Slooten van den Bogaart versus Jos Bongers
Het hele jaar 2015 gingen Slooten van den Bogaart Accountants & Adviseurs in gesprek met de klant. Want tenslotte doen zij het allemaal voor en dankzij hun klanten. Daarom zetten zij de ondernemer in de picture en niet zichzelf. Veel leesplezier!
Hij is een ‘automan’ in hart en nieren. Die liefde is wellicht één van de meest broodnodige karaktereigenschappen waarover een zelfstandig ondernemer in de autobranche dient te beschikken. Immers, de voorbije jaren waren niet makkelijk. Regelgeving haalt daarbij vaak ook nog het laatste restje romantiek uit het vak. Fiscaal jurist Remco van Slooten en accountant Eric van den Bogaart in gesprek met Jos Bongers, eigenaar van het gelijknamige autobedrijf in Oeffelt. “Mijn hart ligt bij gebruikte auto’s.”
Jos Bongers werkte zeventien jaar lang bij het Wanroijse autobedrijf Geene. “Ik begon als monteur en kwam na zeven jaar in de verkoopdienst, in de tijd dat het nieuwe bedrijfspand werd gebouwd. Tien jaar later startte ik in Cuijk een autobedrijf met een compagnon, tot ik na weer tien jaar hier in Oeffelt mijn eigen bedrijf begon. Dat is inmiddels al weer acht jaar geleden. Eric is al sinds mijn ‘Cuijkse tijd’ mijn accountant.”
Contacten
Jos Bongers maakt er geen geheim van dat de verkoop van gebruikte auto’s hem altijd het meest heeft geboeid. “De onderhandelingsruimte is bij nieuwe auto’s kleiner en het zijn juist de contacten met klanten die mij zoveel voldoening geven. Daarom zijn gebruikte auto’s ‘spannender’. Tegenwoordig weten de klanten overigens wel veel beter dan voorheen wat ze willen, ook als het gaat om een gebruikte auto. Via Internet hebben ze al huiswerk gedaan. Vroeger kwamen ze nog wel eens voor een zwarte Ford, om vervolgens weg te rijden in een witte Opel, maar dat is er niet meer bij.”
Remco informeert naar het moment waarop Jos besloot eigen baas te worden. “Het zit in je karakter, volgens mij”, antwoordt hij. “Je denkt niet op een goede dag ‘nu ga ik voor mezelf beginnen’. Dat gebéurt gewoon. Bij mijn baas keken ze er in ieder geval niet van op. ‘Jij werkte hier bij ons alsof het voor jezelf was’, kreeg ik te horen. Die gedreven mensen haal je er binnen elk bedrijf inderdaad vaak moeiteloos tussenuit. En zo verging het mij dus ook.”
Inspelen op regelgeving
Even wordt de locatie in Oeffelt aangehaald. “Ja, dit is inderdaad een toplocatie. Elf- tot dertienduizend autobewegingen per etmaal. Ik had het er met Eric indertijd al over dat ik hier wel heel graag wilde komen zitten. En dat is dus gelukt. Weet je wat zo leuk is aan het product auto? Er wordt áltijd wel over gepraat. Op feestjes, onder de borrel of waar dan ook, de auto levert altijd gespreksstof op. Het is en blijft natuurlijk een instrument van de overheid om geld te verdienen en de autorijder maakt er een sport van om juist weer zo goedkoop mogelijk te rijden. Half Nederland reed op een gegeven moment met een grijs kenteken rond, weet je nog? Toen dat afgeschaft werd, leverde dat in de branche weer veel beweging op. Het staat hier nooit stil.”
“Kun je voldoende inspelen op die voortdurend wijzigende regelgeving?” vraagt Eric. “Dat is lastig”, beaamt Jos. “Maar het heeft allemaal invloed op hoe je werkt. In deze regio rijden mensen nog vaak graag in een middenklasse auto. Maar door de milieuwetgeving werden kleine auto’s enkele jaren geleden razend populair. Met als gevolg dat er nu allemaal kleine gebruikte auto’s op ons terrein staan; een Ford Mondeo of Renault Laguna zie je bijna niet meer. Autorijden verandert überhaupt als je het mij vraagt. In de stad zie je de jeugd al steeds minder vaak een rijbewijs halen. Daar gebruik je toch gewoon het openbaar vervoer? Dat is een duidelijke tendens.”
“Klopt”, vult Eric aan. “Trendwatchers zien óók het delen van elkaars auto groeien. Carsharing wint aan populariteit. Je hoeft niet alles zelf te hebben om het te kunnen gebruiken.” Volgens Jos wordt de toekomst onder meer om die reden spannend: “Autogebruik zou wel eens helemaal op de schop kunnen gaan. Maar ook dáár spelen we op in.”
Drie steekwoorden tot besluit:
Zelfstandig ondernemerschap: “Elke dag genieten.”
Privé: “Ik zou het beter moeten scheiden met m’n werk. Maar gelukkig werkt mijn vrouw ook in het bedrijf. Dus zij begrijpt het…”
Toekomst: “Moeilijk te voorspellen. Maar zeker is dat de auto als product er over vijf jaar totaal anders uitziet. En misschien ook wel het gebruik. Als autorijden écht te duur wordt, zullen mensen er anders mee omgaan.”