Chris Cox Groente & Fruit luistert naar de markt – Hoe ‘een schattig groenteboertje’ een visie ontwikkelde – de coverstory van ons tweede nummer van InZaken, november 2015.
De verhuizing, het nieuwe imago en een compleet nieuwe benadering van de markt hebben Chris Cox Groente & Fruit geen windeieren gelegd. “We waren opeens ook niet meer dat schattige groenteboertje, het werd serieus. Een groente- en fruitzaak met een duidelijke visie: verse producten die allemaal, stuk voor stuk, uit de eigen regio komen. En dat mag je uniek noemen.”
Jamie en Natascha Cox is een jong span dat een groentezaak runt die al bijna een eeuw bestaat. En dat met bevlogenheid doet, waarbij er meer dan ooit geluisterd wordt naar de geluiden uit de markt. Trends worden heel snel onderkend. Jamie is de vierde generatie in een groentezaak die kort na de Eerste Wereldoorlog off icieel moet zijn opgericht. Precieze cijfers ontbreken. Het was een klein kruidenierswinkeltje aan de Spoorstraat in Boxmeer. Vóór die tijd werd er door de familie al groente aan de deur bezorgd met een kruiwagen of handkar.
Hoe anders steekt Chris Cox Groente & Fruit, zoals de zaak officieel heet, tegenwoordig in elkaar. “We zijn de afgelopen jaren enorm verbreed, hebben naast groente en fruit ook vlees en in onze winkel, kaas en andere zuivelproducten en daarnaast ijs en chocolade. Die producten betrekken we allemaal van lokale ondernemers. Alles hier in de winkel komt uit eigen streek.”
“We willen een totaalaanbod en dat betekent óók dat we omzet in de regio willen houden, dáár waar dat kan. Het werkt bovendien vaak ook nog gewoon sneller”, legt Natascha uit. Het stel leerde elkaar kennen tijdens een dagje Scheveningen dat Jamie met z’n vrienden hield. “Daar zag ik Natascha en ja, ze lachte naar me. Het werd meteen serieus…” De Vlaardingse studente psychologie herinnert
het zich: “In het begin kwam Jamie nog naar míj toe, maar meer voor de sier. Ik wist al dat hij Boxmeer nooit uit zou gaan. En wat doe je met een vriend die zes dagen in de week werkt? Dan ga je meewerken! Zo ging ik op vrijdagen en zaterdagen mee naar de markt en dan hadden we de zondag voor onszelf.”
Gebaar naar het publiek
Natascha maakte haar studie af en werkte vervolgens twee jaar lang bij bureaus in het Land van Cuijk en Noord-Limburg. Tot de nieuwbouw van Cox, aan de Beugenseweg, nu vier jaar geleden, zich aandiende. ”Ik ging me toen richten op de vormgeving en inrichting van de winkel. Ik nam acht weken verlof op om aan het pand te werken. Voor mezelf was dat een testperiode om in zien of ik écht in de zaak wilde. Nou, ik wist het al heel snel en Jamie en mijn schoonvader Chris voelden het ook! De markt kende ik nog niet van binnen en buiten, maar daar heeft Jamie dan ook feilloos gevoel voor.”
Jamie vervolgt: “Het is best een uitdaging, die inkoop… Klanten worden terecht steeds kritischer, maar verwachten ook het hele jaar door de beste kwaliteit voor een lage prijs. Met versproducten is dit soms best lastig. Natascha: “Maar Jamie kan dit als geen ander. Hij gaat meerdere keren per week naar de veiling en test en controleert persoonlijk ieder product dat hij meeneemt. Neem nou de sinaasappels van vorige week… Ik heb al jaren geen sinaasappel meer gegeten. Dat vind ik altijd zo’n gedoe en geklieder. Jamie kwam terug van de veiling en was zó overtuigd van zijn product; ik móest het proeven. Ik eet er nu minimaal vijf op een dag… Heb er gewoon een schrale mond van haha…”
Jamie was achttien toen hij, nu zo’n zeventien jaar geleden, in de zaak kwam. Vader Chris, in Boxmeer een begrip, ging toen nog – maar ook later – met de ventwagen langs de deur. “Daar zijn we mee gestopt, maar wie weet komt het in de toekomst terug? Een bezorgservice voor bijvoorbeeld tweeverdieners, stel je voor.” Ook zo’n gebaar naar het moderne publiek is de snijkeuken waarin de producten worden verwerkt. Deze is via een groot raam zichtbaar voor het winkelend publiek. Natascha: “We hebben geen geheimen en zo ziet het publiek dat we alles vers bereiden en niet met bakjes schuiven.”
Bezorgsamenwerking
De verbreding van het aanbod uit zich sinds enige tijd in een samenwerking tussen vier partijen: Cox, Kaaswinkel Boxmeer, IJssalon Chocolaterie Rembrandt en vleesleverancier De Maashoeve. “Zo kunnen klanten via slechts één van de deelnemers bij alle vier de partijen tegelijk hun inkopen doen. Die kunnen dan bij ons, Cox, afgehaald worden. We hebben het eerder al geprobeerd in bescheiden vorm en dat werd een succes. Nu gaan we het, denk aan Kerstmis, opnieuw doen, maar met nóg een deelnemer: transportbedrijf Coenen, dat desgewenst aan huis bezorgt. Honderd procent gekoeld en/of bevroren. En dat is nou net waar veel hippe bezorgdiensten in tekort schieten.”
Ook hiermee is geluisterd naar de markt. Jamie: “De klant wil terug naar het ambachtelijke, maar niemand heeft meer de tijd om dat op vier verschillende adressen af te halen. En dus maken wij het makkelijk. Eigenlijk is het weer als vroeger: de ventwegen komt weer langs…” En lachend: “Dat was kennelijk zo gek nog niet!”