De gele bedrijfsbussen van Verbiesen Elektro zijn, net als het bedrijf zelf eigenlijk, een begrip in de regio. Wat eigenlijk bij toeval ontstond, heeft zich ontwikkeld tot een onderscheidend element van het Cuijkse elektrobedrijf. “Toen ik voor mezelf begon, schafte ik een oude gele bedrijfsbus aan. Geel was goedkoper dan een meer gangbare witte of zwarte bus. Inmiddels rijden er zeven busjes van ons rond. Het is eigenlijk per ongeluk een perfecte reclame-uiting gebleken”, lacht eigenaar Bjorn Verbiesen.
Kwaliteit, betrouwbaarheid en meedenkend. De kernwaarden van Verbiesen Elektro staan met dikgedrukte letters boven aan de website. Ze zijn volgens Verbiesen, bijna twintig jaar nadat hij in een garage achter zijn huis met de onderneming begon, typerend voor hoe hij zijn bedrijf runt. “Klanten kunnen er op vertrouwen dat wij goed werk afleveren. Of het nu gaat om een buitenlamp installeren voor particulieren of 25 woningen voorzien van stroom op een bouwproject. Wat gedaan moet worden, dat doen we. Daarbij zetten we de juiste jongens op de juiste plek. De één vindt het fijn om bij mensen thuis aan de slag te gaan, de ander is liever actief op de bouw. Ik houd er met mijn planning rekening mee dat mijn mensen zoveel mogelijk de dingen kunnen doen die ze leuk vinden”, legt Verbiesen uit.
Verbiesen Elektro heeft sinds 2011, toen hij een pand aan de Kovel in Cuijk aankocht, een flinke groei doorgemaakt. “Er is hier nagenoeg geen verloop van personeel. Er werken hier mensen die passen bij de sfeer en hoe ik wil dat mijn bedrijf vertegenwoordigd wordt. Ik houd van korte lijntjes en een persoonlijke aanpak. Klanten spreken met mij, maar mijn werknemers zijn mijn verlengstuk op de werkvloer. Ik heb heel lang vijf medewerkers gehad. Daarna zijn we enkele langdurige projecten aangegaan, onder meer voor Mooiland, en heb ik nog twee extra mensen aangenomen. De huidige grootte past goed bij me. Ik wil ook niet groter worden, want dan verdwijnt het persoonlijke aspect.”
Korte lijntjes en een persoonlijke aanpak is wat Verbiesen ook wenst van zijn bank. Zodoende vertrouwt hij op Martijn Leurs van de ING Bank. De Gravenaar regelt al ruim tien jaar de bankzaken van Verbiesen. “Toen Bjorn zijn pand aankocht, was ik zijn adviseur voor de hypotheek en alle andere zaken die er bij een zakelijke aanschaf komen kijken. Financieel hoeven we hem niet veel meer te helpen, maar er is – zoals met al onze klanten – regelmatig contact om over de toekomst te praten, zoals pensioen en regulier ondernemersadvies.”
Leurs noemt Verbiesen een ‘modelondernemer’. “Bjorn doet het enorm goed. Die gele bus is een metafoor van op de juiste manier omgaan met je financiën. Eerst sparen en dan pas uitgeven.” Verbiesen: “Ik noem het behoudend ondernemen. Dat doe ik eigenlijk met alles. Alle busjes die ik heb, betaal ik zelf. Er gaat hier niks op basis van financiering of leningen. Uiteraard is hulp en advies van ING altijd handig om te zien of zaken slimmer of anders aangepakt kunnen worden zodat een bepaald project binnengehaald kan worden. Ik doe het niet voor de buitenkant of status, maar omdat ik het ondernemen leuk vind.”
Persoonlijk. Het is een terugkerend onderwerp tijdens het gesprek met Verbiesen en Leurs. “We houden de lijntjes kort. Bjorn kan me altijd bellen, ongeacht of het om een particulier of zakelijk vraagstuk gaat”, stelt Leurs. Verbiesen: “Vroeger moest ik drie nachten slapen over een beslissing om voor 800 euro een nieuw apparaat aan te schaffen. Nu doen we dat gewoon. Advies over bankzaken is veranderd, maar in de kern ben ik nog steeds dezelfde ondernemer, alleen met meer ervaring en gelukkig in de situatie dat ik projecten kan aangaan waar ik als eenpitter nooit op had kunnen inschrijven. Toch is het zo dat mijn ervaring als ZZP’er vroeger ertoe heeft bijgedragen dat Mooiland een vaste opdrachtgever is geworden. Zij stellen het ook enorm op prijs dat ik altijd wil meedenken over projecten. Dat hoeft niet perse tot een opdracht te leiden.”
Verbiesen legt uit dat zijn portefeuille voor 80 procent uit zakelijke klanten en zo’n twintig procent uit particulieren bestaat. “Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om alleen nog zakelijke klanten aan te nemen. Maar dat wil ik juist niet. Het vergt alleen een andere manier van werken. Op een bouwproject kun je met vieze schoenen over de vloer komen, maar als we bij een oudere mevrouw thuis komen en een kast aan de kant moeten zetten, dan zetten we die netjes terug op z’n plek en doen desnoods de boeken of beeldjes terug in de kast, en stofzuigen de vloer als het een rommeltje is geworden door onze werkzaamheden. Dat wordt door vrijwel al onze particuliere klanten enorm gewaardeerd.” Leurs vult aan: “Zeker als je, zoals Verbiesen, veel in de eigen regio werkzaam bent, is mond-tot-mondreclame van belang. Als je er een puinhoop van maakt, dan wordt er sneller slecht over je gesproken dan wanneer je een klus van begin tot eind netjes doet.”
De nu 46-jarige Verbiesen zegt tot slot: “Ik heb als ondernemer bereikt wat ik wilde bereiken. Toen ik 2004 voor mezelf begon, was het mijn droom om een bedrijf te hebben zoals ik nu heb. De bedrijfsomvang van Verbiesen Elektro is precies goed. Ik kan alles zelf aansturen. Ik wil geen tweede Bjorn op kantoor. Wel draag ik steeds meer taken en verantwoordelijkheden over aan mijn jongens. Daar heb ik richting de toekomst zelf wat aan en het vergroot het werkplezier van personeel. Win-win dus!”