We ervaren voortdurend de vooruitgang
Dat de Gennepse broers Koen, Wout en Stan Seuren handige jongens zijn, weet iedereen in hun omgeving. De inmiddels twintigers knapten al tijdens hun studie fietsaccu’s op. Het begon als hobby, maar al gauw namen ze tijdens de lessen stiekem telefonisch bestellingen aan. Technische vraagstukken werden gegoogled. Kennis gepaard aan zelflerend vermogen. De eerste twee jaren brachten ze met z’n drieën door. Nog eens twee jaar later werken bij KWS Seuren zo’n vijftig mensen en dat zullen er nog meer worden: de automotive lonkt nog altijd.
De 24-jarige Wout Seuren van KWS Seuren in Beugen is specialist in het reviseren en repareren van fietsaccu’s. Toen hij net van de basisschool kwam, bouwde hij – thuis in de schuur in Gennep – al een kinderfiets om tot een elektrische fiets. “Op een gegeven moment klopte een kennis aan, die vroeg of we zijn fietsaccu konden maken die door de dealer kennelijk opgegeven was. Dat lukte ons na een paar weken. We openden de accu’s en kochten online nieuwe accucellen. De kennis kreeg twee gereviseerde accu’s voor de helft van de nieuwprijs. En hij kon er voortaan twee keer zo ver mee fietsen.”
Geen hogere wiskunde
Het begon in 2017 met geknutsel in de schuur, maar inmiddels er zijn vijftig medewerkers en verwerkt KWS Seuren driehonderd accu’s per week. Op het Beugense Transportcentrum nam het jonge bedrijf in februari van het vorig jaar een werkplaats van meer dan duizend vierkante meter in gebruik. Volgens de broers, gezamenlijk de directie van KWS Seuren, is hun werk geen hogere wiskunde. Maar in hun vindingrijkheid en het feit dat de revisie van fietsaccu’s een bedrijfstak is die meegroeit met de e-bikeverkoop, schuilt hun bestaansrecht. Fietsenzaken repareren ze zelf zelden en een nieuwe accu is kostbaar. Bovendien worden de accucellen steeds beter, passen prima in oude behuizing en zo kan een gereviseerde meer vermogen leveren dan het origineel.
“Daar komt bij dat sommige modellen elektrische fiets intussen al niet meer gemaakt worden, dus ook de accu niet. Dan zou je na drie jaar rijden al afscheid moeten nemen van een fiets van drieduizend euro”, aldus de broers. “Dus is keus voor reviseren een logische.” Intussen lonkt de autobranche nog altijd. “Maar we hebben door corona natuurlijk even een pas op de plaats gemaakt”, stelt Wout. “We zijn bezig vanuit een particuliere opdracht bezig om te onderzoeken of we voor een Golf GTE uit 2015 de accucapaciteit kunnen vergroten.”
‘Veel op ons pad’
Wout Seuren is een no-nonsense ondernemer, met beide benen op de grond. “Er overkomt ons op dit moment zoveel moois; de nominatie voor de Ondernemersprijs past daar goed bij. Uiteraard is die nominatie voor ons alle drie bedoeld. Het was een verrassing, we hadden het niet zien aankomen, maar het voelt natuurlijk als een erkenning voor wat we hier doen. Het is niet zo dat we hierdoor opeens heel anders naar onze onderneming kijken; daar is ook geen tijd voor nu er zoveel op ons pad komt.”
“Als je bedenkt dat we pas in 2019 onze eerste medewerker in dienst namen en we nu al met team van vijftig mensen werken… Dat is ook meteen wat ons werk zo geweldig leuk maakt: we ervaren voortdurend de vooruitgang die erin zit.”