Jumbo Bosmans Cuijk bestaat halve eeuw. “Aan de formule voeg je je eigen identiteit toe”, aldus directeur Joop Bosmans.
“Vroeger had je de kerk en de kroeg om bij elkaar te komen. Tegenwoordig zijn festivals de ontmoetingsplaats voor mensen. Én de supermarkt.” Joop Bosmans glimlacht erbij wanneer hij het vertelt, maar raakt natuurlijk de kern van een waarheid: onze samenleving is veranderd, de supermarkt speelt daarin een sociale rol, vaak met een ‘eigen’ publiek. Jumbo Bosmans Cuijk bestaat vijftig jaar en heeft die veranderingen ten volle doorgemaakt. Directeur Joop Bosmans over het belang van formules én een eigen identiteit in het supermarktwezen.
Het is 1938 als opa Jos Bosmans een kruidenierswinkel start, in Gemert. Hij gaat samenwerken met de groothandel van Frits van Eerd in Veghel, een partnerschap dat tot op de dag van vandaag onafgebroken is en dus al tachtig jaar duurt. In 1956 heeft Bosmans de eerste zelfbedieningswinkel in Gemert, volgens de Kroon-formule. Zoon Jan, die in 1963 het bedrijf overneemt, werkt daarop met Karel van Eerd, tweede generatie. En inmiddels staat Joop Bosmans aan het roer, daarbij zakendoend met Frits van Eerd, derde lichting.
Emotionele ondernemer
“In 1968, een jaar nadat ik ben geboren, hebben we ons gevestigd in Cuijk. Een Kroon-supermarkt, in De Valuwe, toen een gloednieuwe wijk. Zolang ik me kan herinneren, ben ik in die winkel bezig geweest. In 1996 nam ik hem over. Ondanks de formule die Jumbo rond die tijd introduceerde, met de 7 Zekerheden, deden we toen nog veel zelf. Mijn vrouw Anita is vormgever, en deed dat ook veelvuldig voor onze supermarkt. Maar misschien nog wel belangrijker: zij dacht ook aan een heleboel andere dingen: jubilea, feestjes, bijzonderheden die ons als team binden. Dat doet ze nu nog, evenals onze social media.”
“Wat voor directeur ik ben? De tijd vraagt om een andere aanpak dan toen mijn vader aan het roer stond. Ik geef mensen veel ruimte voor initiatief, kan goed delen en ben transparant. Maar ik houd wel vast aan processen. Ik voel me als een vis is het water, ben geen keiharde zakenman, veel meer een emotionele ondernemer. Dat past in dit vak. Ik vind het belangrijk om naar mensen te luisteren. En als iets niet goed voelt, moet ik het terug kunnen draaien.”
‘De formule is je fundering’
Op de vraag wat een supermarkt tot een goede supermarkt maakt: “Je locatie en bereikbaarheid zijn natuurlijk zeer bepalend. Maar het gaat ook om heel praktische zaken: het is belangrijk dat je voorraad houdt, je parkeerterrein moet schoon zijn, er moeten voldoende winkelwagentjes zijn.” Heel basale dingen, eigenlijk? “Klopt. Want je kunt natuurlijk alles in orde hebben – als je drie van de tien producten niet in de schappen hebt liggen, loopt de klant teleurgesteld weg. Elk jaar houden we een klantenenquête en ook daar komen steeds weer tips uit. Zoals doekjes om de scanners en handvatten van winkelwagens mee schoon te maken. Daar sta je niet meteen bij stil, maar het wordt gewaardeerd.”
“De formule? Die is zó belangrijk, moet staan als een huis. Het is je fundering. Maar mijn mensen vormen het gezicht van Jumbo. Zij zijn mijn belangrijkste kapitaal, vormen de jus over de onderneming. Iedere medewerker, van 14 tot 64, houdt op gezette tijden een pitch. Zo kennen we van elkaar de meest belangrijke karaktereigenschappen. We werken met lokale leveranciers en partijen, zoals Bakkerij Loeffen, Heldro IJs, Fruitbedrijf Kers en Zo, aspergeteler John Kroef en Cox Groente & Fruit.”
“Aan de formule voegen wij dus onze eigen identiteit toe. Zoals onze maatschappelijke betrokkenheid in de vorm van sponsoring van verenigingen, sportevenementen en stichtingen. Het illustreert hoe we als team met elkaar omgaan. Daarbij hebben we een missie: een gezonde lifestyle met stressreductie, voor gezonde medewerkers en klanten. In onze Supermarkt Safari leiden we mensen rond in de winkel en maken ze bewust van wat goed is voor het lichaam. Zoals: hoe lees je een etiket en wat zijn andere benamingen voor suiker en smaakversterkers.”
De ‘gezonde kantine’
In 2009 wordt de huidige supermarkt geopend in de Heeswijkse Kampen. “Er komen hier 19.000 mensen per week. Er werken 170 medewerkers. Dat is nogal wat. Op onze locatie zie je nauwelijks passanten; we zitten aan het ‘eind’ van de wijk. Die is bijna ‘af’ en straks wonen hier 7200 mensen, waardoor het een van de grootste ‘kernen’ is van het Land van Cuijk. Het voedingsgebied is fors. Daar komt bij dat we ook via het water bereikbaar zijn en dus nog
een extra klantengroep bedienen.”
“In de toekomst gaat er veel veranderen. We kennen al de Pick Up Points voor online bestellingen, waar mensen hun boodschap snel kunnen afhalen. Ik kan me voorstellen dat samenwerkende Jumbo’s dit nog verder gaan uitbouwen. Denk aan het aan huis afleveren van boodschappen. Ook een fenomeen als de ‘gezonde kantine’ is heel interessant, bijvoorbeeld voor bedrijven die hun kantine willen vergroenen. Daar kunnen wij veel in betekenen. De supermarkt ontwikkelt zich verder. Denk aan het contactloos betalen en het al genoemde zelfscannen.” En intussen dient de vierde generatie Bosmans zich aan…
Plannen
Joop Bosmans’ ondernemershart is overigens nog wat groter. Samen met zijn vrouw runt hij Verblijfsaccommodatie Liefkeshoek in Katwijk. En dan zijn er nog plannen met het pand van voormalig Café De Kwast, in hartje Cuijk. “Ik heb geen haast, wil dingen juist goed kunnen overdenken en finetunen. Niets vergeten. Noem het voortschrijdend inzicht, ja. Zo ontstaan de beste ideeën.”