Wux, het Cuijkse full service-internetbureau, verzorgt projecten van a tot z: van advies tot zoekmachine-optimalisatie. Wux maakt avonturen in het digitale landschap beter en mooier, maar vooral: rendabeler en economischer. Een door Wux gemaakte website of webshop is nooit ‘zomaar’ een site. Er zit een doordacht traject achter. Een volgend voorbeeld uit Wux’ rugzak is de nieuwe configurator op de website van Major Garden: een belangrijke stap in de digitale transformatie van het Wanroijse bedrijf. Het geeft klanten niet alleen een gebruiksvriendelijke online tool, maar ondersteunt ook de groeiambities van Major Garden. Dat kan door de flexibiliteit van de oplossing blijven inspelen op nieuwe wensen en behoeften.
Major Garden heeft een visie: het aanleggen van een tuin kan leuker, hoogwaardiger en duurzamer. Bij de start, in oktober 2021, was de Wanroijse onderneming een regionale dealer van innovatieve merken in de tuinwereld. Inmiddels is er ook een eigen productlijn van met name poorten en schuttingen in talloze combinatiemogelijkheden. De Europese markt lonkt nadrukkelijk.
Major Garden werkt met passie voor design en functionaliteit aan het hoogwaardiger, duurzamer en slimmer maken van tuinen. Voor de ontwikkeling van een innovatieve online tool schakelde Major Garden de hulp van Wux in. Het resultaat is een gebruiksvriendelijke configurator, die klanten in staat stelt om hun ideale tuinoplossing samen te stellen.
Eigenaar Jordie Jans legt zijn wens uit: “Om de customer journey op te krikken, vonden we het nodig dat mensen minder hoeven na te denken. We wilden een online configurator ontwikkelen waarmee klanten eenvoudig verschillende combinaties van producten kunnen samenstellen. Want het moeilijke van een schutting is dat er zoveel opties zijn, tot aan de schroefjes toe. We hebben allemaal verschillende producten en onderdelen, van verschillende leveranciers, en een combinatie daarvan kan de klant zelf samenstellen tot zijn of haar gepersonaliseerde schutting of poort. Daar kan ik de hele dag over vertellen in de showroom, maar mensen willen zich ook zelf oriënteren. En juist die fase wilden wij belangrijker maken. We hebben géén webshop gemaakt, maar we presenteren er het mogelijke eindproduct – dankzij de configurator – op een zo makkelijk mogelijke manier.”
Maar om dat resultaat op ‘de voorgrond’ te krijgen, moest er door Wux op de achtergrond veel werk voor verzet worden. Het verwerken van bijna 11.000 mogelijke configuraties op een efficiënte en overzichtelijke manier was een uitdaging, maar samen met Major Garden kwam er een op maat gemaakte oplossing, die zowel gebruiksvriendelijk als technisch innovatief is.
Bij de ontwikkeling van de configurator voor een efficiënte en gebruiksvriendelijke ervaring speelden meerdere technische oplossingen een belangrijke rol. Ze werden zorgvuldig uitgewerkt. Yannick Vendelmans, als mede-eigenaar van Wux betrokken bij het klantcontact met Major Garden, legt uit: “Zo wordt de data voor de configurator ingevoerd via een Google Sheet. Wux ontwikkelde een tussenlaag die de data ophaalt via de Google API, verwerkt en opslaat in een database. Daarmee kan Jordie gegevens invoeren die vanzelf op de website komen, zonder dat hij deze zelf handmatig hoeft te uploaden. En dankzij de slimme inzet van slimme technieken draait een groot deel van de configurator op dezelfde pagina, wat zorgt voor een naadloze gebruikerservaring zonder lange laadtijden.”
Mika de Bruijn, lead digital designer bij Wux: “Het begint met inventariseren waarbij je verder moet kunnen doordenken dan de klant, en daarbij al je expertise gebruiken. In dit geval wil je een ontwerp dat de vraag van de klant vertaalt naar een werkend product. Na wat tussentijdse afstemmingen, om te bepalen of de richting (nog steeds) goed is, komt er dan een eindontwerp uit. Dat draag ik over aan de ontwikkelaars, de eigenlijke techneuten, die ik vervolgens ook help bij het maken van die vertaalslag.”
“Het lastige was dat we niet teveel stappen in de configurator wilden aanbieden, om het ook weer niet nodeloos ingewikkeld te maken voor de klant. Aan de andere kant wilden we ook genoeg opties hebben om de klant een volledig product te kunnen laten samenstellen. Dat is gelukt: het werd een krachtige configurator die bijna 11.000 mogelijke combinaties ondersteunt, waarbij klanten moeiteloos hun ideale tuinoplossing kunnen samenstellen en aanpassen. De tool is niet alleen gemakkelijk in gebruik, maar ook een visuele ervaring die aansluit bij de hoogwaardige uitstraling van Major Garden.
De combinatie van een vriendelijke uitstraling met een intuïtieve configurator bevestigt ook Jordie Jans: “De configurator is in feite een aanvulling op wat ik zelf altijd deed, maar doordat de klant nu de input invoert, gaat de snelheid van mijn werk erop vooruit. Door de fluctuerende inkoopprijzen is dat meer dan ooit gewenst. Alles wordt meteen doorgevoerd en dat maakt mijn offertetraject ook een stuk makkelijker. Dus ja, de customer journey is veel aantrekkelijker geworden. En het heeft inderdaad ook het andere genoemde voordeel: onze uitstraling voor business-to-businessklanten is een stuk overtuigender. Ze houden van wat ze zien!”