Wat schoonmaak en hospitality met elkaar te maken hebben? Daar hoef ik niet geheimzinnig over te doen: gastvrij zijn is onze manier om onderscheidend vermogen te bieden. Iedereen kan een doekje over een tafel halen. Hoe schoonmaakmedewerkers zich in een gebouw bewegen en zich opstellen tegenover klanten en hun relaties, daar kun je wel het verschil mee maken.
Toegevoegde waarde
Als je je in een pittige, concurrerende markt bevindt, is het noodzakelijk na te denken over added values. Waarden die misschien niet direct in geld zijn uit te drukken, maar wel van belang zijn in een relatie. Zo werken onze schoonmakers overdag en maken daardoor onderdeel uit van de organisatie waar ze werken. Contactuele eigenschappen en een vriendelijke houding gaan dan zeker ook een belangrijke rol spelen.
Spiegel voorhouden
Medewerkers zich bewust laten worden van hun houding en gedrag, dat is waar onze trainers volop aandacht aan schenken. Hoe beweeg je je in een gebouw? En hoe reageer je op een vraag, een klacht of een tip? Hoe ga je om met de burgers die het pand in en uit lopen, bijvoorbeeld in een gemeentehuis? Om onze mensen in hun dagelijkse werkzaamheden te toetsen, sturen we een mysterie guest op ze af. Het is een doeltreff ende methode gebleken om ze een spiegel voor te houden. Het effect is dat ze gaan voelen wat gastvrijheid precies betekent en dat het geen trucje wordt. Het geeft ze meer zelfvertrouwen om op een andere manier aanwezig te zijn en meer te bieden dan alleen schoonmaak.
Wil jij wel eens zien wat onze mysterieuze gast allemaal teweegbrengt? Bel (0413-33 44 55) of mail (nmerkx@ibn.nl) me dan gerust, dan nemen we samen een kijkje.
Nico Merkx, Manager bedrijfsdiensten IBN Facilitair schreef deze column voor ons eerste nummer in september 2015.