De zeven gezichten van RegioBank: Robert Kersten, Carin Coppis, Huub Derksen, Pedro Klomp, Josée Jenneskens, Cees Verhoeven, Gert-Jan Weijers (v.l.n.r.)
In het Land van Cuijk zorgen zeven assurantiekantoren voor een gezamenlijke en krachtige uitstraling van de RegioBank. Daarnaast adviseren deze kantoren in hypotheken en hebben zij een bankfunctie. In een tijd dat de bankwereld zich verder en verder terugtrekt in grote bankkantoren, blijft zakelijk betalen en sparen dichtbij. Dankzij de RegioBank. Bij elk van de afzonderlijke kantoren kan een ondernemer terecht voor een compleet financieel advies.
Een gesprek met een adviseur van de RegioBank kan zomaar een spontane wending krijgen. We spreken met Pedro Klomp van Klomp Advies en Huub Derksen van Lambert Blonk Assurantiën over actuele ontwikkelingen in de financiële wereld. En daarbij komt het onderwerp maatschappelijk verantwoord ondernemen plots naar boven. Huub Derksen: “Steeds meer ondernemers en bedrijven zijn bezig met hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen écht vorm kunnen geven. In iets dat de wereld echt verandert. Een groeiend aantal bedrijven wil een bijdrage leveren aan een betere wereld. Denk aan Tony Chocolonely of aan The Bakery, die zijn koekjes alleen door daklozen laat bakken; een initiatief dat is opgepikt door ijsfabrikant Ben & Jerry’s, die deze koekjes in zijn ijs gebruikt.” De consument waardeert zulke ‘hippe’ initiatieven.
Vertalen
Maar hoe vertaal je dergelijke goede bedoelingen naar je eigen bedrijf, dat misschien een eenmanszaak is? Of dat slechts een paar mensen in dienst heeft? “Het zit ‘m in verrassende dingen. Zomaar een voorbeeld: het blijkt dat bij werktijdverkorting van tien procent de productiviteit gelijk blijft. En dat terwijl die tien procent extra vrije tijd enorm veel voldoening geeft.” Ook winstmaximalisatie is een item. “Meer en meer ondernemers gaan doelen stellen aan hun winst. Ze geven aan voortaan een bepaald maximum na te streven. Méér verdienen is niet nodig. Dat gaat misschien in tegen het principe van ondernemen, maar het zorgt ook voor rust en waarschijnlijk zelfs voldoening”, stelt Pedro Klomp.
Huub Derksen vult aan: “Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen denk je ook aan sponsoring. Maar simpelweg geldelijk sponsoren, hoe welkom ook, is misschien in sommige gevallen wel een te ‘makkelijke’ oplossing. Het zou goed zijn eens na te denken over andere manieren van bijdragen. Wij denken daarover graag mee met onze klanten.”
Uniek convenant
Vorig jaar ondertekenden de verzekeringssector, maatschappelijke organisaties, vakbeweging en overheid het IMVO Convenant Verzekeringssector. Dit convenant helpt om meer inzicht te krijgen in de internationale keten en zo misstanden als mensenrechtenschendingen, milieuschade en dierenleed te beteugelen. De Nederlandse verzekeringssector investeert zo’n 500 miljard euro in bedrijven en overheden, en kan dus invloed uitoefenen op beleid en praktijkuitvoering.
Verzekeraars opereren sinds 2012 al volgens de Code Duurzaam Beleggen van het Verbond. Met het convenant uit 2018 sloot de Nederlandse verzekeringssector als eerste ter wereld binnen deze sector, een bredere en ambitieuzere overeenkomst die zich inzet voor thema’s op het gebied van zowel milieu en sociale omstandigheden als ondernemingsbestuur. Van verzekeraars wordt verwacht dat zij een goede inschatting maken van de risico’s en waar nodig hun beleid hierop aanpassen.
“Binnen de financiële dienstverlening werken we aan een beter imago. Wij zijn daarbij binnen de RegioBank-organisatie goed bezig: onze mensen zijn goed opgeleid, integer, nota’s zijn transparant en er zijn geen slechte producten meer. De maatschappelijke betrokkenheid van onze assurantiekantoren en de RegioBank is groot.”