftig jaar. Een halve eeuw na de oprichting heeft het bedrijf nog niets van zijn geldingsdrang verloren. De toegevoegde waarde van het Boxmeers Tapijthuis zit in het interieur­advies dat men geeft. Daartoe is het met nog 56 andere interieurspeciaal­zaken verspreid over heel Nederland, aangesloten bij Jouw Binnenhuis­adviseurs. Het Boxmeers Tapijthuis vervult die functie voor de regio Boxmeer, Venray en Gennep. Voor particulieren en het bedrijfsleven. Herbert Guntlisbergen is al zo’n vijfendertig jaar actief in het Boxmeers Tapijthuis. Zijn vrouw Kitty is hem later gevolgd in het bedrijf dat in 1972 werd opgericht door familie Van der Velden en de ouders van de twee broers die lange tijd samen het bedrijf runden: Sjaphanto en Herbert. Na de opening van de winkel in 1972, werd vier jaar later de eerste hal gebouwd, in 1979 gevolgd door de tweede, en in 1984 door de […]