Brand heeft vaak verwoestende gevolgen. Een bedrijfsbrand reikt bovendien verder dan enkel de materiële schade. De gevolgen ervan worden vaak onderschat. Verzekeraars en brandpreventiebedrijven melden regelmatig dat meer dan de helft van de bedrijven die door brand getroffen worden, het jaar erop failliet zijn. Zelfs als de schadevergoeding uitgekeerd is. De bedrijfsvoering valt stil, maar de kosten lopen door. Zo snel mogelijk weer aan de bak, lijkt het devies. Wat is de rol van de zakelijk adviseur? Bart Siroen, zakelijk risicospecialist bij Zeqer Advies in Boxmeer, in gesprek met Koen, Wout en Stan Seuren van KWS Seuren.
De drie ondernemers achter het accurevisie- en reparatiebedrijf beleefden op een zondagochtend in oktober vorig jaar de schrik van hun nog jonge leven. Hun pand op het Transportcentrum in Beugen zagen ze volledig uitbranden. Wat gebeurt er vanaf het telefoontje ‘er is brand’ tot aan de (geplande) wederopbouw? Bart Siroen, zakelijk adviseur van KWS Seuren, was de maanden na die oktoberochtend nauw betrokken bij de afwikkeling van deze omvangrijke brandschade voor zowel deze ondernemers als de omgeving.
Het telefoontje
Het is zondagochtend 16 oktober 2022, half negen. Wout Seuren: “Ik kreeg een melding dat er brand was in ons pand in Beugen. Snel ben ik naar Beugen gereden, tussentijds mijn broer Koen gebeld en gaan kijken wat er aan de hand was. Toen ik arriveerde in Beugen leek het er nog op dat de brand beheersbaar was, alleen een binnenbrand. Snel daarna kregen we in de gaten dat het flink mis was en dat de brand niet alleen beperkt tot een binnenbrand zou blijven. Het ging allemaal heel snel…”
Zijn we goed verzekerd?
”Redelijk snel werd duidelijk dat er niets te redden viel. Met vele toekijkers op deze zondagochtend moet je snel schakelen en bedenken wat je als eerste moet gaan managen. Daar zijn wij voor”, aldus Bart Siroen. “Je pelt onderweg in gedachten de polis af; staan er clausules in waar naar gekeken gaat worden door verzekeraars? Eenmaal ter plekke laat je dat even los. Als eerste gaat je aandacht volledig naar de ondernemers, zorg je ervoor dat je hen bijstaat en mensen met vragen die op dat moment niet van belang zijn, afhoudt. Eerst ‘rustig’ met elkaar kunnen praten.”
“Daarbij heb je het over veel dingen: over praktische zaken, emotie en de vraag ‘zijn we goed verzekerd?’ Vanuit emotie wil je snel roepen ‘natuurlijk’, terwijl je ook weet dat er allerlei onderzoeken gaan plaatsvinden waar verzekeraars iets van vinden. Dus je blijft voorzichtig in het beantwoorden van deze vraag. Daarna komt al snel de salvagecoördinator vanuit de Stichting Salvage. Deze expert verleent eerste hulp aan alle gedupeerden bij schade door een brand. Hij is niet alleen het aanspreekpunt voor de direct getroffene, maar ook voor de omgeving, overheid en ons als tussenpersoon.”
Bart Siroen: “De volgende ochtend zijn we direct bij ons op kantoor bij elkaar gekomen. Samen met experts van verzekeraars, contra-experts, overheid en ondernemers met elkaar in gesprek. Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat we snel duidelijkheid krijgen over de verdere afhandeling van de brandschade? Wij staan onze klant vanaf dat moment bij in het wijzen op zijn rechten, snelheid behouden in het afhandelen van onderzoeken, afstemmen van de uiteindelijke schade die is geleden en snelle financiële afhandeling. Ook geef je aandacht aan de ondernemers die in de omgeving schade hebben, doordat hun terrein is vervuild en ze tijdelijk geen toegang hebben gehad tot hun bedrijfspand. Bij deze schades worden ook verzekeraars betrokken.”
“De oorzaak van de brand is natuurlijk onderzocht. Het blijft spannend tot het moment dat het onderzoek is afgerond. Al snel kregen we de bevestiging van verzekeraars dat de verzekerde schade vergoed zou gaan worden. Ook voor de adviseur altijd een fijn bericht. Aan alle voorwaarden is gelukkig voldaan. Vanaf dat moment kun je werken aan snelle schadeafhandeling maar vooral ook: dat het bedrijf dóór kan. Uiteindelijk ben je er ook om de wederopbouw te begeleiden.”
“Het weer snel operationeel zijn met je bedrijf is een must. Je moet jouw klanten kunnen blijven bedienen, anders ga je merken dat ze na een kleine periode van loyaliteit naar de concurrent overgaan. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Onze data konden we vrij snel achterhalen en tijdelijke huisvesting was ook snel geregeld. Onze ouders hadden nog een pand in Gennep. Binnen twee weken konden klanten ons weer bereiken en werden de accu’s weer aangeleverd voor revisie of herstel”, aldus Koen Seuren.
Scherp houden
Na de bevestiging van dekking door verzekeraars hield Zeqer Advies de (contra-)experts scherp, opdat ze de zaak spoedig en correct zouden afwerken en verzekeraars snel zouden overgaan tot uitkering van de geleden schade. “Wij werken samen met de experts om de schade vast te stellen en beoordelen uiteindelijk de schadevaststelling conform de voorwaarden waar verzekerde recht op heeft ”, aldus Bart Siroen.
“Daarnaast heb je te maken met huurders in het pand én met de omgeving. Extra ongunstig: op het bedrijventerrein lag asbest, afkomstig van het dak, dus omliggende ondernemers konden opeens niet in hun eigen bedrijf. In goed onderling overleg tussen deze ondernemers, de gemeente en het saneringsbedrijf zijn we er prima uitgekomen.”
Stan Seuren: “Qua verzekeringen is nu bijna alles afgerond. Wij gaan op die locatie een nieuw pand bouwen. ” Bart Siroen: “Deze jongens komen sterker terug dan ooit!”