Dekkers-Fransen Keuken- & Interieurbouw
Is het voldoende om slechts kwaliteit te blijven leveren en daarmee je klanten aan je te binden? Dekkers-Fransen Keuken- & Interieurbouw vindt van niet. Na een forse automatiseringsslag voert het bedrijf een verbreding door: er komt een nieuwe benadering van de markt bij. Onder de naam YARD wordt een eigen keukenmerk gelanceerd dat via dealers door heel het land verkocht wordt. Omdat Dekkers-Fransen daarnaast op de vertrouwde voet blijft opereren, krijgt het traditionele business-to-consumer model er dus een broertje bij: YARD gaat business-to-business.
Koen (links) en Jan Dekkers.
Pure materialen, eigentijds vakmanschap en grenzeloze creativiteit brengen een keuken tot leven. De klant die daar zijn of haar eigen ideeën en wensen aan toevoegt, krijgt op die manier de keuken die hij of zij voor ogen heeft: een echte Dekkers-Fransen. Ziehier in min of meer eigen bewoordingen hoe de Rijkevoortse onderneming zich positioneert: niet de eerste de beste. Maatwerk, eerlijke materialen en topkwaliteit zijn al sinds 1984 de uitgangspunten. Eigenaar Jan Dekkers en zijn beoogd opvolger en zoon Koen Dekkers (volleerd meubelmaker, projectleider en inmiddels ook ondernemer) leggen in een team van zo’n twintig medewerkers de lat hoog, zonder daar ingewikkeld over te doen. Het enige wat telt, is een op en top tevreden klant.
Automatiseringsslag
Om die positie te behouden, begon het bedrijf in 2015 met een automatiseringsslag. Waar vader Jan Dekkers nog altijd het gezicht is van de onderneming, is zoon Koen verantwoordelijk voor het productietechnische deel. “We hebben enorm geïnvesteerd in automatisering”, vertelt hij. “Vakmanschap en enkelstuks productie en maatwerk blijven door ‘slim innoveren’ en ‘slim automatiseren’ tóch mogelijk. Meer recent is daar een nieuwe machine bijgekomen die volledige naar wens van de klant kan borstelen en structuren in panelen kan maken. Het is een machine waarvan er in Nederland nog maar enkele geïnstalleerd zijn.”
Met deze vergaande automatisering en digitalisering in de productiefaciliteit heeft Dekkers-Fransen Keuken- & Interieurbouw ingezet op tal van voordelen die zich in het proces voordoen. Vanuit tekening en vervolgens barcodes worden werkstukken en onderdelen met cnc- gestuurde machines gemaakt. Zo is er onmiskenbaar een snellere productie, zijn er minder fouten en dus ook minder fouten die hersteld hoeven worden, kan men veel efficiënter werken en met minder mensen méér maken. “Hiermee vergroten wij onze toegevoegde waarde.”
‘YARD, de keuken’
Een andere nieuwe ontwikkeling vormt ‘YARD, de keuken’. Koen Dekkers: “Met YARD lanceren we ons eigen keukenmerk, dat we door heel het land uitzetten bij dealers die nu ook al gerenommeerde merken vertegenwoordigen. Daarmee richten we ons op het midden- en hogere segment van de markt, trouw aan de kwaliteit die wij kunnen leveren.” Momenteel zijn er vier dealers waarmee Dekkers-Fransen opereert, maar dat worden er meer. En natuurlijk is Dekkers-Fransen zélf ook dealer voor YARD.
“Hoe wij keukens produceren, is als voor een nichemarkt. Wij doen alles zelf, kunnen ook extra’s doen. Maatwerk? Dat is voor ons een vanzelfsprekendheid. Een keuken passend maken tussen twee muren noemen wij geen maatwerk. Wij gaan verder, willen de markt vóór zijn. YARD kent vier stijlen: modern, klassiek, design en landelijk”, aldus Jan Dekkers, die zich haast uit te leggen dat er voor de regio in feite niets verandert. “Dekkers-Fransen blijft als ontwerper, bouwer en installateur van keukens gewoon actief. Bedrijven weten ons ook te vinden voor bijvoorbeeld bedrijfsinrichting, zoals balies, pantry’s, recepties, vergader- en werkkamers of ontvangst- en praktijkruimtes of meubels voor winkelinterieurs.”
Wasmachinekast.nl
De tijdlijn die fraai pronkt in de vorig jaar opnieuw ingerichte showroom, komt met al deze ontwikkelingen eigenlijk al weer een paar ‘pootjes’ tekort. Nog altijd hebben we daarmee niet de volledige bezigheden van Dekkers-Fransen belicht, want men is ook actief voor de zorgsector, met name in het midden van het land. “We maken meubelen op maat en richten restaurants en zorgkeukens in, compleet met professionele apparatuur.”
Een derde poot is de toelevering van halffabrikaten, zoals de vervaardiging van tafelbladen en keukenfrontjes. “Maar het kan zelfs ook bekisting zijn”, stelt Koen Dekkers. En dan is er nog een laatste poot: de online verkoop van wasmachinekasten. Op www.wasmachinekast.nl levert Dekkers-Fransen sinds ongeveer een half jaar complete ombouwen voor wasmachines en drogers, met een verhoogd onderstel. “Een fraaie oplossing voor de traditionele ombouw. Gefabriceerd van watervast materiaal en met antislip-bodems. Er is een aanbod met vijf modellen in diverse kleuren en met verschillende grepen. We bouwen een ‘one pair’, ‘two pair’, ‘three of a kind’, ‘straight’ of ‘flush’ en komen ze desgewenst ook op locatie monteren.”