Bijna iedereen heeft op de één of andere manier last van de coronacrisis. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt. Vooral voor ondernemers uit branches die sinds de intelligente lockdown van eind maart hun kernactiviteiten moesten stilleggen, heeft corona enorme impact. Gelukkig ontstaan er ook nieuwe creatieve ideeën en weten veel ondernemers in mogelijkheden te denken. Meesterkok René Brienen (Brienen aan de Maas) en directeur Patrick Michiels (Primetime Eventtechniek/styling), beiden klanten van Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen, vertellen hoe zij het roer omgooiden.
Al zestien jaar lang runt patron cuisinier René Brienen zijn geliefde restaurant Brienen aan de Maas. In het pittoreske Well koken hij en zijn team de sterren van de hemel. “In het begin was heel die corona-toestand een ver-van-je-bed-show”, herinnert René zich. “Maar toen lag corona ineens op de deur – mat. Pats boem. Restaurant dicht. Wat doe je dan? Stilzitten doe je bij de kapper. Ik ging niet achteroverleunen om te kijken hoe mijn zaak kapotgaat.”
Meteen ging René aan de slag. Hij bestelde een trailer vol tempex maaltijdverpakkingen en stelde verschillende menu’s samen. “Het was een kwestie van beginnen en kijken waar het schip strandt. We drijven nog steeds. Onze aspergepakketten gaan het hele land door. Het is zo gaaf wat er bij mensen is losgemaakt. Collega’s, vrienden, familie, leveranciers: in tijden van nood zie je wie je echte maatjes zijn. Iedereen ging ervoor om er een succes van te maken.”
Naast maaltijdpakketten op niveau is René ook een corona-proof foodplein in zijn prachtige restauranttuin begonnen. “Beleving is een must. Het moet fantastisch zijn. We hebben alles uitgedost met brocante attributen van de lokale antiquair, er staan prachtige foodtrucks en we bereiden alles buiten. Buren, passanten en toeristen zijn blij verrast door de sterrenkwaliteit voor friettentprijzen.” Hoewel René niks van de hulp van het Rijk of de Belastingdienst wil weten, heeft hij wel veel aan de Rabobank gehad. “In het begin waren ze een beetje Het roer om tijdens corona Growing a better Land van Cuijk & Maasduinen Bijna iedereen heeft op de één of andere manier last van de coronacrisis. Of je nu ondernemer bent of in loondienst werkt. Vooral voor ondernemers uit branches die sinds de intelligente lockdown van eind maart hun kernactiviteiten moesten stilleggen, heeft corona enorme impact. Gelukkig ontstaan er ook nieuwe creatieve ideeën en weten veel ondernemers in mogelijkheden te denken. Meesterkok René Brienen (Brienen aan de Maas) en directeur Patrick Michiels (Primetime Eventtechniek/styling), beiden klanten van Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen, vertellen hoe zij het roer omgooiden. Sparren over financiële perspectieven, commerciële mogelijkheden of netwerkkansen? Je adviseur van Rabobank Land van Cuijk & Maasduinen staat graag klaar om ook in deze lastige tijden mee te denken. huiverig voor mijn plannen, maar ze hebben ons steeds ondersteund. Alle plannen zijn inmiddels goed onderbouwd en dat bewijzen we ook. Door a?lossingen bij te stellen heeft Rabobank ons de lucht gegeven om dit voor elkaar te boksen.”
Ook voor Primetime Eventtechniek/styling in Cuijk lag half maart van de ene op de andere dag alle business stil. Directeur Patrick Michiels: “Na de eerste pers conferentie werd de volgende dag in een paar uur tijd onze complete omzet geannuleerd. En hoewel we nog even dachten dat we er met een paar maandjes tanden op elkaar wel zouden zijn, bleek dat al gauw anders.” Niets doen zit Patrick en zijn medewerkers echter niet in het bloed. “De eerste paar dagen was ik een beetje radeloos, maar einde oefening was natuurlijk geen optie. Dus zijn we gaan kijken in welke takken van sport we wél omzet konden genereren.” En dan komt de ondernemersgeest naar boven. “Vaste AVinstallaties en interieurbouw deden we er als het uit – kwam altijd al bij. Inmiddels mogen we een ijs salon, een schoollokaal en een dorpshuis gaan voor zien van nieuwe AV-apparatuur en/of nieuw interieur. En de lijst met prospects op dat vlak wordt steeds langer. We hebben daarom besloten om dit moment aan te grijpen om daarin nu een professionaliseringsslag te maken. Het businessplan voor het nieuwe bedrijfsonderdeel ligt zo goed als klaar.” Personeel behouden Aangezien Patricks belangrijkste doelstelling voor de komende tijd is om zijn personeel te kunnen behouden, werden méér nieuwe kansen gezocht. Het verhuren van tijdelijke accommodaties voor ‘ Alleen kom je er niet’ horeca- en sportgelegenheden bijvoorbeeld. Een online platform voor COVID-artikelen samen met een bestaande leverancier. En next level preventie in de vorm van een hightech apparaat dat je temperatuur bij binnenkomst in een gebouw kan meten. Ook weer in samenwerking met andere ondernemers. “Alleen kom je er niet”, onderstreept de ondernemer. “Uiteraard moet je zelf assertief zijn, maar in een situatie als deze is het net zo belangrijk dat je een netwerk van mensen om je heen hebt die je adviseren en aan je denken.” Gelukkig denkt ook zijn personeel bijzonder flexibel mee. “Overuren worden nu opgenomen. Vakantiegeld kan later. Dat soort zaken zijn heel waardevol voor een ondernemer. En nu vooral maar hopen dat we ook op het vlak van eventtechniek en -styling beetje bij beetje weer wat meer kunnen doen.”