Nabuurs, opgericht in 1928 in Haps, is logistiek dienstverlener voor bedrijven in de ‘fast moving consumer goods’ (FMCG) binnen de sectoren food, personal care, retail en horeca. Er zijn ruim twintig vestigingen in Nederland, met ruim duizend medewerkers. Logistieke oplossingen voor opdrachtgevers bestaan uit FMCG- distributie, horecadistributie, warehousing en co-packing. Sinds mei huist de logistiek dienstverlener in een nieuw hoofdkantoor op Bedrijventerrein Laarakker. Het duurzaamheidsstreven naast het faciliteren van ontmoetingen staan er centraal.
Het hoofdkantoor, met 30.000 m² opslag en 800 m² kantoorruimte, beschikt over state-of-the-art ICT. Het volledige pand is ingericht op het mogelijk maken van inspirerende ontmoetingen. Zo is er ruimte voor een opleidingscentrum, waar Nabuurs het delen van kennis en projectsamenwerking nóg meer centraal wil stellen. Overigens werd ongeveer gelijktijdig in Amsterdam een nieuw regionaal distributiecentrum geopend voor brouwerij AB InBev.
Klimaatneutrale werkplek
“Het pand hier in Haps is gebouwd volgens het BREEAM-NL Nieuwbouw 2020-keurmerk, wereldwijd het eerste duurzaamheidskeurmerk voor ‘gebouwde omgevingen’. Dat past goed bij de duurzaamheidsfocus van Laarakker”, aldus directeur vastgoed Ard Nabuurs. Het nieuwe pand zit bomvol duurzame techniek: onder meer zonnepanelen, ledverlichting en 29 laadpalen zorgen voor een klimaatneutrale werkplek. Het nieuwe hoofdkantoor gebruikt uitsluitend elektrische klimaatinstallaties en warmtepompen, dus geen gas of andere fossiele brandstoffen. “Ons pand levert meer stroom op dan dat het verbruikt. Zakelijk kun je dat niet terugleveren, maar zodra het technisch mogelijk is de overtollige stroom te bufferen, kunnen we deze benutten.”
“In het ontwerp is veel aandacht besteed aan de kwaliteit en duurzaamheid van het gebouw. Zo is ons nieuwe hoofdkantoor ook voor de lokale omgeving van toegevoegde waarde.” Ook aan de binnenzijde ademt het pand duurzaamheid, vult broer en algemeen directeur Tjebbe Nabuurs aan. “De vloerbedekking is van Interface Floor: volledig bestaand uit hergebruikte vloerbedekkingen, terwijl ze bovendien later opnieuw gerecycled kan worden. De trappen in de hal hebben we bekleed met afvalhout uit onze eigen voormalige warehouse. Qua look en feel weerspiegelen de kantoorwanden de horizon die onze chauffeurs onderweg ook zien. En wie uit het pand naar buiten loopt, loopt straks een groene ‘binnentuin’ in.
Groeiambities
De algemeen directeur benadrukt groeiambities, tegelijk met de wens om een fijne werkplek te zijn. Als ‘mensenbedrijf’ wil men medewerkers faciliteren thuis te werken, maar is men ook verheugd over het elkaar fysiek ontmoeten. Dat was door de coronacrisis – die immers grote impact had op de transportsector – een tijdlang niet mogelijk, maar inmiddels natuurlijk weer naar de achtergrond verschoven. Het zette niettemin de toon voor de wens van een ‘warm’ kantoor, waar mensen samenwerken om dagelijks zo’n 320 vrachtwagens de weg op te begeleiden.
De missie van Nabuurs is daarbij de beste weg te vinden voor de producten van haar klanten op het gebied van kosten, service, duurzaamheid en veiligheid. Door de samenwerking met specialistische bedrijven kan Nabuurs elke opdrachtgever helpen om efficiënter en kostenbesparend te opereren. “Over de twintig locaties verdeeld hebben we 230.000 m² warehouse. We sturen daarbij op afstand.”
Mede-marktleider
“We opereren binnen twee netwerken”, vervolgt Ard Nabuurs. “Zo is er het horecanetwerk, onder de naam City Logistics, onder meer voor Heineken en Sligro, vanuit Maastricht en Venray. Voor brouwerij AB InBev beleveren we alle Jupiler en Hertog Jan door heel Nederland. Dat gebeurt vanuit Amsterdam, Leek, Lochem en Helmond; allemaal distributiecentra bij de steden. Ook Bavaria vervoeren we, sinds een aantal maanden. Dat gebeurt vanuit Lieshout en De Meern. Het is allemaal fijndistributie en je kunt stellen dat we zowat iedere kroeg in Brabant en Limburg beleveren.”
“Het andere netwerk is wat we Logistic Concepts noemen, waarmee we supermarkten beleveren met levensmiddelen. Vanuit onze site van 60.000 m² op A15, aan de A15. Dat doen we onder meer voor grote merken zoals Mars, Verkade, Alpro, Nutricia, en dat gecombineerd vanuit Oosterhout.” In de FMCG-distributie (de dagelijkse bevoorrading van het supermarktkanaal en foodservice-segment) is Nabuurs een van de marktleiders in Nederland. Onderdeel van Logistic Concepts zijn de logistieke contracten met grote partijen, waarvoor Nabuurs ook fabriekslogistiek voor verzorgt, denk aan Danone, Essity en Mead Johnson.
Mensen binden
Over het proces zegt het tweetal: “De gemeente wilde ons graag behouden voor het Land van Cuijk en zo ontstond een win-winsituatie. Op het vlak van duurzaamheid was ons vorige pand absoluut niet meer geschikt te maken. Het was van 1991, dus ook gedateerd. Ard Nabuurs: “We konden (nieuwe) mensen niet meer boeiend binden. En dat is juist wat we wensen en ook willen uitstralen: dat onze mensen hier graag zijn en zich thuis voelen.” Tjebbe vult aan: “Het Nieuwe Werken is beslist de gedachte achter dit pand. We willen naar co-creatie met onze klanten, naar een nieuwe manier van (project)overleg. En zo samen met onze klanten tot nog betere supply-chainoplossingen te komen. In een inspirerende omgeving.”