AFFETTO DUCATI
Het aantal ondernemers dat hun motor op de zaak zet, groeit. De bijzonder lage bijtelling maakt het interessant ‘zakelijk’ te rijden. Waar deze voor auto’s vaak meerdere duizenden euro’s bedraagt, blijft de bijtelling voor een motor doorgaans beperkt tot enkele tientallen tot honderden euro’s. En er is meer: je bespaart óók door de lagere aanschafprijs en mindere afschrijving vaak nog eens honderden euro’s per maand. Leo Fleuren onderstreept het. Zijn bedrijf Affetto Ducati is bovendien een regelrechte ode aan het befaamde Italiaanse motormerk.
Leo Fleuren was een jaar of twaalf toen er in zijn dorp een echte Ducati Koningsasser stond. De liefde voor Ducati was direct geboren. Het ontwerp, de kracht en de snelheid van die machine zijn hem altijd bijgebleven. Na zijn opleiding tot motormonteur ging Leo op 22-jarige leeftijd in Luxemburg werken bij Rob Noorlander, Ducati-coureur en -technicus. Hij bouwde er een goed contact met de Ducatifabriek in Bologna. In 1993 begon Leo voor zichzelf met het importeren van speciale Ducati-onderdelen. Dit was het begin van Affetto Ducati (vrij vertaald: ‘genegenheid voor Ducati’), aan de Ewijkseweg in Overasselt, dat vandaag de dag méér doet, met onverminderde passie.
Passievol en exclusief
“Ducati is een passievol, exclusief en supersportief Italiaans merk”, opent Leo Fleuren. “Het staat voor ‘rood en racen’. Tussen de Dolomieten en de Apennijnen ademt alles motorsport. Ook merken als Ferrari en Lamborghini huizen in die regio. Met Affetto Ducati zijn wij exclusief Ducati dealer.” Al twintig jaar levert Leo Fleuren de allernieuwste modellen uit Borgo Panigale, de wijk in Bologna waar het befaamde merk geproduceerd wordt. “De nieuwe Ducatimodellen zijn in de regel te bezichtigen in onze winkel. We verkopen ook occasions en verhuren motoren.”
Affetto Ducati beschikt over een professioneel uitgeruste werkplaats. En omdat technische ontwikkeling een continu proces is, volgen de medewerkers jaarlijks de technische scholing bij de Ducatifabriek in Bologna. “Daarnaast hebben we een ruime er varing in het racen met Ducati’s. Al deze kennis vloeit terug in de dagelijkse praktijk waardoor we Ducatisten van elk niveau optimaal van dienst kunnen zijn. Ook voor Ducati-onderdelen of accessoires, vintage of nieuw, kan men bij ons terecht. We bieden ze ook aan via ons online zusterbedrijf: de webshop Ducati World.”
Motorminnende Ondernemers Sociëteit
Leo Fleuren bedenkt tal van activiteiten om het zijn motorrijdende klanten naar de zin te maken. “Onder hen zitten heel veel ondernemers en beoefenaren van de vrije beroepen. Motorrijden geeft ze kennelijk de kans hun zitten te verzetten. Het was een van de redenen waarom ik de Motorminnende Ondernemers Sociëteit mee heb opgericht. Met Affetto Ducati zijn we bovendien uniek in het organiseren van reizen en evenementen. Daarmee richten we ons op een speciale manier op de markt, die immers niet groot is, maar wel trouw.”
“Van een tweehonderd kilometer lange tourrit in het Nederlands-Duitse grensgebied, tot een prachtige meerdaagse tourtocht in Zuid-Europa. Afgelopen maart zijn we in Zuid-Marokko langs de Sahara gereden. En in september door Noord-Portugal, met 35 motoren. Ik laat deelnemers invliegen naar bijzondere en culturele locaties door heel Europa. De (reserve)motoren en bagage volgt in bussen. Op de bestemming verblijven we in tophotels op de mooiste locaties. Volgend jaar april gaan we naar Griekenland. Het zijn altijd weer bijzondere ervaringen.”
Belastingvoordeel, hoe werkt het?
Ferdie Renkens, accountant en vennoot bij OOvB adviseurs en accountants, legt uit: “Voorwaarde om van dit belastingvoordeel gebruik te kunnen maken, is dat de motor ook voor zakelijke doeleinden wordt gebruikt. Hoe minder privé-kilometers er gereden worden, des te groter het voordeel.”
“Bij een motor van de zaak zijn alle kosten, zoals aanschaf, onderhoud, brandstof en verzekering aftrekbaar, van de winst. Ook de btw over deze kosten is aftrekbaar. Aan het einde van het jaar wordt er een bedrag bijgeteld als correctie voor het privé-gebruik van dat jaar. In tegenstelling tot de bijtelling voor een auto van de zaak wordt deze bijtelling niet forfaitair vastgesteld aan de hand van een percentage van de catalogusprijs. Er wordt gekeken naar de werkelijk privé gereden kilometers.”
De correctie wordt als volgt berekend: privé-kilometers/totaal kilometers x de in aftrek gebrachte kosten. Bij een laag privé-gebruik is er dus sprake van een lage bijtelling. Voor de correctie voor de btw geldt hetzelfde. Het enige verschil is dat woon-werkverkeer voor de btw als privé-kilometers worden aangemerkt. Om de correctie voor het privé-gebruik vast te kunnen stellen, zullen de kilometers bijgehouden moeten worden. Een sluitende kilometeradministratie is in dit geval echter niet nodig.”
“Naast bovenstaand voordeel bestaat er bij een motor van de zaak ook nog recht op kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Dit is een extra aftrek op de winst van maximaal 28% van de aanschafwaarde van de motor. Voor een personenauto geldt deze aftrek niet. In het geval dat er een elektrische motor wordt aangeschaft, bestaat er eventueel ook nog recht op milieu-investeringsaftrek. Dit is nog eens een extra aftrekpost van 36% van de aanschafwaarde.”