Wie mij volgt, weet dat ondernemen in mijn ogen kansen zien én kansen pakken is. Maar wat als je een kans ziet die fantastisch is op de lange termijn, maar vandaag op kritiek stuit als je hem nu pakt? Dan moet je gaan afwegen, zoals ik ook moest doen recentelijk.
Zoals jullie weten, leest het Daags na de Tour-verhaal inmiddels weg als een jongensboek. Van 6.000 naar, wat sommige optimisten inschatten, 50.000 bezoekers vorig jaar. Iets dat resulteert in een verdubbeling van de sponsoropbrengsten en het feit dat we als regio nog nooit zoveel in de Nederlandse pers zijn geweest. (Zoek op YouTube eens op ‘Daags na de tour Boxmeer 2018’ voor een korte compilatie).
Voor mij is het op de kaart zetten van het Land van Cuijk in de nationale pers groter dan alleen de wielerronde en van echt maatschappelijke waarde. Toen ik dan ook dit jaar de kans zag om het NK Journalisten aan de wielerronde te verbinden, heb ik deze met beide handen aangegrepen. Alle wielerpers in Boxmeer, dat moet zich de komende jaren vertalen in nóg meer aandacht voor onze mooie regio.
Echter is dit wel een afweging tussen zakelijke en sportieve belangen. Meer pr betekent dit jaar namelijk minder plek voor jongere wielrenners, wat niet elke wielerliefhebber als goede afweging ziet. Als ondernemer heb ik echter geleerd om altijd met begrip te luisteren naar een tegengeluid, maar mij daardoor niet te laten weerhouden als het beter is voor het grote geheel. Juist die kansen zien én pakken, tilt je onderneming naar een hoger niveau. Geniet deze zomer (hopelijk tegelijk) van elkaar, van Daags na de Tour en van het mooie weer.
Reageren mag: pierre@hermans-hermans.nl