Nu personeelsschaarste in Nederland op haar absolute top zit, is het verwerven van nieuwe mensen een van de belangrijkste speerpunten ooit. Maar hoe zorg je er nu voor dat je mensen zelf kunt werven? Wat zijn de te volgen stappen en wat heb je hiervoor nodig?
Het antwoord is er in de vorm van een recruitmentplan. En het fijne aan dit antwoord is dat je hier ook nog kunt splitsen in de vorm van een strategisch en operationeel recruitmentplan. Het antwoord voor iedere operatie is natuurlijk de onderliggende strategie.
Voor mijzelf bestaat een plan altijd uit mens, proces en data en de onderlinge afstemming daarvan. Vanuit een wervingsperspectief denk ik altijd vanuit de mens als klant (het horecamodel) en daar direct mee samenhangend is natuurlijk het proces, waarbij de resultaten worden vertaald door de data. Hier kun je lering uit trekken en conclusies aan verbinden.
Wat zijn denkstappen die je kunt volgen?
1. Creëer draagvlak voor je ideeën in de organisatie
2. Identificeer besparingen die je kunt doen door werving die is uitbesteed/verkeerd aangenomen mensen (dit is je budget).
3. Leg een fundament met goede wervingssoftware.
4. Maak marketing (werkgeversmerk) en (kandidaat)beleving belangrijk
5. Denk ook aan referral recruitment (je medewerkers werven als ambassadeur van je bedrijf)
6. Zorg voor een goede operationele invulling en opvolging!
Het resultaat? Besparingen vanaf een ton tot 1 miljoen+ op jaarbasis, betere opvolging en kandidaattevredenheid, minder verkeerde aannames en dus structurele invulling.
Hulp nodig? Gewoon even bellen of mailen.
Wouter Weijens
Recruitment engineer en eigenaar
Recruition
Vliesweg 18
5453 RX Langenboom
06-23135655
wouter@recruition.nl
www.recruition.nl