Genomineerd: Martien Rongen
‘Een teken van een goede leider is niet hoeveel volgelingen je hebt, maar hoeveel leiders je creëert.’ Deze uitspraak van Mahatma Gandhi hangt in de vergaderruimte van het kantoor waar Martien Rongen dagelijks aanwezig is. Ze is tekenend voor de wijze waarop hij met succes een aantal landbouwbedrijven aanstuurt onder de vlag van Vecunda en mengvoerbedrijf Vitalvé (opgericht in 2016 als producent van voer voor koeien en geiten). Zijn trots? De toewijding en passie van zijn compagnons en medewerkers.
Martien Rongen voegde met succes het koeienbedrijf van zijn schoonouders en ouders samen tot Vecunda, met 1000 melkkoeien en 8000 melkgeiten en een vleeskuikenbedrijf. “We zijn met vier compagnons: mijn vrouw, mijn twee broers en ikzelf. Met een andere compagnon run ik Vitalvé. Dat is een producent van veevoer met een gegarandeerd vaste samenstelling. Dat bestond niet, dus zijn we het zelf gaan maken, want ik wil weten wat er in mijn voer zit.” Net zoals de samenstelling van zijn mengvoer, zélf wil Martien Rongen van zijn mensen dat er constant, transparant en met rendement geopereerd wordt. “Ik zorg ervoor dat mijn klant zó tevreden is over ons product, dat hij niet eens aan een andere leverancier dénkt.”
Wat doet een nominatie met je?
“Ik zag ’m niet aankomen, wist wel dat de Ondernemersprijs bestaat, maar het stond ver van me af. Twee mensen van de ZLTO vertelden me dat ik genomineerd was. Ik dacht: verdraaid, da’s mooi. Maar andersom wilde ik niet per se mijn kop boven het maaiveld uitsteken. Toch ben ik erin gestapt, want ik vind het mooi dat de landbouwsector een podium krijgt via de Ondernemersprijs. Er zitten heel veel mooie bedrijven in deze regio. Maar besef wel dat ik dit doe samen met compagnons en nog eens vijfenzestig medewerkers. Samen sta je sterk.”
Ga je hierdoor anders naar je bedrijf kijken?
“Je gaat voor jezelf weer eens na wat er allemaal gebeurd is in de voorbije jaren. En je vraagt je natuurlijk af waaróm je genomineerd bent. Ik zie het als erkenning voor wat je doet in de samenleving. Want eten maken, dat doet er toe, toch? Een liter koeienmelk produceren, kost zo’n veertig cent. Een liter geitenmelk kost zo’n zeventig cent. Waarom maak ik dan toch geitenmelk? Omdat het relevant is voor ons voedselpakket; het lijkt méér op moedermelk dan de melk die een koe geeft. Er is vraag naar. Ik produceer het dus heel bewust voor een specifieke doelgroep. En als dat opgemerkt wordt door een jury, dat vind ik mooi. Voor de sector en voor mij persoonlijk.”
Wat is de filosofie achter jouw onderneming?
“Je bent dienstbaar aan je bedrijf; het is meer dan ik alléén. Als ik morgen op zou stappen en het bedrijf kukelt drie dagen later om; dan heb ik het toch lelijk verkeerd gedaan, niet? Ik heb een hekel aan autocratisch leiderschap. Dat tegeltje met die uitspraak van Gandhi hangt niet voor niets in onze vergaderruimte. Daar hangt óók: ‘Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, maar degene die het meest ontvankelijk is voor verandering’. Die komt van Charles Darwin. Als je goede mensen om je heen verzamelt, dan is er wisselwerking, dan til je elkaar op en kun je een bedrijf ontwikkelen dat beter is dan de rest.”
“In een goede wisselwerking til je elkaar op”