Gamma en Karwei bouwmarkten
E-commerce neemt een vlucht. Daarbij gaat online shoppen hand in hand met offline winkelen. En dáár liggen de kansen. Maar een online winkel inrichten is niet bepaald goedkoop en veel wordt er in de regel ook nog niet aan verdiend. Ook de bouwmarkten kennen het fenomeen. Van Boxmerenaar Bart Cox mogen we gerust zeggen dat hij in het front zit van de ontwikkelingen. Hij volgt ze in ieder geval op de voet. Voor zijn branche ligt er nog een ándere uitdaging: de Jupiler-man moet blijven…
Bart Cox, CEO van Cox Holding BV, welke franchisenemer en aandeelhouder is van Intergamma BV. Cox Holding exploiteert bouwmarkten van de formules Gamma (in Veenendaal, Weert en Panningen) en Karwei (Veenendaal). Er werken zo’n 150 mensen. Het onroerend goed is eigendom van Jac. Cox Vastgoed, waar Bart Cox ook CEO van is.
Van Mexico naar Veenendaal
Cox senior (Bart is het jongste kind – een nakomer – uit een gezin van vier) stapte in 1979 uit het familiebedrijf: een bouwmarkt in Boxmeer. Vanwege een concurrentiebeding moest hij uitwijken naar elders toen hij zijn eigen winkel wilde beginnen. Dat werd Veenendaal. De jonge Bart maakte heel wat ritjes met zijn vader naar die bouwmarkt. “Ik zat in Nijmegen op school, deed lts elektrotechniek en ging daarna een jaartje naar Mexico en vervolgens naar de MEAO. Uiteindelijk haalden mijn ouders me in het bedrijf; dat was in 1995. Dat ging heel natuurlijk en ik mag zeggen dat ik nooit ‘het zoontje van de baas’ ben geweest.”
Op 1 januari 2001 nam Bart de zaak over. Hij kocht alle aandelen en het onroerend goed. Zijn drukke werk slokt zeker niet alle privé-tijd en de Boxmerenaar waakt er dan ook voor dat er voldoende tijd aan het gezin wordt besteed. “Zestig uur werken per week? Tachtig uur? Ik vind het altijd wat raar om zoiets te zeggen; je hebt – als je goed onderneemt – ook af en toe de tijd om júist eens wat anders te doen.” Bart Cox laat dat zien door de nodige functies, die hem ook in het Boxmeerse en ‘Sint-Tunnisse’ verenigingsleven bepaald geen onbekende maken.
Transitie
Op het zakelijk vlak zijn er ook nevenactiviteiten. Zo is hij voor Intergamma voorzitter van de Commissie van Aandeelhouders. En voor Gamma Nederland is hij in de Formuleraad met een staat van dienst van bijna vijfentwintig jaar het langstzittende lid. Het maakt dat hij bovenop de ontwikkelingen zit. In zijn eigen winkels reageert hij daar zo veel en snel mogelijk op.
We vragen het hem: waar gaat de retailmarkt naartoe? “Iedereen zal die transitie moeten maken nu on- en offline samengaan. Online verkopen brengt heel veel kosten mee; er zijn heel weinig retailers die echt goed verdienen aan hun webwinkel; dan heb ik het even niet over bijvoorbeeld een Amazon. De logistiek erachter is namelijk gigantisch en niet alleen de letterlijk logistiek. Als je miljoenen klanten hebt, dan moet je die bijvoorbeeld alleen al te woord kunnen staan. Daar heb je veel mensen voor nodig. En je moet er ook gewoonweg op ingericht zijn.”
Prijs als strategie
“Feit is dat je een heel doordacht prijsbeleid zult moeten voeren. Kun je je het veroorloven om met een superscherpe prijs in de markt te staan? De meeste webwinkels zijn helemaal niet zo goedkoop, tenzij er een strategie achter zit. Bijvoorbeeld gericht op het wegdrukken van andere aanbieders. Van Zalando wordt inderdaad zoiets gezegd, los van het feit dat deze aanbieder het geweldig voor elkaar heeft. Maar vergeet niet: door de lage rentes zijn er veel fondsen geweest die hun geld in dit soort winkels hebben gestoken. Het is maar de vraag of – als de rente weer gaat stijgen – webwinkels deze dollars kunnen blijven aantrekken.”
“En er is nog iets: het succes van online winkelen is begonnen in een tijd van economische krimp. Je ziet het nu in de winkelstraten al weer wat drukker worden. Niet in de kleine kernen, maar toch. Het lijkt erop dat de consument toch weer wat meer ‘naar buiten’ wil.”
Eerste pilotstores
Voor de doe-het-zelfmarkt werpt zich een uitdaging op van een heel andere categorie: de jeugd klust amper meer… “Wij hebben tussen de 25.000 en 35.000 producten. Daar zou toch iets bij moeten zitten, denk je dan. We hebben bij Gamma in ieder geval een montageservice. Vroeger zag je ze veel meer: die stoere mannen en vrouwen met verfvlekken in hun werkkleding, die hun producten kwamen halen. De Jupiler-man, ja! De echte thuisklussers. Ze zijn er heus nog wel, maar het zijn toch vooral de veertigers en vijftigers die er kennelijk nog bedreven in zijn. Karwei richt zich al veel nadrukkelijker op woninginrichting, dus ook een wat meer vrouwelijk publiek.”
Overigens moeten de bouwmarkten het nog altijd vooral van de winkelaankopen hebben: branchebreed scoren de vestigingen uiteenlopend 1,5 tot 15 procent van hun omzet via internet. “De Randstad lijkt daarbij wat makkelijker geld online uit te geven. Net wat makkelijker in ieder geval dan in het kennelijk toch nog wat behoudendere platteland. Maar als dat blijft groeien, zul je na moeten denken over een strategie. De ‘struggle in the middle’ lijkt niet de beste optie, gewoon doordat je niet álles moet willen aanbieden.”
“In 2017 openen we bij Gamma de eerste pilotstores die in dat opzicht helemaal ingericht zijn op de toekomst.” Zijn eigen winkels zitten daar niet bij, maar behoren sowieso tot de modernste van het land. De winkel in Veenendaal, liggend in de Bijbelgordel, heeft een beperkte zondagsopenstelling. Dit, en het moderne uiterlijk, zorgt ervoor dat hier de Gamma-televisiespots worden opgenomen. ‘Dat zeg ik!’