Denk je dat de traditionele winkel ten dode is opgeschreven of is de herrijzenis begonnen? Als je wel eens wat koopt bij Coolblue of Amazon, dan weet je dat ze enorm zijn gegroeid. Amazon is met haar online winkelconcept zelfs gegroeid naar de top 10 grootste retailers ter wereld. Toch investeert Amazon in fysieke winkels: 479 Whole Foods winkels, vijftien boekwinkels en drie Amazon Go winkels. Van die laatste moeten er de komende jaar meer dan duizend bij komen. Ook Coolblue heeft inmiddels diverse winkels.
Waarom fysieke winkels als je alles online kunt verkopen? Het doel is jou als klant de beste beleving te geven. Neem Amazon Go als voorbeeld. Je loopt de winkel binnen, pakt de producten die je wilt en loopt weer naar buiten. De rekening verschijnt in je app en wordt geïncasseerd. Of Bonobos, een kledingwinkel waar je een afspraak maakt met je gids die je helpt met kledingkeuze. Altijd de hele collectie en alle maten beschikbaar om te passen. Want je koopt wel maar neemt niets mee. Terwijl je de deur uitloopt wordt het naar je huis gestuurd. Wallaby stuurt je gratis brillenmonturen toe zodat je thuis kunt passen.
De combinatie van fysieke en online winkel levert een schat aan data op over jou als klant. In de Amazon Go winkel hangen honderden camera’s. Met kunstmatige intelligentie wordt bepaald welke producten je uit de schap pakt, welke je terugzet, welk etiket je leest, hoelang je bezig bent, hoe je loopt, staat, wat je hartslag is, wat voor weer het buiten is enzovoort. Dat wordt weer gecombineerd met je online shopgedrag. Nog even en dan roep je tegen je Amazon Echo dat je het toiletpapier vergeten bent, en die regelt de rest.
Anton Loeffen,
Eshgro