De persoonlijke aanpak en de hoogwaardige service die Airbagbank al ruim vijftien jaar nastreeft, vertaalde zich tot een half jaar geleden nog niet in een reguliere online verkoop van airbags of een hoge vindbaarheid buiten de landsgrenzen. “Het was allemaal te hoogdrempelig. Er waren meerdere contactmomenten nodig voor een verkoop. Nu is alles binnen een paar klikken geregeld. Zelfs de facturatie is geautomatiseerd”, vertelt Martijn Gerrits van Airbagbank. Daarom ging het Cuijkse automotive-bedrijf een samenwerking aan met WUX uit Cuijk.
“Wij bieden alles op het gebied van het airbagsysteem”, vervolgt Gerrits. “Vijftien jaar geleden zijn we begonnen als recyclingbedrijf, later zijn we daar de verkoop van gebruikte airbags bij gaan doen. Alles is bij ons gericht op gebruikte onderdelen en revisie. Een auto die na schade total loss wordt verklaard, kunnen wij een tweede leven geven door gebruikte airbags te installeren en door gordelspanners en airbagmodules te repareren. Maar ook de losse verkoop van airbags, airbagmodules, gordelspanners en stekkers behoren tot onze dienstverlening. Tevens zijn we specialist in het oplossen van spontane airbagstoringen.” Zijn compagnon Niels Ermers vult aan: “Voorheen hadden we wel een website, maar stonden er geen prijzen bij de producten en was online bestellen niet mogelijk. Klanten moesten altijd persoonlijk contact met ons opnemen. De tijden veranderen. Producten moet je snel en gemakkelijk kunnen bestellen. Zonder belletje. Toen we aangaven bij onze accountant hoe we ons als bedrijf wilden doorontwikkelen, adviseerde hij ons om contact op te nemen met WUX.”
Dat leidde tot een kennismakingsgesprek en vlot daarna tot een opdracht. “Wij zijn ter plekke komen kijken wat voor bedrijf Airbagbank is om een goed beeld te vormen van hun werkzaamheden en een online oplossing te bedenken die aansluit bij de onderneming en het type ondernemers”, legt Yannick Vendelmans van WUX uit. “De verkoop vergde voorheen zes handelingen. Dat waren er zeker vier teveel. Er werd een offerte gestuurd, gebeld, factuur opgesteld et cetera. Soms waren ze al drie dagen verder voordat een factuur eenmaal betaald was en een product verstuurd kon worden. Wij wisten natuurlijk dat zoiets veel gemakkelijker en sneller kon. Daarop hebben we een website ontwikkeld met een live zoekfunctie, zodat elk onderdeel – per automerk – gemakkelijk online is te vinden en de aanschaf direct afgerekend kan worden. Het gehele verkoopproces is geautomatiseerd. Na een bestelling hoeven ze bij Airbagbank alleen nog het label uit te printen en op de verpakking te plakken. Zelfs de factuur wordt automatisch gemaild.”
Mika de Bruijn, eveneens van WUX, geeft aan ‘dat gekeken is wat slimmer kan’. “Neem de backoffice voor de webshop. Die communiceert met Exact Online. Een order komt binnen, het onderdeel wordt afgeboekt in het systeem en het pakket wordt verstuurd, inclusief een track & trace-code. De webshop heeft heel veel stappen weggenomen”, weet hij. Dat wordt bevestigd door Gerrits. “Voorheen hadden we eigenlijk niet eens een goed overzicht van onze voorraad, waardoor we alles goed moesten opzoeken. Dat is nu ook meteen gekoppeld, waardoor we altijd live kunnen zien wat er op voorraad is. En de klant dus ook. Dat scheelt niet alleen veel handelingen, maar ook een hogere verkoop, omdat de webshop uiteraard 24 uur per dag bereikbaar is en de verkoop in het weekend kan doorgaan. Voorheen verkochten we eigenlijk alleen onze producten tijdens openingstijden.”
Voor de vernieuwde website is gekozen voor een ‘design waarmee Airbagbank vooroploopt in de branche’, stelt Vendelmans. “De live zoekfunctie is één vernieuwend element dat je nog maar zelden in de automotive-branche ziet. Omdat het aanbod in Europa gering is en een taalbarrière vaak een dingetje is voor mensen om iets in het buitenland te bestellen, is de website ontwikkeld in vier talen: Nederland, Duits, Zweeds en Engels. Daarmee groeit het consumentenvertrouwen en halen we een drempel weg.” Gerrits: “De foto’s van alle medewerkers staan ook niet zomaar op onze website. Sitebezoekers krijgen hierdoor een beeld van wie we zijn en blijft het persoonlijke aspect, waar we veel waarde aan hechten, toch gewaarborgd. Dat hebben de jongens van WUX goed gedaan.”
Vendelmans legt uit dat dit ook de reden is dat een website en webshop pas ontwikkeld worden nadat een goede intake heeft plaatsgevonden en dus een juiste inventarisatie van een bedrijf is gemaakt. “Wij willen niet alleen klanten helpen, maar vooral een online oplossing bieden waarmee een bedrijf jaren vooruit kan. Op basis van de huisstijl maken we een gebruiksvriendelijke website die past bij de doelgroep en bij de ondernemer zelf. Bij Airbagbank hebben we gekeken naar hoe hun bedrijfsprocessen zijn ingericht en hoe alles sneller opgelost kon worden. Omdat we vanaf nul konden beginnen, konden we alles meteen goed aanpakken inclusief de koppeling tussen de webshop en het boekhoudsysteem. Dat is gemakkelijk om in één keer te doen dan in een later stadium. Maar we ondersteunen bijvoorbeeld ook bij de zoekmachineoptimalisatie. We plaatsen elke week nieuwe content, zodat de vindbaarheid op Google beter wordt.”
Dankzij de nieuwe webshop is het aantal telefoontjes weliswaar gereduceerd, maar de lijntjes blijven onveranderd kort, benadrukt Ermers. “Als er zaken zijn die wij snel aangepast willen hebben, dan kunnen we altijd bellen met WUX en wordt een vraag direct opgepakt. Bij vragen die minder urgent zijn, is er altijd ruimte voor overleg en dan bekijken zij hoe de website aangepast moet worden om nog beter te functioneren.” Vendelmans vertelt: “De lijntjes zijn hier erg kort. Als klanten een mail sturen of bellen, dan kunnen we alles binnen een dag inplannen. Designers, tekstschrijvers, developers, front-end en back-end. De kunst van ons bedrijf is dat we alles in-house ontwikkelen en klanten volledig kunnen ontzorgen. Inclusief de updates van hun websites en het bijhouden van hun social media.”
Gerrits besluit: “We zien dat sinds de lancering van de nieuwe website de bestellingen ook uit regio’s komen waarvandaan we voorheen maar zelden bestellingen ontvingen. Ook komen er minder algemene vragen binnen over onze producten, omdat ze alle informatie al kunnen vinden op de website. In die zin kijken we terug op een zeer fijne samenwerking met WUX. Wij zijn heel erg blij met onze vernieuwde website en webshop. De samenwerking heeft volledig voldaan aan onze verwachtingen.”