Ondernemers kunnen groeien door te digitaliseren. Vernieuwing zorgt namelijk vaak voor versnelling. Maar doe het wel op een manier die bij je past.
De tijd dat je als ondernemer over digitalisering kon praten als ‘iets voor in de toekomst’ ligt al enige tijd achter ons. ‘Toch vinden ondernemers dit vaak bijzaak, terwijl ik denk dat een digitale infrastructuur rondom je producten en diensten juist steeds meer key is’, zegt Maarten Korz van de Rabobank. Door te investeren in digitalisering investeer je volgens de innovatiemanager direct in levensbehoud van je onderneming. Je producten en diensten zijn toegankelijker voor klanten en daardoor ook vaak goedkoper. Korz: ‘Bijkomend voordeel: hoe digitale je wordt, hoe aantrekkelijker je als bedrijf bent voor jonge werknemers. En als je het goed doet, groei je bovendien met minder personeel.’
Versnelling
Kijkend naar de digitale volwassenheid van het mkb is er een kopgroep van ongeveer 13 procent die actief bezig is met het digitaliseren en automatiseren. De grootste groep, een middengroep van zo’n 50 tot 60 procent, is er op een bepaalde manier wel mee bezig, heeft bijvoorbeeld een site, maar loopt nog te vaak tegen problemen aan. Dan heb je nog een groep van zo’n 30 procent die erachteraan holt, veelal oudere ondernemers. ‘Die gaan het echt heel lastig krijgen’, denkt Korz. ‘Door van digitalisering een belangrijk thema te maken bij de bedrijfsopvolging kun je deze groep helpen om een oplossing te vinden.’
De economische groei die het mkb nu realiseert, is voor een belangrijk deel te danken aan de digitaal volwassen kopgroep. Logisch, stelt Korz, want vernieuwing zorgt voor versnelling. Goede informatieverwerking en automatisering zorgt voor efficiënte bedrijfsvoering, waardoor je tijd en geld overhoudt om te investeren in de groei van je bedrijf. ‘Zo leidt digitalisering intern tot lagere kosten, terwijl je er extern meer opbrengsten mee genereert’, weet Korz.
Het probleem waar ondernemers die willen digitaliseren vaak tegenaan lopen, is dat ze te druk zijn met de dagelijkse werkzaamheden, niet weten waar ze moeten beginnen of moeite hebben de juiste partij te vinden. Korz: ‘Terwijl er echt veel laaghangend fruit te vinden is. Kijk eens om je heen naar soortgelijke bedrijven, wat doen zij? Intern kan bijvoorbeeld het gebruik van clouddiensten voordeel opleveren, terwijl je extern in eerste instantie kunt denken aan online vindbaarheid. Ga je een stap verder dan kun je kijken of je nieuwe markten kunt aanboren met bestaande producten, of juist nieuwe producten kunt aanbieden in markten waarin je al actief bent.’
Te druk zijn met dagelijkse werkzaamheden, Korz kent de verhalen. ‘Een lastig dilemma voor ondernemers: als het financieel slecht gaat, dan heb je wel tijd, maar geen geld om te investeren in digitalisering; en als het financieel goed gaat, dan heb je wel geld, maar geen tijd. Toch adviseer ik ondernemers om stil te staan bij de vraag: wat kan digitalisering voor mij betekenen? Een groot bedrijf kan er mensen voor vrijmaken, kleine ondernemers zouden stagiairs kunnen inhuren. Lukt dat niet? Dat moet je als onder nemer zelf tijd vrijmaken en ja, dat kan betekenen dat er tijdelijk een demping is in de groei. Maar als je als bedrijf interessant wilt blijven, dan is niets doen geen optie meer’, voorspelt Korz. Er is ook een groep ondernemers die zich bewust is van het feit dat ze moeten digitaliseren, maar niet goed weten hoe; intern of extern en wie moet dat dan doen? ‘Dan zie je vaak dat ze aan de verkeerde kant beginnen. Dat ze investeren in de externe kant, bijvoorbeeld met online advertenties voor de bekendheid, maar vervolgens de enorme vraag die dan ontstaat intern niet kunnen verwerken. Of: dat ondernemers moeite hebben de juiste partij te vinden. Als je digitalisering uitbesteedt, moet je er wel bovenop zitten.’
Doe de test
Als je als ondernemer wilt groeien en vernieuwen, maar niet weet waar je moet beginnen, doe dan eens de groeitest op rabobank.nl/digitalisering en check hoe digitaal jouw onderneming is. Korz: ‘Als je de test doet krijg je op basis van jouw uitkomst automatisch een aantal tips van andere ondernemers. Onze ervaring is dat als het over groei gaat, ondernemers eerder luisteren naar andere ondernemers dan naar een bank.’ Maar, maak van digitalisering geen olifant, waarschuwt Korz. ‘Begin vanuit eigen kracht, dan vind je vanzelf de energie. Zo sprak ik laatst een bakker die allerlei data verzamelt over het bakproces. Op die manier wordt zijn product steeds beter en blijft hij dicht bij wat hij het liefst doet: bakken. En het mooie is: omdatie zó trots is op zijn product, was hij al aan het kijken hoe hij dat dan weer kon delen met zijn klanten. Zo begin je intern, maar volgt daaruit vanzelf het externe gedeelte.’
Hoe digitaal is jouw bedrijf?
Digitaliseren zorgt voor kostenbesparing en omzetverhoging. Je werkt efficiënter en weet de klant van de toekomst beter te bereiken. Doe de test op rabobank.nl/digitalisering.