Met zo’n dertien jaar ervaring in de uitzendbranche en de inzet van internationale vakkrachten, beschikt N2 People over een groot Europees netwerk met eigen kantoren in meerdere EU-landen. Diversiteit zit het kantoor in het DNA. Niet alleen op de werkvloer, maar ook op het hoofdkantoor werkt men samen met meerdere nationaliteiten. In de recruitering, ‘aan de voorkant’, steekt N2 People traditiegetrouw bovengemiddeld veel tijd. De eerder dit jaar opgerichte opleidingsfaciliteit Training Academy Uden speelt hier een belangrijke rol in.
N2 People streeft duurzame groei na, waarbij de mens – en vooral de ontwikkeling ervan – centraal staat. Men wil niet alleen de vakkrachten op de werkvloer, maar ook de eigen organisatie zo happy mogelijk maken. De menselijke maat is belangrijk, zo niet leidend, voor N2 People, dat momenteel zo’n zeshonderd vakkrachten aan het werk heeft, ondergebracht in drie disciplines: Logistiek-Productie, Automotive en Techniek.
Training Academy Uden (TAU) zet zich in om een positieve bijdrage te leveren aan de lokale gemeenschap en arbeidsmarkt. TAU verzorgt overigens ook opleidingen op locatie in het Land van Cuijk. Door te investeren in opleiding, huisvesting en begeleiding van hun medewerkers, creëert N2 People een omgeving waarin mensen kunnen groeien en excelleren. Zie het als ondersteuning bij de loopbaancyclus. Daardoor kan men klanten voorzien van goed opgeleide, gemotiveerde en tevreden werknemers. Arbeidsmigranten ontwikkelen zich en na enkele jaren gaan zij zich hier vestigen en doorstromen. En een persoon die besluit toch terug te keren naar het thuisland, heeft daar ook veel meer kansen.
Peter Janssen is sinds afgelopen zomer training manager bij TAU. Vorige maand al startte hij er de eerste trainingen, onder meer in bandenwisselen en het bedienen van heftrucks. Afkomstig van een groot transportbedrijf in Erp, was hij daar manager van het concept van in-house opleidingen. “Hier bij TAU bestond het tot afgelopen zomer nog enkel op papier, maar het begint vaart te krijgen”, vertelt hij.
Via TAU regelt N2 People ook het warme welkom voor de arbeidsmigranten: onder meer via e-learning en video’s laat men hen kennismaken met onze cultuur en praktische zaken. En met wat het betekent om hier te wonen en werken. “Maar we doen niet alleen dit soort in-house trainingen; we gaan ook commercieel trainen, voor andere bedrijven dus. Wees eerlijk: voor veel bedrijven is dat verplichte kost, waar ook werknemers vaak niet op zitten te wachten. Wij gaan dat aantrekkelijk maken, gaan de komende tijd gebruiken om helder te krijgen welk publiek we gaan bedienen.”
“Daarbij letten we uiteraard erg op de behoeftes in de markt. Zo ben ik momenteel bezig met de instructeursopleiding voor VCA-trainingen. Dat wordt steeds vaker verplicht bij bedrijven, maar voor veel arbeidsmigranten is dat veel te hoog gegrepen. Wij gaan deze cursus straks aanbieden, uiteindelijk ook in meerdere talen. Dat is nog erg bijzonder, maar je begrijpt dat het de resultaten alleen maar ten goede komt.”
Bij het verleggen van de focus op commercieel trainen denkt Peter Janssen aan bijvoorbeeld Code 95 voor chauffeurs. “Die blijft vijf jaar geldig en moet in het land van herkomst verlengd worden. Die wetgeving verandert mogelijk en dan mogen we dat ook in Nederland gaan doen. N2 People is meer en meer gefocust in het recruteren van chauffeurs en andere beroepsgroepen uit de automotive en transport. Stel je voor dat deze medewerkers hun Code 95 hier kunnen verlengen.”
Het past in het streven om het recruteren al ‘aan de voorkant’ zo succesvol mogelijk te maken. Peter Janssen: “We willen zo weinig mogelijk mismatch. Dus bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur wordt, na een eerste beoordeling, hier in Nederland uitvoerig gescreend op zijn of haar vaardigheden. De reden dat N2 People momenteel op automotive en transport focust, is dat deze mensen hoe dan ook geschoold zijn. Een vrachtwagenchauffeur heeft niet voor niets ook al in eigen land papieren behaald. Een chauffeur is vaak meer dan chauffeur alléén. Deze mensen zijn veel vaker bereid voor langere tijd hier te blijven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld seizoenarbeiders.”
“We investeren graag in langdurige relaties. Dat is beter voor de arbeidsmigrant zélf, voor onze opdrachtgever en voor ons als bureau. Je krijgt dan immers meer tevreden gezichten.” Tot slot neemt Peter Janssen ook de verplichte en persoonsgebonden trainingen van het vast personeel van N2 People op zich.
Zelf ziet Peter Janssen zijn werk als onderdeel van een ‘grotere’ missie: “We hebben de verplichting en een verantwoording om mensen hier goed op te vangen en op te leiden. We moeten kansen bieden op een nieuw bestaan hier. Kansen bieden op settelen. Dat is dus óók waarom TAU er is. En daar spelen we dus ook graag een rol in.”
Peter Janssen
Training manager
N2 People | Training Academy Uden
www.trainingacademyuden.com