De Verenigde Staten kreeg een nieuwe president die niemand had verwacht. En dus wordt gezocht naar oorzaken. Onder meer de social media krijgen er flink van langs. Met name Facebook wordt beschuldigd van het verspreiden van fictieve nieuwsberichten die de verkiezingen zouden hebben beïnvloed.
Social media speelden een grote rol in de campagne. Temeer daar bijvoorbeeld Facebook een van de primaire nieuwsbronnen is voor meer dan veertig procent van de Amerikanen. De kritiek is nu dat Facebook geen of onvoldoende pogingen heeft gedaan om dit soort berichten te verwijderen of blokkeren. Dit zou van invloed zijn geweest op de beeldvorming en daarmee de verkiezingsuitslag.
Er is echter een veel interessanter fenomeen dat invloed kan hebben. Terwijl jij op je mobieltje door je Facebook-berichten bladert, houdt Facebook bij hoe lang je kijkt naar een bericht. Hoe langer je kijkt, hoe waardevoller, met als gevolg dat Facebook je voortaan meer van dit soort berichten toont. Dus als je veel kijkt naar positief nieuws over Hillary Clinton, krijg je steeds vaker goed nieuws over Hillary Clinton. En zo krijg je vanzelf een steeds eenzijdiger beeld van het nieuws.
Vreemd genoeg is er in de VS nog geen discussie gestart over dit fenomeen. In Duitsland daarentegen heeft zelfs Merkel al gezegd dat Facebook de perceptie van de werkelijkheid verstoort. Daar overweegt men om Facebook te verplichten de algoritmes publiekelijk te maken waarmee Facebook bepaalt welke berichten aan gebruikers worden getoond. Gebruikers moeten kunnen begrijpen en zelf beïnvloeden wat ze te zien krijgen, vindt Merkel.
Kreeg jij de laatste tijd uit al die berichten op Facebook de indruk dat veel mensen dezelfde mening hebben als jij? Dan wordt het tijd om eens wat ander nieuws te gaan lezen.
Anton Loeffen