Ze is eenentwintig, maar heeft al een kleine carrière als ondernemer achter zich. Op haar achttiende begint ze haar eerste eigen bedrijf: Loutas. Een webwinkel die onder meer fotosieraden verkoopt. Ze combineert haar winkel met een managementopleiding en een baan in een kledingzaak. En is er succesvol mee. Toch verkoopt Milou Knol Loutas omdat ze liever weer iets nieuws groot wil maken. Het tekent de ondernemingsdrift van de Boxmeerse, die inmiddels een nieuwe webwinkel is gestart, Hip & Hout, en die binnenkort haar eerste kindje verwacht.
“Hip & Hout bestond overigens al toen ik Loutas ook nog runde”, haast de goedlachse Milou zich te zeggen. “Loutas is een van de grootste fotosieradenbedrijven in Nederland; ik had op een gegeven moment niet meer genoeg aan de keukentafel, dus huurde ik een ruimte. Maar nu ben ik weer thuis aan de slag. Met unieke kids-, deco-, kraam- en naamcadeautjes. Producten met veel hout en staal erin. Het past helemaal in de trend van de aardetinten, die nu helemaal hot zijn. Dat leidt ook tot ‘aarden’ producten, zoals hout en staal, zoals ik al noemde. Heel basic. Babykamers zijn tegenwoordig heel veel in zwart en wit uitgevoerd. Neemt niet weg dat we ook nog felle kleuren voeren, hoor.”
Mijlpaalblokken
De geboortetoren en de mijlpaalblokken zijn beststellers bij Hip & Hout. De materialen worden bij Milou aan huis geleverd, waarna ze zelf voor de finishing touch zorgt. “Ik verkoop ze via mijn webshop, maar heb ook zo’n veertig wholesale klanten. Dus je komt mijn producten op veel meer plekken tegen. Grote winkelketens willen ook nog wel eens bij me aankloppen.” Intussen heeft Milou nóg een product gelanceerd: de Hippe Doos, gebaseerd op de aloude Blije Doos. “Daar zitten alleen maar flyers in, is het verwijt dat je overal hoort. Dus heb ik een doos samengesteld waar wél echte cadeautjes in zitten.” En ook deze doos werd een knaller. Als we Milou spreken heeft ze zich zojuist een slag in de rondte gewerkt. Met een blos op de wangen zegt ze: “Wat ik daarstraks meemaakte… ik heb in twintig seconden tijd acht servers plat weten te krijgen… De Hippe Doos is zo’n succes; ik had er dertig op voorraad, maar binnen twintig seconden verkocht ik er 220! De klanten logden zó snel tegelijk in bij iDeal dat ze geen melding kregen dat het product uitverkocht was. Nu heb ik dus zelf alle betalingen moeten retourneren, haha! Zag er wel even leuk uit, die bankrekening, maar dat was niet de bedoeling.”
Moeder en kind
Met een aanstekelijk enthousiasme vertelt ze: “Ik blijf me waarschijnlijk heel mijn leven richten op moeder en kind. Dat is de enige doelgroep die áltijd geld uitgeeft. Zo is het toch? Moet je eens kijken wat er geld gespendeerd wordt aan baby- en kinderartikelen en alles daaromheen. Geen enkele ouder wil zijn kind tekort doen en doet dus ook aan die koopwoede mee. Er wordt wat afgekocht aan kleertjes, kinderkamerinrichting, maar ook – en dat is voor mij interessant – aan cadeautjes en bijvoorbeeld fotosieraden. Iedereen wil immers het beste voor zijn of haar kind.” De aanstaande moeder heeft er een mooie weektaak aan. Wat heet: “Ik werk vijftig uur per week. Wat me trekt? De vrijheid, natuurlijk. Maar ook dat je voor je brood moet knokken. Alles wat ik aan het eind van de maand op mijn bankrekening heb staan, heb ik echt zelf verdiend. Dat voelt goed.”
Je moet passie hebben…
“Concurrentie? Ja, die is er. Er zijn meer van deze webshops. Vaak worden ze gerund door een huisvrouw die dit werk als hobby doet. Daar is niks mis mee, maar als het dan te druk wordt, zie je dat óf de kwaliteit minder wordt óf dat ze het bijltje erbij neergooien. Ik blijf het wél doen, ga er ook iemand bij in dienst nemen, mocht het me boven het hoofd groeien.” Doelt Milou op het aanstaande moederschap? “Tuurlijk, hoewel het vaststaat dat ik altijd zal blijven werken, daar twijfel ik geen seconde aan. Ik vind het veel te mooi om eigen baas te zijn. Mijn vriend wordt nog eerder huisvader dan dat ik stop, haha!” “Ik zeg weleens tegen mijn vrienden hoe makkelijk het is om een eigen bedrijf te beginnen. Maar dat je daarvoor dan wél passie moet hebben en hard wilt werken. Áls die voorwaarden er zijn, kan het zomaar gebeuren dat je bedrijf groot wordt. Wist je overigens dat ik al mijn bedrijven apart inschrijf bij de Kamer van Koophandel. Dat verkoopt later weer makkelijker”, schatert ze. “En je moet risico’s durven nemen; dat kan alleen als je in je zaak gelooft. Als ik de adviezen van mijn omgeving opgevolgd had, had ik nu nog lang niet zoveel bereikt. Anderen denken namelijk in termen van ‘veiligheid’, een ondernemer ziet ‘kansen’. Dat zal het zijn.”