We leven in een nieuwe wereld waarbij veel bedrijven en beroepen aan snelle wijzigingen onderhevig zijn. Een aantal jaren geleden was het niet geaccepteerd dat bijvoorbeeld schoenen via internet gekocht werden. Schoenen moest je toch eerst in het echt zien en passen voordat je ze kocht? Op dit moment is Zalando echter misschien wel de grootste schoenenverkoper van Nederland. Als een onderneming niet meebeweegt met deze veranderingen is de kans groot dat men de boot mist.
Ondanks dat het misschien wel één van de oudste beroepen ter wereld is, ontkomt ook de advocatuur niet aan deze nieuwe wereld. De cliënt wil geen advocaat meer die hem wel even gaat vertellen wat hij wel en niet moet doen, kennis is niet meer toebedeeld aan slechts enkelen en facturen worden niet meer zonder discussie voldaan. Via internet is alle informatie toegankelijk en consumenten zijn steeds slimmer en mondiger, zodat de functie van de advocaat meer een adviseur c.q. discussiepartner is geworden.
Bij GH Advocaten vinden wij dat we hierin mee moeten, sterker nog we willen hierin graag voorop lopen. Dat geldt tevens voor onze prijzen. We zijn steeds meer bereid om vaste prijzen voor vaste werkzaamheden te bieden. Op die manier weet de cliënt vooraf wat hij/zij aan de opdracht kwijt is. Geen onverwachte verrassingen achteraf. Niet al ons werk leent zich hiervoor en daarom blijven wij ook uiteraard werk verrichten tegen een uurtarief. Ook daarin vinden we echter dat de cliënt goed geïnformeerd moet worden en daarom zijn al onze declaraties nauwkeurig gespecificeerd.
Column Mr. Maurice Spijker, advocaat GH advocaten – verschenen in de eerste editie van InZaken, september 2015.