UITZAKEN: AD BERENDS
Hij is een verenigingsdier en oliemannetje. Kan niet stil zitten en vertelt graag het verhaal. Kijkt liever niet achterom. Want dat is immers geweest. Als ondernemer moet je iets terugdoen voor de samenleving waaraan je je boterham verdient. Dat kan op allerhande manieren, vindt de Millenaar. En daarbij gaat het volgens hem niet om de gemeente, maar om de gemeenscháp. Ad Berends wil de wereld een stukje mooier en beter maken voor onze kinderen en kleinkinderen. Zonder onze Bourgondische aard te verliezen.
Je verwacht het niet direct van iemand die na de ambachtsschool nog een cursus lassen volgde, daarna in een constructiebedrijf werkte en vervolgens sleuven groef voor gasleidingen. En toch leidt Ad Berends (1948) sindsdien een leven tussen bloemen en groente en fruit. Nou ja, min of meer dan. Samen met zijn vrouw Mieke nam hij in 1972 de bloemenwinkel van zijn ouders aan de Millse Hoogstraat over. “Een verrassing voor velen, omdat weinigen mij met bloemen associeerden. Mieke des te meer, dus we gingen er voor.”
Ad Berends was onder meer 27 jaar lid van de vrijwillige brandweer, zat in het bestuur van de toenmalige winkeliersvereniging en was medeoprichter van Motorclub Aldendriel. “We organiseerden wegraces in Mill. Toen dat veiligheidshalve niet meer mocht, haalden we de eerste internationale motorcross naar Mill. We hadden altijd wilde ideeën.” Ad Berends behoorde ook tot het vijft al dat aan de wieg stond van de Stichting Mill Aktief. Hij werd voorzitter en was medeorganisator van vijf Hilbo’s, een – zeker in de tijd – spraakmakende regionale vak- en consumentenbeurs met soms 60.000 bezoekers.
‘Wees blij met je klanten!’
Intussen in de politiek geraakt, was hij acht jaar raadslid en zat hij vier jaar in de Streekraad Land van Cuijk. “Ik had het geluk dat Mieke een echt winkeldier is. Nu nog. Ik had daar minder mee, was juist veel meer bezig met de zaken eromheen. Na zakelijke omzwervingen in Oostenrijk en Frankrijk besloot ik me toch weer op onze bloemenzaak te focussen. En toen wilde we ook meteen de beste van Nederland worden. Met nog vijf andere topbloemisten uit Nederland ben ik via brancheorganisatie VBW lid geweest van het Impulsteam. Daarna heb ik zo’n vier jaar in Europa en in half Amerika demonstraties en lezingen gegeven over de vele mogelijkheden met bloemen.”`
“Ik kwam met nieuwe inzichten rond passie en presentatie, ook in het voortraject. Iedereen die met bloemen werkt, wáár ook in de keten, moet trots uitstralen. Door emotie toe te voegen realiseerden we op plaatsen in Amerika omzetstijgingen. Onze zoon Ralf ging op zeker moment ook mee. Hij is trouwens veel meer vakman in de bloemsierkunst dan ik; laat mij maar het denk- en praatwerk doen. En dat verkondigde ik dan ook aan alle bloemisten: wees blij met bloemen en planten én bovenal met klanten!”
Ontdek Mill
Zo werd ik consultant, onder meer voor Waterdrinker Aalsmeer. Ik miste er sfeer, terwijl je daar door die hele entourage gegrepen wilt worden, toch? Je verkoopt immers geen bloemen en planten, maar emotie. Ik zette Trend-House Plants/People/Passion op. Was creatief directeur en partner. Had een team van zeven topmensen. We ontwikkelden onder meer concepten voor de retail. Eind 2008 werd ik gevraagd door directie van het GroentenFruit Bureau en vervolgens ben ik op 1 januari 2009 daar gestart. Ik was creatief directeur en eindverantwoordelijke van het ‘Huis van de Smaak’, dé Nederlandse sectorinzending voor Groente en Fruit, dat overall winnaar werd met de meest informerende en inspirerende presentatie op de Floriade 2012 Venlo.”
In datzelfde jaar trok de stichting toeristisch-recreatief platform Ontdek Mill aan de bel: of Ad voorzitter wilde worden. “Werkgroepen die zich bezighouden met het opzetten en initiëren van onder meer nieuwe toeristisch-recreatieve activiteiten. Mmmm, dat lijkt me wel aardig, dacht ik, werken met ondernemende mensen uit de kerkdorpen. Ze zijn enthousiast en hebben passie voor de gemeente Millse gemeenschap. Daarom heb ik graag ‘ja’ gezegd en daar heb ik geen spijt van.”
Een Goei Leven
Vooral het feit dat dingen sámen gedaan worden, is volgens de Millenaar de basis van succes. “Met een positieve insteek maken we er nog meer van. Samen delen om te vermenigvuldigen.” Uit Ontdek Mill is een nieuw initiatief ontsproten dat met trots is doorgetrokken op regionaal vlak: ‘Een Goei Leven Land van Cuijk’. Het vestigt de aandacht op de ‘goeie dingen en fijne mensen’ die we in het Land van Cuijk ontmoeten.
“Alles wat je nodig hebt, is dichtbij. We zitten niet stil bij Ontdek Mill. We helpen bijvoorbeeld evenementen initiëren en/of realiseren, vaak mét een terugverdienmodel. Of we steunen start-ups. Ondernemers, organisaties van producent en consument, gemeenten én scholen werken samen met het Regionaal Bureau voor Toerisme aan nieuwe initiatieven die onze mooie regio versterken, met belang voor jong en oud(er), inwoner en bezoeker. Of het nu gaat om gezonder eten, meer bewegen, minder verspilling of duurzamer leven. Ik nodig iedereen uit mee te doen. Samen komen we verder!”