Met zeven kantoren in het Land van Cuijk is Regiobank sterk geworteld in het Land van Cuijk. Sinds vorig jaar heeft Regiobank zijn dienstverlening uitgebreid met zakelijke diensten. “Wij hebben vanuit onze assurantiekantoren al veel contact met bedrijven en winkeliers vanwege hun verzekeringen. Voor hun bankzaken moesten we ze voorheen doorverwijzen naar een grote bank. Voortaan kunnen ze ook bij ons aankloppen”, stelt eigenaar-adviseur Mark Coppis van Regiobank Overloon.
Een rekening-courant financieren, een zakelijke bankrekening openen, het oversluiten van een financiering of het bekostigen van bedrijfsvastgoed: het maakt thans allemaal deel uit van de zakelijke dienstverlening van Regiobank. “Voorheen was de Regiobank er vooral voor particulieren, terwijl bedrijven bij onze verzekeringskantoren (waarin de Regiobank is gevestigd, red.) over de vloer kwamen voor hun verzekeringen”, verduidelijkt eigenaar-directeur Gert-Jan Weijers van Regiobank Mill en Boxmeer. Coppis: “In het verleden moesten we nee-verkopen, terwijl bedrijven juist graag alles op één vertrouwd adres hebben liggen. Vorig jaar is het zakelijke aanbod van Regiobank gelukkig uitgebreid en nu is de tijd aangebroken om onze zakelijke dienstverlening nadrukkelijker onder de aandacht te brengen. Voor alle kantoren is dit een waardevolle aanvulling!”
Een rekening courant is een mooie optie voor ondernemers en winkeliers die door willen groeien en daarvoor meer voorraad en dus grotere volumes nodig hebben. “Groter inkopen is vaak financieel aantrekkelijk. Maar soms heb je niet de middelen paraat om dat vooruit te financieren. Een rekening courant is dan een uitstekend alternatief”, weet Weijers. Coppis vult aan: “Juist nu de grote banken een terugtrekkende beweging maken en ondernemers geconfronteerd worden met enkel een online dienstverlening en/of snel elkaar opvolgende accountmanagers, is het fijn dat ze gewoon naar het kantoor van de Regiobank in hun eigen streek terechtkunnen. In die zin zijn wij echt een one-stop-shop geworden voor ondernemers in het Land van Cuijk. Dat is ook wat wij willen zijn. Bijkomend voordeel is dat wij ondernemers vanuit onze verzekeringstak meestal al goed kennen en we dus ook weten wat er financieel mogelijk is. Plooien die financiers optrekken, zijn dan net wat gemakkelijk recht te trekken. Wij kunnen echt maatwerk leveren.”
Datzelfde maatwerk geldt voor het financieren van bedrijfsvastgoed, weet Weijers. “Als je daarvoor aanklopt bij een grootbank, dan word je al snel doorverwezen naar een kantoor in Venlo, Veghel of Nijmegen. Maar die hebben geen idee hoe het centrum van Cuijk, Boxmeer of Sint Anthonis eruit ziet. Die kijken puur naar de cijfers, maar niet naar de ondernemer achter die cijfers. Er is geen binding met het Land van Cuijk en geen persoonlijke binding met de ondernemer. Wij ervaren dat bedrijven online bankieren geen goed alternatief vinden. Als het online moet, verzanden ze vaak in een wirwar aan online formulieren en haken ze af. Dat is jammer, want voor sommige ondernemers – bijvoorbeeld diegenen die een pand huren – kan het heel aantrekkelijk zijn om een pand in eigendom te hebben met het oog op hun toekomst en pensioen. Wij kennen ondernemers persoonlijk en kunnen alles in Jip- en Janneketaal uitleggen en ze gemakkelijker begeleiden.” Coppis: “Ook wij moeten wel eens nee zeggen op een aanvraag, maar wij kunnen dat persoonlijk onderbouwen en sturen geen kil e-mailtje waaruit je nauwelijks kunt opmaken waarom een financiële instelling een aanvraag afwijst.”
Dankzij de uitbreiding van de zakelijke diensten, is de Regiobank ineens ook een interessante partij geworden voor het oversluiten van een financiering. Coppis legt uit: “Als je al een financiering bij een andere bank hebt lopen, maar de rente verandert of je voelt je niet meer goed geholpen, dan kan het gunstig zijn om eens bij ons aan te kloppen. Rentes zijn vaak marktconform, maar de lijntjes zijn korter en wij onderzoeken altijd wat er mogelijk is. Bij Regiobank krijgt een ondernemer nooit te horen: ‘Zet het maar op de mail, dan antwoorden we zo spoedig mogelijk.’ Dat kennen wij niet als bedrijf. Zelfs met carnaval werd de telefoon bij Regiobank gewoon opgenomen.”
Weijers zegt tot slot: “Onze toegevoegde waarde is dat Regiobank een partij is die de ondernemer kent. Hij of zij heeft een gevoel bij ons en krijgt telkens te maken met dezelfde contactpersoon. Dat is erg prettig als het om financieel advies gaat.”