Hoewel Jan van de Hulsbeek (70) en zijn vrouw Gerda jarenlang dachten dat hun tuincentrum niet overgenomen zou worden, besloot zijn zoon Martijn (44) twee jaar geleden toch die stap te zetten. “Een hele wending. Geweldig natuurlijk”, vindt Jan. Tuincentrum van de Hulsbeek in Wanroij werd gemoderniseerd én uitgebreid.
“Omdat het bedrijf niet overgenomen zou worden, was mijn vader al aan het afbouwen”, vertelt Martijn. “Maar nu zit het tuincentrum opeens weer in de lift. Een hele verandering.” Twee jaar geleden trad Martijn toe als vennoot. Op 17 maart neemt hij het bedrijf helemaal over. Daarvoor was hij vijftien jaar lang kraanmachinist. “De hele dag op zo’n machine, zonder dat je mensen spreekt. Dat had ik wel gezien. Bovendien veranderde mijn thuissituatie – ik scheidde. Dat zette me aan het denken. Het is toch zonde als ik het niet probeer en het tuincentrum verdwijnt.”
Omdat het bedrijf niet overgenomen zou worden, was er de laatste jaren ook niet veel in geïnvesteerd. “Nu kan dat weer. Bovendien verdween de Welkoop – onze concurrent – uit Wanroij. Daar zijn we op ingesprongen door voortaan voeding en andere producten voor dieren te verkopen. Daardoor komen nu ook die klanten naar ons.” Die diervoeding moesten ze wel ergens kwijt. Daarom werd er een plan voor uitbreiding opgesteld en een afspraak met Rabobank gemaakt. Jan: “De vergunning voor het bijgebouwde deel lag er al en de financiering kregen we gelukkig ook redelijk snel rond. In anderhalf jaar tijd hebben we het plan gerealiseerd en is ons pand dubbel zo groot geworden.” Martijn en Jan grepen dit moment ook aan om te moderniseren. Zo kwamen er een nieuw boekhoudprogramma en zonnepanelen. Een nieuwe website, logo en bewegwijzering volgen nog. “Dat geeft net even de finishing touch”, vindt Martijn.
Na de overname stoppen Jan en Gerda na maar liefst 50 jaar met hun bedrijf. Voor Martijn betekent het een switch van loondienst naar ondernemerschap. “Een bedrijf overnemen, dat doe je niet even. Ik moest in principe alles nog leren: van het aansturen van personeel tot de inkoop en verkoop. En het blijft spannend. Zeker nu de online verkoop groeit en fysieke winkels het niet altijd makkelijk hebben.” Jan vult aan: “Ik heb er vertrouwen in. Net als ik heeft Martijn een hoveniersopleiding gedaan. We hebben veel kennis in huis. Daarmee onderscheiden we ons.” Martijn: “We doen liever iets goed, dan alles maar half. Dat past bij ons.”
Namens Rabobank was accountmanager Nick Jansen bij de uitbreidingsplannen betrokken. “Ik kwam eigenlijk alleen een kop koffie drinken om kennis te maken met Jan, Gerda en hun zoon Martijn. Martijn was toegetreden tot de vennootschap en zou op termijn het tuincentrum overnemen. Omdat Van de Hulsbeek al klant was bij ons, moesten we dat formeel regelen.” Maar voor hij het wist kwam er al een tekening met uitbreidingsplannen op tafel. Nick had daar meteen vertrouwen in. “Dat is het onderbuikgevoel, dat is een belangrijk deel van mijn werk bij Rabobank. Ik zag meteen: ik heb hier met nuchtere ondernemers te maken, die doen geen gekke dingen. Uiteraard hebben we samen een weloverwogen besluit genomen.”