Metaalbedrijf Kepser heeft de overname door de volgende generatie, Marloes en Harry Kepser, naadloos doorgemaakt. Nieuwe krachten zijn opgenomen in het groeiende bedrijf, waar veel van de medewerkers al decennialang in dienst zijn. Dat zegt veel over de spirit en eenheid binnen het team. Algemeen directeur Marloes Kepser vindt dan ook dat haar medewerkers het fundament onder de onderneming zijn: “Zonder hen is er geen bestaansrecht. Kepser heeft geen eigen producten, we verkopen capaciteit, dus de inzet van onze mensen. Alle kennis en kunde zit in hen.”
Zo’n tachtig professionals co-engineeren, produceren en assembleren dagelijks halffabrikaten, componenten en complete modules. Als toeleverancier van machineonderdelen, plaat- en constructiewerk voor de maakindustrie wil Kepser het verschil maken door als ketenregisseur samen met opdrachtgevers aan betrouwbare, hoogwaardige en beheersbare oplossingen te werken. Kepser beschikt daarbij over 11.000 vierkante meter productieoppervlakte en bedient vooral Nederlandse opdrachtgevers.
Maakindustrie digitaliseert
De maakindustrie digitaliseert in een hoog tempo. De markt eist snelheid. De daarmee samenhangende integratie van bedrijfsprocessen biedt kansen voor samenwerking tussen ketenpartners en met opdrachtgevers. Marloes Kepser zoekt die samenwerking dan ook nadrukkelijk. “Er zijn talrijke mooie bedrijven in Nederland, we moeten de deuren niet stijf dichthouden. Misschien ben je concurrent van elkaar, maar we hebben allemaal onze eigen klantenkring en kunnen veel van elkaar leren.”
“Daarnaast zijn we onze orderportefeuille aan het verbreden. Er zijn markten die we nog niet nadrukkelijk bedienen, maar waar je wel groeipotentie ziet. Denk aan agrifood; in de automatisering van de voedingsmiddelenindustrie kunnen wij veel betekenen. De afgelopen jaren hebben we geïnvesteerd in medewerkers. Nieuwe mensen aangenomen, ook op de ‘indirecte’ afdelingen. Zo hebben we meer spreiding en buffering in de bezetting en kunnen we bijvoorbeeld doorlooptijden van offertes verkorten. Ook hebben we de capaciteit op de afdeling voor het lassen van roestvaststaal vergroot.”
Promotor
“Duitsland is op termijn een interessante markt voor ons. Ik vind het fijn om te werken met opdrachtgevers die een commitment met je aangaan. De Duitse mentaliteit past daar in, men waardeert er langetermijnpartnerschappen.”
Naast dit streven wil Kepser zich nadrukkelijk profileren, zeker voor jongeren die (op termijn) werk zoeken in de metaal. “We hebben altijd een sterke band gehad met mbo-leerlingen. Het is niet voor niets dat TechnoPromo door mijn vader werd aangejaagd. Daarmee zetten we de traditie voort van Kepser als promotor voor de branche. We zijn een leerbedrijf met interne opleidingen en cursussen voor het technische vak. Er is hier weinig verloop. Onze mensen kunnen zich naar wens bijscholen en verder bekwamen. Dat is waardevol, want de regio is belangrijk voor ons. Als een van de grotere werkgevers in Cuijk voelen wij het als een oprechte taak bij te dragen aan de leefbaarheid.”
Marloes Kepser
Kepser
www.kepser.nl