De Smartphonevrije School: opvoeden of ontkennen?
In een wereld waar zelfs onze koelkasten slim zijn, heeft de school van mijn dochter besloten dat smartphones een no-go zijn. Geen getik en geswipe meer tijdens de pauzes of tussenuren. Op het eerste gezicht klinkt het nobel – minder afleiding, meer focus op schoolwerk. Maar is dit niet gewoon een stap terug in de tijd?
Stel je voor, ergens in de jaren ‘90, dat scholen de Walkman of NintendoDS hadden verbannen. Er zou een opstand zijn geweest van epische proporties!
Dit verbod voelt als het ontkennen van de realiteit. Alsof we zeggen: “Als we het niet zien, is het er niet.” Maar de smartphone is er wel, en hij gaat nergens heen. Sterker nog, binnenkort typen we niet meer maar praten we met onze apparaten alsof het onze beste vrienden zijn, dankzij kunstmatige intelligentie. De smart- phone met AI wordt je persoonlijke assistent die je helpt met je mail, je agenda, je huiswerk, je werk, je hobby’s en interesses, die weet wat je leuk vindt en suggesties doet voor films, muziek, spellen en je communicatie met familie en vrienden.
Waarom leren we onze kinderen niet hoe ze slim om kunnen gaan met deze technologie? Hoe ze informatie van Instagram of TikTok kunnen verifiëren, hoe ze de psychologische trucs in apps kunnen herkennen, of hoe ze hun huiswerk kunnen maken, conditie kunnen verbeteren of mediteren met behulp van de apps op hun telefoon. Dit is de realiteit waarin ze opgroeien, en die kunnen we niet negeren.
Het volledig verbannen van smartphones is als proberen de zon te blokkeren met een paraplu. Het helpt misschien even, maar uiteindelijk schijnt de realiteit door. Scholen zouden niet moeten gaan over het verbieden, maar over het voorbereiden van onze kinderen op de wereld waarin ze leven – een wereld waar de smartphone een cruciaal onderdeel van is.
Anton Loeffen
Ondernemer
anton@antonloeffen.nl